חדשות    

תחזית מדד אפריל – עלייה של 0.4%-0.5%

 מדד המחירים לצרכן בחודש אפריל צפוי לעלות אחרי חודשים ארוכים של ירידות – כך מעריכים כלכלני הבנקים וכלכלני בתי ההשקעות.

בבנק הפועלים מעריכים שהמדד באפריל יעלה ב-0.4% – "אנחנו מעריכים כי עיקר הירידות במדד המחירים נמצאות מאחורינו ובחודשים הקרובים המדד יעלה בהשפעת גורמים עונתיים והעלייה במחירי הנפט בעולם. עדיין קיימות השפעות של צעדי האוצר על המחירים כמו, ירידה במחירי ביטוח החובה ובמחירי התחבורה הציבורית בחודש אפריל2 מדד המחירים לחודש אפריל צפוי לעלות בהתאם לעונתיות בשיעור של 0.4%", כותבים כלכלני הבנק ומוסיפים – "אנו צופים ביחס לאפריל שהמדד יושפע משעלייה חדה במחירי האנרגיה שתקזז את השפעת הירידה בצפויה בסעיף התחבורה. מדד חודש מאי צפוי לעלות בשיעור של 0.2%. אנו צופים אינפלציה בשיעור של 0.6% ב-12 החודשים הקרובים.

"נתוני המשק לרבעון הראשון מצביעים על רפיון מסוים, ובכלל זה נתוני שוק העבודה, ואנו מותירים לכן את תחזית האינפלציה לשנה קדימה בשיעור הנמוך מהיעד.  השפעה על המדיניות המוניטארית – המדד לא הפתיע החודש וכמעט כל הסעיפים חוץ מהדיור ירדו גם החודש. לא ניתן להתעלם מההשפעה הגדולה של מחירי האנרגיה, בלעדיהם המדד היה נותר בשנה האחרונה ללא שינוי, ואולי אף עולה מעט אם ניקח בחשבון השפעות עקיפות. בנק ישראל ממשיך להעריך כי האינפלציה תעלה כאשר ימוצו ההשפעות של מחירי האנרגיה וצעדי המדיניות הממשלתית להפחתת יוקר המחייה. אנו שותפים לדעה זה, אך לא ניתן לשים את האצבע על המועד בו ימוצו השפעות צעדי המדיניות. אנו מעריכים כי בנק לא צפוי לשנות את הריבית מהרמה של 0.1% בנק ישראל שומר את האופציה להפעלת כלים נוספים רק במקרה חירום, ובינתיים ימשיך לרכוש מט”ח במידת הצורך".

הראל – מדד המחירים יעלה בחודש אפריל ב-0.5%, ובחודש מאי ב-0.1%. -"הסתיימה סדרת המדדים השליליים, על פי התחזית הראשונית שלנו, מדד אפריל יעלה ב-0.5 אחוז", כותבים כלכלני קבווצת הפיננסים הראל ומוסיפים -" עלייה עונתית סביב חג הפסח, בשילוב העלייה במחיר הדלק. מדד מאי צפוי לעלות ב-0.1% תלוי בשיעור העלייה במחיר הדלק שיקבע בסוף החודש. להערכתנו, האינפלציה ב-12 החודשים הבאים צפויה לעמוד על 0.9%-1% , גבוהה מהאינפלציה אותה צופה שוק האג"ח. למרות האינפלציה השלילית, להערכתנו, על רקע המשך האינדיקטורים לצריכה פרטית חזקה, לנוכח המשך העלייה המהירה במחירי הדירות והגידול בהיקף לקיחת המשכנתאות ולאור העלייה בציפיות לאינפלציה בשבועות האחרונים – ריבית בנק ישראל צפויה להישאר ללא שינו".

אקסלנס – מדד אפריל יעלה ב-0.7%. בבית ההשקעות אקסלנס סבורים שהמד יעלה בשיעור חד של 0.7% בחודש אפריל – "מדד חודש אפריל ידוע בהיותו 'מדד העוגן החיובי' לאינפלציה המקומית. להערכתינו, גם הפעם יצליח המדד להציג את העונתיות החיובית הגבוהה המאפיינת אותו, כך שיצליח לקזז חלק גדול מירידות הרבעון הראשון של השנה. בניגוד למגמה בחודשים האחרונים, בחודש אפריל רשם מחיר הדלק בתחנות עלייה חדה יחסית של 5.42%, עלייה שצפויה להוסיף למדד הכללי כ-0.2%", כותבים באקסלנס ומוסיפים – "בנוסף, גם סעיף הדיור וסעיף התרבות והבידור נוהגים להציג עליות עונתיות באפריל, כאשר האחרון מושפע לטובה בעיקר מחופשת חג הפסח המתקיימת באמצעו של החודש. יש לציין כי הכרזות האוצר על הפחתות מחירים בתחום המזון במהלך הפסח מהוות סיכון כלפי מטה עבור התחזית. מצד שני, כפי שכבר הוזכר לעיל, לא בטוח שנראה את מחירי המזון ממשיכים לרדת בצורה כה חדה חודש נוסף".