חדשות    

תחזית מדד המחירים לאפריל – עלייה של 0.3% עד 0.6%; ממוצע תחזיות 0.5%

מאייר: אורקה

לתחזית מדד מעודכנת

למדד המחירים מעודכן

למחשבון מדד המחיירם

מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ 2015 עלה בשיעור של 0.3% לרמה של 98.9 נקודות, אחרי חודשיים  של ירידות חדות. על פי תחזיות שונות שלקטנו, מגמת העלייה צפויה להימשך בחודשים הקרובים ותעמוד על שיעור שינוע בין 0.3%-0.6%.

 

על פי תחזית בנק הפועלים מדד חודש אפריל צפוי לעלות בשיעור של 0.3%,  בהשפעת התייקרות מחירי הדלקים, עלייה עונתית בסעיף הלבשה והנעלה ועלייה בסעיף ההבראה ונופש.

מדד מאי, צפוי לעלות בשיעור של 0.4% בהשפעת עלייה במחירי הדלקים.

על פי הראל ביטוח ופיננסים אגף כלכלה ומחקר, האינפלציה הצפויה בחודש אפריל תעמוד על 0.4%.

"במבט קדימה, להערכתנו, החוזקה בהתרחבות הצריכה הפרטית תימשך, בפרט נוכח הצפי להפחתת המע"מ על מוצרי יסוד, העלייה בשכר המינימום והגידול הצפוי בתשלומי ההעברה בהמשך השנה, הפועלים כולם על האוכלוסייה בעלת הנטייה השולית הגדולה ביותר לצרוך מההכנסה הפנויה. המשך הגידול בצריכה הפרטית מקטין את הסבירות לצעדים מרחיבים נוספים של בנק ישראל" אומר עפר קליין מהראל פיננסים. לדבריו השינוי החזוי בין מדד מחירים לצרכן מרץ 2015 למדד מחירים לצרכן יוני 2015 יעמוד על 0.9%.

באקסלנס מעריכים כי מדד חודש אפריל צפוי לעלות ב-0.5%. לדברי יניב חברון הכלכלן הראשי של אקסלנס ואביתר בן דוד אנליסט המאקרו "מדד חודש אפריל נתפש בעיני רבים כ"מדד העוגן" של האינפלציה בישראל. להערכתנו יפגין השנה המדד שיעור עליה נאה בחודש זה, ביחוד בהשוואה לשיעור העלייה המינורי שהתקבל אשתקד. אמנם מחיר הדלק בתחנות לא עלה בצורה משמעותית בחודש אפריל בהשוואה לחודש מרץ, אך מצד שני העובדה שהתקבלה עלייה במחיר הדלק חוסמת את האפשרות להשפעה שלילית על האינפלציה כתוצאה מסעיף תנודתי זה. מלבד סעיף הדלקים, מספר גורמים עונתיים יתמכו להערכתנו בעליית המדד. הגורם המרכזי שיביא לעליית מחירים רוחבית הוא העובדה שבחודש אפריל נחגגו שני חגים מרכזיים, קרי חג הפסח ויום העצמאות. חגים אלו צפויים לתמוך בעליית מחירי המזון (או בהישארותם ללא שינוי לכל הפחות) ובנוסף, כמדי שנה, צפויה להתקבל עליה עונתית במחירי הנסיעות לחו"ל (צפויה להוסיף למדד כ-0.1%). סעיף הדיור צפוי לרשום עלייה אף הוא, זאת בתמיכת עובדת היותו של הסעיף גבוה עונתית בחודש זה וכן בתמיכת "הבעירה" המתמשכת בשוק הדיור המקומי, שבמבט לטווח הקצר לא נראה שתיעצר. סעיף החינוך, התרבות והבידור צפוי להשפיע חיובית אף הוא, בייחוד לאור העליות שנוהג הסעיף להציג בתקופות החגים".

תחזית המדד הגבוהה ביותר, היא של פסגות, המדברת על עליה של 0.6%. לדברי גיא יהודה ממערך מאקרו ואסטרטגיה של פסגות הסיבות לתחזית הגבוהה קשורות למספר גורמים מרכזיים:סעיף ההלבשה וההנעלה עלה ב-4.1% בשל סיבות עונתיות, סעיף הדיור עלה ב-0.5%, מחירי הנסיעות לחו"ל התייקרו בהתאם לתוואי העונתי אם כי שיעור ההתייקרות מתון מאשר בעבר בשל התחרותיות הגוברת בענף וירידת מחירי הנפט.סעיף חינוך תרבות ובידור עלה ב-0.5% בשל גורמים עונתיים. הדלק עלה ב-0.9% כתוצאה מעלייה של 2.2% במחיר הבנזין ו-1.0% בשער הדולר הקובע.הדלק עלה ב-1.6% נוספים כתוצאה מעלייה של 10% במחיר הבנזין. מתחילת השנה השלים הבנזין עלייה של 40%.

בנוסף, תחזית האינפלציה של פסגות ל-12 החודשים הקרובים עומדת על 1.0%. התחזית מבוססת על הנחת אי שינוי במחירי הסחורות ובשע"ח דולר/שקל (בשבועיים האחרונים שע"ח 3.922 ו-66.5$ לחבית נפט Brent) .

בנוגע לתחזית לריבית בנק ישראל אומרים בפסגות שככל שהריבית נמוכה יותר הסיכון מהפחתת ריבית נוספת עולה אל מול התועלת מהפחתה שכזו. עדות לכך ניתן למצוא בהפחתת הריבית האחרונה אשר החזיקה מעמד במשך חודשיים בלבד וכבר היום השקל חזר לרמות בהן היה ערב הפחתת הריבית האחרונה. "לכן, אנו מעריכים כי בבנק ישראל ימשיכו לנסות ולהתמודד עם התחזקות השקל על ידי רכישות מט"ח בהיקפים גדולים יותר (במהלך השבוע האחרון רכש בנק ישראל, ע"פ ההערכות, כ-500 מיליון דולר) ורק במידה והשקל יתחזק משמעותית מול הסל ויחזור לרמות השפל של קיץ 2014 (משמע, התחזקות נוספת של כ-2% נוספים מרמת שער החליפין הנוכחית), אזי נראה הפחתת ריבית נוספת לרמה של 0.0%.

במידה והשקל לא יתחזק באופן משמעותי מול סל המטבעות, בבנק ישראל יותירו את הריבית על כנה ורק מספר חודשים לאחר העלאת הריבית בארה"ב (להערכתנו, זו תעלה בדצמבר השנה) אנו נראה את הריבית בארץ עולה".