חדשות    

תחזית מדד המחירים ביוני – עלה ב-0.2%

מאייר: אורקה

למדד המחירים המעודכן

פועלים – המדד עלה ב-0.2%

מדד המחירים לצרכן בחודש יוני יעלה ב-0.2% – כך סבורים כלכלני בנק הפועלים. "האינפלציה מוסיפה להיות נמוכה בהשפעת גורמים עולמיים כמו מחירי הסחורות והנפט, עלייה בתחרותיות במשק, מדיניות ממשלתית וכן השקל החזק", כותבים בפועלים ומוסיפים – "תנאים אלו יהיו עמנו ברובם גם בשנה הקרובה, אם כי כנראה לא באותה עוצמה, שכן מחירי הנפט נמוכים בנקודת הבסיס וכן קשה להניח התחזקות נוספת של השקל. המדיניות הממשלתית צפויה להמשיך לפעול להפחתת יוקר המחייה, אך קשה לתרגם את זה להשפעה על האינפלציה. מנגד, שוק העבודה נמצא בתעסוקה מלאה, שכר המינימום עלה וצפוי להמשיך לעלות ואלו יעלו מעט את האינפלציה".

בפועלים צופים עלייה של 1.2% במדד המחירים לצרכן ב-12 החודשים הקרובים.

 

לידר – המדד עלה ב-0.2%

בבית ההשקעות לידר שוקי הון סבורים גם כן שהמדד ביוני יעלה ב-0.2% –  "אנו צופים מדד של 0.2% בחודש יוני, 0.1% ביולי, ואפס באוגוסט (ואולי 0.1% -). התחזית שלנו לאינפלציה בחודשים יולי אוגוסט נמוכה מהקונצנזוס. התחזית שלנו לוקחת בחשבון את הייסוף שחל בשקל והירידה הניכרת במחירי הנפט. הנעלם הגדול הינו עד כמה התקרבות לתעסוקה מלאה תשפיע על האינפלציה.

"בנק ישראל רכש 1.95 מיליארד דולר בחודש יוני בניסיון להאט את הייסוף בשקל. בנק ישראל מנסה 'לקנות זמן' עד להעלאת ריבית בארה"ב. במידה והאינפלציה תפתיע כלפי מטה חודשיים רצוף, הריבית עשויה לרדת.

למדד המחירים המעודכן

אקסלנס – מדד יוני עלה ב-0.3%

"בדומה לשני המדדים האחרונים, גם הפעם אנו מעריכים שסעיף הדיור יהיה זה שייתם את הטון" כותבים כלכלני אקסלנס ומוסיפים – " אמנם, הסעיף אכזב בחודש אפריל ולא הצליח להפתיע כלפי מעלה בחודש מאי, אך להערכיתנו תחילת נקיטה של פעולות מצד הממשלה למלחמה בעליית המחירים בשוק הדיור החודש (העלאת מס הרכישה המוטל על רוכשי דירה שנייה) עשויה בטווח המיידי "לתדלק" את העלייה במחירי השכירות, וזאת מתןך חשש בעלי הדירות מפני נקיטת פעולות מגבילות נוספות בשוק מצד הממשלה. מלבד מחירי הדיור גם סעיף ההלבשה וההנעלה צפוי להשפיע לחיוב על המדד הכללי, שכן עונתית נוהג הסעיף לעלות בחדות בחודש יוני"

 

להערכת אקסלנס גם מדד חודש יולי צפוי לעלות ב-0.3%. "על אף התחזקות שערו של השקל מול הדולר מאז החלטת הריבית האחרונה, נותר מחיר הדלק בתחנות בחודש יולי ללא שינוי כמעט, זאת בתמיכת העלייה במחירי הנפט בסוף חדש יוני בהשוואה למחירם בסוף חודש מאי.

"מכאן שלהערכתינו לא צפוי סעיף התחבורה והתקשורת להפתיע כלפי מטה, אלא להיפך, זאת בנוסף למחירי התרבות והבידור, אשר צפויים להיות מושפעים לחיוב מתחילתה של תקופת הקיץ ויציאת ילדי בתי הספר והגנים לחופש הגדול, מה שעשוי לתמוך בעליית מחירי טיסות, נסיעות ואירועי תרבות ופנאי בכל רחבי הארץ. בנוסף, עונתית סעיף הדיור נוהג לעלות בחודש יולי ועל כן אנו מעריכים שגם לו צפויה להיות השפעה חיובית על המדד בחודש זה"

באקסלנס מעריכים כי האינפלציה ב-12 החודשים הבאים: 1.6%

|מדדי אפריל ומאי, שעלו בהתאם לציפיות המוקדמות, חיזקו את ההערכה שהאינפלציה חזרה לתוואי העונתי המאפיין אותה בשנים האחרונות (להוציא את השנה שעברה). גם בחטיבת המחקר של בנק ישראל התייחסו לעניין זה והעלו את תחזית האינפלציה לשנה הקרובה. כיום, הגורם המרכזי אותו אנו יכולים לסמן ככקטליזטור לירידת מחירים הוא התחזקותו המשמעותית של שער השקל מול סל המטבעות ומול הדולר בפרט. למרות זאת אנו מעריכים שההשפעה הישירה על המדד, דרך סעיף הדלקים, תהיה קטנה יחסית. מצד שני עלינו לזכור שלדולק השפעה עקיפה על המדד הכללי. הישארותו ברמה נמוכה לאורך זמן בהחלט עשויה להביא להתמנות במחירי המוצרים המיובאים, אשר מושפעת לשלילה גם כך מהגמגום הכלכלי במדינות רבות ברחבי העולם. למרות הייסוף של השקל בתחזיתנו הנוכחית איננו מעניקים עדיין משקל משמעותי להיחלשות הדולר שכן אנחנו מעריכים שהמגמה תוכל להשתנות ברבעון האחרון של השנה לאחר העלאת הריבית בארה"ב.

