חדשות    

תחזית מדד המחירים לצרכן באוקטובר – בין מינוס 0.2% לאפס

למדד המחירים לצרכן המעודכן

מדד המחירים לצרכן ירד בחודשים האחרונים, ונראה שגם בחודשים הקרובים הוא יהיה בסימן ירידה, או ללא שינוי – כך מעריכים רוב הכלכלנים של הבנקים והגופים הפיננסים.

בנק הפועלים – המדד באוקטובר יהיה ללא שינוי

בבנק הפועלים סבורים שמדד אוקטובר יהיה ללא שינוי. כלכלני הבנק מסבירים ומפרטים את המדד הקודם של חודש ספטמבר – "מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר 2015 ירד בשיעור של 0.4% לרמה של 99.5 נקודות. ב-12 החודשים האחרונים ירד  המדד בשיעור של 0.5% והמדד ללא סעיף הדיור ירד ב-1.4%", כותבים הכלכלנים ומפרטים – "סעיף החינוך והתרבות ירד החודש בשיעור של 1.9% כתוצאה מרישום ביטול אגרת הטלוויזיה. סעיף אחזקת הדירה הוזל בשיעור של 1.2% בעקבות ירידה במחירי החשמל והמשך ההוזלה במחירי הדלקים. מנגד, סעיף הירקות והפירות עלה בשיעור של 7.6% כתוצאה מעלייה חדה של 21% במחירי הירקות הטריים. אנו לא סבורים כי הירידות המתמשכות במדד המחירים לצרכן נובעות מרפיון בפעילות במשק, אם כי סביר שבצמיחה גבוהה יותר אולי המדד היה יורד פחות".

בפועלים מדגישים – "האינפלציה מושפעת מאוד מהמדיניות הממשלתית בתחומי המיסוי ויוקר המחייה, מירידת מחירי האנרגיה ומהגברת התחרותיות במשק. גורמים אלו, ובעיקר המדיניות הממשלתית, יוסיפו להשפיע על מדדי המחירים של השנה הקרובה".

ועל רקע זה הם מספקים תחזית קדימה – "תחזית מדד המחירים לצרכן: מדד חודש אוקטובר יושפע מירידת המע”מ באחוז והשפעה נוספת של הפחתת תעריף החשמל, ומנגד מהמשך ההתייקרות במחירי הפירות והירקות, ואנו צופים כי הוא יוותר ללא שינוי. הגורמים שהביאו לאינפלציה השלילית, כמו מחירי הסחורות, האנרגיה והפחתות המיסים, נמצאים ברובם מאחורינו, והאינפלציה תעלה בהדרגה בחודשים הבאים. האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים צפויה להסתכם ב-0.8%.

"השפעה על המדיניות המוניטארית – ירידת המדד לא הפתיעה אך לא ניתן להתעלם מכך שהאינפלציה רחוקה מהיעד מזה תקופה ממושכת. גם הציפיות לאינפלציה נמצאות הרחק מתחת ליעד. יחד עם זאת, אנו לא סבורים כי מדובר בתופעה שלילית המסכנת את המשק, ואיננו סבורים כי נדרשת מדיניות אקטיבית לשינוי המצב. שער החליפין של השקל ימשיך להיות נקודת המפתח. עיכובים בהעלאת הריבית בארה”ב ושקל חזק עשויים להביא להפחתת הריבית לאפס בישראל, אם כי זה לא התרחיש המרכזי שלנו".

 

הראל – המדד באוקטובר ירד ב-0.2%

ובעוד בפועלים סבורים שהמדד באוקטובר לא התשנה, בהראל סבורים שהוא ירד. "מדד המחירים לצרכן בחודש אוקטובר צפוי לרדת ב-0.2%" – מעריכים כלכלני קבוצת הראל ביטוח ופיננסים. להערכתם המדד בחודש נובמבר יירד גם ב-0.2% , והמדד בשנה הקרובה יירד ב-0.7%.

 

לאומי – אינפלציה מתונה בשנה הקרובה

"שיעור השינוי השנתי של המדד (המצוי כיום בסביבה שלילית) צפוי לעלות באופן הדרגתי מאוד (דהיינו, להיות פחות שלילי), כותבים כלכלני לאומי ומוסיפים – "ולצאת מהתחום השלילי לקראת ראשית 2016. העלייה במחירי סעיף הדיור צפויה להוסיף ולתמוך בעליית המדדים הבאים.

"מנגד, הירידות הצפויות בקרוב )רובן בעלות אופי חד-פעמי( במחירי החשמל והדלק; כמו גם מספר הפחתות בשיעורי מס שונים כגון: מע"מ ומיסוי על משקאות אלכוהוליים; לצד הפחתה אפשרית של מחירי התחבורה הציבורית בטווח הרחוק יותר, ישפיעו בכיוון ההפוך. אנו מעריכים כי האינפלציה בשנה הקרובה תמשיך להיות מתונה ונמוכה מהגבול התחתון של יעד יציבות המחירים, אולם לא צפויה להיות שלילית. בכך, עלולה להתרחש חריגה מן היעד של 'יציבות מחירים לאורך זמן', משום שהתקופה המוגדרת לצורך החזרת האינפלציה לתחום היעד היא עד שנתיים ועל-פי ההערכות הנוכחיות עלול קצב עליית המחירים לחרוג מהיעד למשך תקופה העולה על שנתיים".

