חדשות    

תחזית מדד המחירים בדצמבר – לא שינוי או ירידה קלה

למדד המחירים המעודכן

לידר – מדדים שליליים בחודשים הקרובים

יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון סבור שהאינפלציה בשלושת החודשים הקרובים תהיה מינוס 1% והאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים תהיה 0.5%, וב-2016 כולה יעלה מדד המחירים לצרכן ב-0.9%.

"ציפיות האינפלציה ממשיכות לרדת על רקע ירידה נוספת במחירי הנפט בעולם", הוא מציין בסקירתו  וממשיך –  "יחד עם זאת, השקל פוחת מול הדולר אשר מנטרל באופן חלקי את הוזלת מחירי הנפט. במבט קדימה, שילוב של עליית שכר והמשך פיחות מתון יביאו לעלייה מתונה באינפלציה"

כץ מנסה להסביר מדוע סביבת האינפלציה בארץ נוכה? – "אינפלציית הליבה בישראל (בניכוי הוזלות יזומות על ידי הממשלה) נמוכה מאד (0.4% משנה לשנה). זאת לעומת 0.9% באירופה ו-2% בארה"ב. סביבה כה נמוכה מוסברת על ידי הייסוף החד בשקל והגברת התחרותיות (בפרט בתקשורת)".

בקשר לשוק הדיור, מדגיש כץ שמסתמנת ירידה מתונה בביקוש לדיור, אבל מתונה בלבד כשסה"כ הביקושים לדיור נמשכים. "בחודש נובמבר מספר הדירות החדשות שנמכרו ירד ב-4.3% (לעומת חודש אוקטובר)  וירד ב-18.5% לעומת אוגוסט 2015 שהיה חודש שיא בביקוש לדירות, על רקע הכבדת המיסוי על המשקיעים. למרות הירידה במכירות בנובמבר, הרמה האבסולוטית עדיין נותרה גבוהה ב-15.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

"למרות הרגיעה היחסית בביקוש, אנו לא צופים ירידת מחירים בשוק הדיור בשנה הקרובה זאת על רקע ריביות נמוכות והיקף התחלות בניה אשר לא מדביק את הביקוש השוטף בהסתכלות על הגידול במספר משקי הבית (ממוצע של 49 אלף לשנה בשנים 2011-2014) ועוד ביקוש מתושבי חו"ל (כ-3 אלפים לשנה). אנו צופים המשך עלייה במחירי הדיור בשנת 2016, בקצב של %3%-4 במחירי הרכישה, וכ-2% במחירי השכירות. כל עוד הריבית אפסית ומלאי הדירות נמוך, אין סיבה לצפות לשינוי מגמה".

הראל – המדד בדצמבר היה ללא שינוי

בקבוצת הראל סבורים שהמדד בחודש דצמבר יהה אפס!-  "הציפיות לאינפלציה, המשיכו לרדת בשבוע האחרון – בעיקר בשל המשך הירידה במחיר הנפט. במידה והירידה במחיר הנפט תישמר, ייתכן ונאלץ לעדכן את הציפיות שלנו למדדים הקרובים כלפי מטה", כותבים כלכלני הראל ומוסיפים – "להערכתנו, הירידה בציפיות לאינפלציה הייתה חדה מידי בשבועיים האחרונים ואינה מצדיקה אינפלציה ממוצעת של אפס לשנתיים הקרובות".

IBI  –  אינפלציה של 0.5% בשנת 2016

רפי גוזלן, כלכלן המאקרו של בית ההשקעותIBI   סבור שהאינפלציה תהיה נמוכה בשנה הקרובה – "במבט לשנה הקרובה, תחזית האינפלציה שלנו ממשיכה לשקף סביבה נמוכה, ואנו מצפים למדד אפסי-טריטוריה חיובית נמוכה. בבסיס תחזית זו עומדת ההערכה כי הגורמים העומדים מאחורי האינפלציה הנמוכה ב- 2015 יוסיפו להיות דומיננטיים גם בשנה הקרובה. בין אלו ניתן למנות בעיקר גורמים מבניים: הגברת התחרות, התגברות המודעות הצרכנית המקשה על העלאת מחירים, וסביבה גלובלית המתאפיינת בהאטה בפעילות, בירידה באינפלציה ובמגמת ירידה של מחירי הסחורות. לכך יש להוסיף את השפעת התחזקות השקל שטרם באה לידי ביטוי להערכתנו במחירי המוצרים המיובאים.