"מלבד ההתחזקות בשער המטבע המקומי אנו מתקשים להצביע על גורם מסויים שיכול להוות סממן לעלייה או ירידה משמעותית של המחירים בחודשים הקרובים. לכן לא אחת שואלים אותנו – מדוע התחזית שלנו גבוהה ביחס לקונצנזוס?

"התשובה הינה פשוטה: אמנם התחזית גבוהה מהקונצנזוס, אך אינה גבוהה ביחס לשנים קודמות (אפילו נמוכה במעט). מלבד שנת 2014, בה התקבלה דפלציה של 0.2%, שיעור האינפלציה השנתית הנמוך ביותר ב-5 השנים האחרונות היה בשנת 2012 והסתכם ב-1.6%. חזרה לתוואי העונתי משמעותה חזרה לשינויי המחירים הממוצעים שהתקבלו בעבר. ללא לחצים לעליות או ירידות מחירים, כדוגמת אלו בהן חזינו במהלך שנת 2014 ובפתיחת השנה הנוכחית (ירידות במחירי הדלק, המים והחשמל) ובתמיכת הצריכה הפרטית הגבוהה בארץ, אנו בהחלט רואים מקום לאינפלציה חיובית ב-12 החודשים הבאים ואף אפשרות חזרה של האינפלציה אל מרכז היעד בהמשך".

 יצירות – מדד של 1.1% בשנה הקרובה

כלכלנית המאקרו של בית ההשקעות יצירות, איילת ניר, סבורה שהמדד בשנה הקרובה יהיה 1.1%. "התמסורת בין שוק המט"ח למדד המחירים לצרכן מתחלקת ל-2 חלקים", כותבת ניר בסקירה מעודכנת – "תמסורת מיידית, המוערכת בכ- 5%, ותמסורת המתבצעת בטווח הבינוני יותר ומוערכת בכ- 7%. מכאן שאם יתייצב שערו של השקל ברמתו הנוכחית, הרי שהדבר צפוי לגרוע מהתחזית לאינפלציה הצפויה בשנה הקרובה כ- 0.25%. לאור האמור, עדכנו את תחזית המדד שלנו ל-12 החודשים הקרובים לרמה של 1.1%".

פסגות – מדד יולי עלה ב-0.3%

בבית ההשקעות פסגות סבורים שמדד חודש יוני עלה ב-0.3%. להערכתם, "סעיף ההלבשה וההנעלה יעלה ב-6.5% בשל סיבות עונתיות", עוד מעריכים כלכלני פסגות – "סעיף הפירות והירקות ירד, אם כי בצורה מתונה יחסית. הקיטון בהיצע הפירות והירקות בשל המשבר בענף החקלאות בחודשים האחרונים עשוי ללחוץ את המחירים כלפי מעלה בחודשים הקרובים.

"מחירי הנסיעות לחו"ל יעלו ב-1.7%. הדלק יעלה קלות (0.1%). עלייה במחיר הבנזין בחודש האחרון קוזזה על ידי ירידה בשער הדולר הקובע"

תחזית פסגות למדד חודש יולי – עלייה של 0.2%. "סעיף הדיור יעלה ב-0.7% בחודש יולי בעיקר בשל סיבות עונתיות כאשר בחודשי הקיץ היקף החוזים המתחדשים גדל", כותבים כלכלני פסגות, "מחירי הנסיעות לחו"ל וטיסות בארץ יעלו ב-3.4% בשל חופשת הקיץ. סעיף ההלבשה וההנעלה ירד ב-8.1% מסיבות עונתיות. סעיף הפירות והירקות יעלה ב-2.6%, מעט יותר מהעלייה העונתית בסעיף בעיקר בשל צמצום ההיצע בענף החקלאות".

בפסגות סבורים שהמדד ב-12 החודשים הקרובים יעלה ב-0.9%. (התחזית מבוססת על שע"ח 3.87 ו-65.5$ לחבית נפט Brent).

 

הראל – מדד יוני עלה ב-0.2%

בבית ההשקעות הראל מדגישים כי לאחרונה  נרשמה ירידה משמעותית בציפיות לאינפלציה. "נוצר מצב מעניין, מצד אחד השווקים מקבלים את תחזית בנק ישראל שהריבית תעלה מהר יותר ממה שציפו קודם לכן, ולכן ראינו  את המשך עליית עקום התשואות, אך מצד שני השווקים לא מפנימים את תחזית האינפלציה הגבוה של בנק ישראל ומגלמים ציפיות אינפלציה נמוכות מאוד", כותבים כלכלני הראל ומוסיפים – " להערכתנו, ירידת הציפיות לאינפלציה יחד עם נתוני היצוא החלשים והתחזקות השקל, יצננו את תחזית בנק ישראל שצפויה להתעדכן כלפי מטה".

למדד המחירים המעודכן