 

אקסלנס – מדד אוקטובר ירד ב-0.2%

מדד חודש אוקטובר צפוי לרדת ב-0.2%

כלכלני בית ההשקעות אקסלנס סבורים שמדד אוטובר ונובמבר יירדו בשיעור של 0.2% (כל אחד). "הגל השני המשמעותי של ירידות המחירים החד פעמיות, צפוי להותיר את חותמו במדד חודש אוקטובר הקרוב", כותבים כלכלני אקסלנס, "הירידה במע"מ והמשך הירידה במחירי החשמל, צפויים להוות את המשקולות העיקריות שידחפו את המדד כלפי מטה. כפי שציינו בעבר, אנו מעריכים כי השפעת הירידה בשיעור המע"מ לא צפוייה להיות דרמטית שכן, היא תשפיע בעיקר על מוצרים בפיקוח שמשקלם במדד קטן יחסית. שאר ההורדה, צפויה להיות "מגולגלת" ברובה אל כיסם של היצרנים. בנוסף, למרות שתת סעיף הדלקים צפוי להיוותר ללא שינוי ולכן, לא להכביד על סעיף התחבורה והתקשורת, תת סעיף הנסיעות לחו"ל צפוי לרדת בחדות יחסית, זאת, עקב ירידת הביקושים לטיסות לאחר היציאה מתקופת החגים. מלבד כל אלו, גם המצב הביטחוני ש"התרועע" משמעותית במהלך החודש, עשוי להשפיע בצורה שלילית. אמנם, איננו מעריכים השפעה שלילית ספציפית על סעיף כזה או אחר, אך אין ספק שהמצב מגדיל כלפי מטה את הסיכון לתחזיתנו"

"גם מדד חודש נובמבר צפוי לרדת ב-0.2%" מוסיפים הכלכלנים ומסבירים – "הדלק חוזר להשפיע לשלילה, והפעם צפוי להשיל מהמדד הכללי קצת פחות מ 0.1% , זאת לאחר ירידה של 1.1% , עליה כבר הוכרז בנובמבר. גם סעיף הירקות התנודתי עשוי לרדת בחדות לאחר העלייה החדה שהציג בספטמבר ובמרבית אוקטובר ועל כן, להכביד. אם כי כאן, עוד עשויים להתקבל עדכונים בהמשך. סעיף הדיור, שכידוע מהווה את העוגן החיובי למדד, נוהג שלא כהרגלו להציג ירידה בחודש נובמבר ועל כן, עשוי להוות הפעם משקולת שלילית אף הוא. מנגד, סעיף ההלבשה וההנעלה צפוי לעלות בחודש נובמבר, בהתאם לעונתיות המאפיינת אותו בחודש זה. חייבים לומר שגם בחודש נובמבר הסיכונים לתחזית הינם כלפי מטה, שכן, באמת שקשה לזהות כרגע לחצים כלשהם לעליית מחירים, במי מבין הסעיפים המרכיבים את המדד".

ומה יהיה בשנה הקרובה? "להערכתנו האינפלציה ב-12 החודשים הבאים תהיה 0.9%", כותבים באקסלנס, ומוסיפים – "אז נכון ששני המדדים הקרובים לא צפויים להביא עימם את בשורת האינפלציה המיוחלת, אך אנו בהחלט מעריכים שכבר בחודשים הקרובים האינפלציה המקומית תתאושש ואיתה גם הציפיות. על אף שני המדדים הנמוכים האחרונים (ואלו שעוד צפויים) נכון להיום לא הסתמנו/ מסתמנות ירידות מחיר כלשהן שאינן בתוואי העונתי המאפיין אותן, מלבד כמובן אותן השפעות חד פעמיות. אפילו סעיף המזון, שסיים את השנה שעברה בטריטוריה שלילית, והתחזית עבורו גם בתחילת השנה לא היתה מעודדת במיוחד, הציג שיעורי עלייה חיוביים מתחילת השנה וב 12 החודשים האחרונים. בעבר כבר ציינו כי בחינת מדד המחירים לצרכן, ללא סעיף האנרגיה, מעלה שבנטרול הירידה במחירי האנרגיה היה עולה המדד ב-0.7% (0.5%-כולל הסעיף). נוסיף לכך את ההפחתות החד פעמיות שכבר נכללו במדדים האחרונים ונקבל שיעור עלייה העומד סביב 1% . איננו טוענים כי מדובר בשיעור אינפלציה גבוה, אך בהחלט בשיעור אינפלציה בו בנק ישראל היה מסתפק ויותר מכך. אם נשים לרגע "בצד" את השפעתם האפשרית של האירועים הביטחוניים האחרונים, שכרגע איננו לוקחים בחשבון בתחזיתנו, אנו מעריכים שציפיות האינפלציה צפויות לרשום שיפור בתקופה הקרובה ובמידה ולא יוכרזו הפחתות מחיר נוספות, צפויות אף לרשום שיפור משמעותי. נראה שגם בבנק ישראל מחכים לראות כיצד יתפתחו הציפיות בתקופה הקרובה, בייחוד לאחר שיחלפו מדדי החודשיים הקרובים".