חדשות    

תחזית מדד המחירים במאי – עלייה של 0.2%

למדד המחירים המעודכן

למחשבון הצמדה למדד

מדד המחירים לצרכן בחודש אפריל  עלה ב-0.4% אחרי חודשים ממושכים של מדד שלילי (ואחרי שבשנים 2014 ו-2015 המדד השנתי היה שלילי), והשאלה מה יהיה מדד המחירים בהמשך?  ובכן, קונצנזוס הכלכלנים בבנקים ובבתי ההשקעות מצפה למדדים חיוביים בהמשך – סביב 0.2% במאי ו-0.3% ביוני

פועלים – מדד מאי עלה ב-0.2%

כלכלני בנק הפועלים מסבירים כי גם אם העלייה במדד חודש אפריל מיוחסת רובה ככולה לעונתיות, הרי שבחודשים הבאים המדדים ימשיכו להיות חיוביים – "השפעת הגורמים שהביאו לירידות מחירים פוחתת, ומחירי הדלק והסחורות צפויים עתה דווקא לפעול להעלאת האינפלציה בטווח הקצר", כותבים הכלכלנים ומוסיפים – "המדיניות הממשלתית להפחתת יוקר המחייה נושאת פרי, וניתן לראות את השפעתה החודש בעיקר במחירי המזון. אנו מניחים שלמדיניות הממשלתית תהיה השפעה מצומצמת יותר בהמשך. אנו מעריכים כי האינפלציה תוסיף להיות נמוכה בהשפעת המדיניות הכלכלית והשקל החזק, אך היא תהיה חיובית ותעלה בהדרגה לסביבה של הגבול התחתון של היעד. מדד המחירים לחודש מאי צפוי לעלות בשיעור של 0.2% ומדד יוני בשיעור של 0.3%".

בפועלים צופים כי מדד המחירים לצרכן יעלה ב-12 החודשים הקרובים ב-0.8%. ביחס למדיניות בנק ישראל ולריבית, מסבירים כלכלני פועלים – "מדד המחירים לצרכן עלה בדומה לתחזיות המוקדמות, ובבנק המרכזי מעריכים שהאינפלציה תחל לעלות. נתוני הרבעון הראשון הפתיעו לשלילה והירידה ביצוא מדאיגה. אנו סבורים שבנק ישראל יהיה אקטיבי יותר בהתערבותו בשוק המט"ח במטרה למנוע ייסוף של השקל שעלול להחריף את ההאטה ביצוא. לגבי הריבית, סביר להניח שבנק ישראל ימתין לנתונים נוספים בטרם יוחלט על שינוי כלשהו".

 הראל – מדד חודש מאי עלה ב-0.2%

גם בקבוצת הביטוח, הראל, סבורים שמדד חודש מאי עלה ב-0.2%. לגישתם המדד ב-12 החודשים הקרובים יעלה ל-1%, בעוד שציפיות שוק ההון מגלמות מדד של 0.2% בלבד. להערכתם מדד יוני יעלה בשיעור של 0.3% בשל עלייה עונתית בהלבשה והנעלה ובמחירי הדלק –"להערכתנו,  האינפלציה  ב-שנתיים הבאות תעמוד על 1% בממוצע שנתי", מעריכים כלכלני הראל – "למרות, המשך התחזקות  מחירי הנפט בשבועות האחרונים, הציפיות לאינפלציה, ירדו, בעיקר עקב מדד אפריל שהיה נמוך מעט מהצפי. להערכתנו, על רקע עליית השכר הצפויה בחצי השנה הקרובה (2 פעימות של שכר המינימום), עליית מחירי הנפט בעולם, החלשות השקל והמדיניות המוניטרית המרחיבה – הציפיות לאינפלציה בטווחים הקצרים צריכות להיות גבוהות יותר".

אקסלנס – מדד מאי עלה ב-0.3%

באקסלנס סבורים שמדד חודש מאי עלה ב-0.3%, והם גם סבורים שהמדד ב-12 החודשים הקרובים יהיה 1.5% – גבוה מהערכות הכלכלנים האחרים. "על אף העליות המשמעותיות שהתקבלו במחירי חבית הנפט בחודש האחרון (נפט מסוג brent עלה בכ-20% ו-WTI בכ-25%) מחיר הדלק בתחנות עלה בצורה מתונה (עלייה של כ-1.7%), זאת בתמיכת הייסוף של שער השקל מול הדולר (כ-3%), דבר אשר מנע תחזית לעלייה משמעותית יותר בערך מדד חודש מאי", מציינים הכלכלנים ומוסיפים – "להערכתנו ייתמך המדד בחודש זה בעליות עונתיות בסעיפי הירקות והפירות וההלבשה וההנעלה, כאשר במקביל צפויה להתקבל עלייה נוספת בסעיף הדיור (סעיף אשר עונתית מציג שיעור שינוי חיובי גם כך). הסעיף שעשוי להוות סיכון שלילי לתחזית הינו סעיף המזון, אשר לאור המגמה השלילית שמציג מתחילת השנה, עשוי להגיב בירידה לאחר היציאה מתקופת החגים (עונתית הסעיף לא צפוי להשתנות בהשוואה לחודש אפריל).

"אינפלציה ב-12 החודשים הבאים: 1.5% – בשנה שעברה אכזב מדד חודש אפריל כאשר עלה ב-0.1% בלבד וסימל את פתיחתה של שנת "האין-אינפלציה" בישראל אשר הובילה לביצועים טובים בהרבה של האפיק השקלי על פני זה הצמוד. להערכתנו השנה איננו צפויים למגמה דומה, אם כי בחינת סעיפי המדד מגלה כי האינפלציה לא תגיע מגורמים "בריאים" למשק. ב-12 החודשים האחרונים ירד מדד המחירים לצרכן ב-1.0%. ללא סעיף הדיור ירד המדד ב-2% ואילו ללא סעיף האנרגיה ירד המדד ב-0.2%. בהינתן הצפי להמשך עליות המחירים בשני סעיפים אלו אנו מעריכים כי הם יהוו את העוגן החיובי לעליית המדד ב-12 החודשים הבאים. נכון להיום, צועד מחיר הנפט בבטחה אל עבר מחיר היעד לשנת 2015 אותו הצבנו כבר לפני מספר חודשים (כ-65$). במידה ותימשך מגמה זו, היא צפויה לדחוף בצורה משמעותית כלפי מעלה את רמת האינפלציה השנתית. בנוסף, בהתייחס לשוק הדיור, איננו רואים נכון להיום טריגר כלשהו לתחילתן של ירידות מחירים, זאת על אף דיווחים המתפרסמים באמצעי התקשורת על תוכניות כאלו ואחרות שמטרתן הורדת המחירים בשוק זה (לדוגמא: הטלת מס רכישה של 20% על רוכשי דירה שנייה). להערכתנו ב-12 החודשים הבאים צפויה האינפלציה לעלות ב-1.5%".