"גם ההחרפה במצב הבטחוני לאחרונה והתלות הגבוהה של צמיחת המשק בצריכה הפרטית, כל אלה מביאים אותנו להעריך כי האינפלציה תתקשה לחזור לתחומי היעד ב-2016 זו השנה השלישית ברציפות, והיא צפויה להסתכם בכ-0.5% בלבד.

"ביחס לריבית, אנו צופים יציבות או הפחתה נוספת לאפסית-שלילית.בנק ישראל אותת כי אינו מתכוון לעקוב אחר צעדי ה-FED  (הבנק המרכזי בארה"ב) אלא להותיר את הריבית ללא שינוי לפרק זמן ממושך. הכוונה זו נועדה כמובן ליצור לחץ ולהחליש את השקל. להערכתנו, כל עוד חרב הריבית בארה"ב מונפת, בנק ישראל ישאר בעמדת המתנה. אבל, לא לאורך זמן רב, מכיוון שלדעתנו ה- FED יתקשה לצאת למהלך ממושך של העלאות ריבית וה-ECB  (הבנק המרכזי באירופה) ממתין לשעת כושר להרחבת ה-QE. לכן, זהו רק עניין של זמן עד שידרשו צעדים מחייבים נוספים גם בישראל".

מיטב דש – ציפיות האינפלציה שליליות לשנתיים הקרובות

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן המאקרו של בית ההשקעות  מיטב דש מסביר שהירידה בציפיות האינפלציה כבר מגלמת את מרבית החדשות השליליות ביחס אליה. "בסה"כ, ירדו ציפיות האינפלציה הגלומות לשנתיים מאז תחילת דצמבר בכ-0.6%, מה שמשקף למעשה ירידה מצטברת של כ-1.2% באינפלציה בתקופה זו. השוק מגלם שהאינפלציה המצטברת בשנתיים הקרובות בישראל תהיה כמעט אפסית. לא נראה שניתן לייחס את הירידה רק לירידה במחירי הנפט, גם אם לוקחים את ההשפעה הרוחבית שלה על מגוון העלויות השונות.  גם הערכה שלנו להתמתנות משמעותית בהתייקרות סעיף הדיור שהצגנו בסקירה לפני שבועיים כנראה כבר מגולמת בציפיות הנוכחיות.

אלומות – מדד נמוך בשנה הקרובה

"מדד המחירים לצרכן צפוי לרדת ב-1% בשנת 2015 ולהתייקר בטווח של  0.9%-0.4%, ב-12 החודשים הקרובים (החל מדצמבר)", כך סבורים בבית ההשקעות אלומות. "מדד נובמבר הפתיע למדי בחולשתו. חולשה זו באה לידי ביטוי גם בקרב מוצרי הצריכה הבסיסיים וגם בקרב מוצרי הנוחות. בקרב המוצרים הבסיסים נדגיש את קבוצת המזון, אשר מחיריה ירדו ב-0.8% כאשר מחירי העופות והבשר ירדו בצורה משמעותית, אך נרשמו הוזלות, מעבר לעונתיות הרגילה, גם בסעיפים אחרים כגון חלב ומוצריו (0.7%-), סוכר ריבה וממתקים (1.1%-) ומוצרי מזון שונים (1.4%-)

"כאמור, הוזלות מחירים נרשמו גם בקרב מוצרי נוחות כגון תכשיטים ושעונים שמחיריהם הוזלו ב-1.5%, שירותים אישיים וקוסמטיקה (0.5%-) ותיקים וילקוטים (0.9%-). מחירי הבראה ונופש בארץ ירדו חדות, ב-6.3%. הוזלה זו הייתה כפולה לערך ההוזלה המאפיינת את נובמבר (כ-3%).

 " אין ספק כי מדד זה יוצר אי נוחות מסוימת בבנק ישראל. עם זאת, אנו לא מעריכים כי בבנק יחליטו להגיב להתפתחות שלילית זו. במידה רבה ייתכן כי הוזלת המע"מ שחלה בחודש אוקטובר (וכמעט לא הורגשה), ראתה אור בחודש נובמבר. לכן, בבנק ישראל ימשיכו להתערב בשוק המט"ח בעת הצורך ולצפות שהנגידה האמריקאית תעשה בשבילם את העבודה.