חדשות    

תחזית מדד יוני 2013 – עלה ב-0.6%-0.7%

היכנסו כאן למדד המחירים המעודכן!

אקסלנס – מדד יוני עלה ב-0.6%

כלכלני בית ההשקעות אקסלנס מעריכים כי מדד חודש יוני 2013 עלה ב-0.6%. להערכתם – "מדד חודש יוני הושפע בעיקר מהעלייה של 1% במע"מ אשר צפויה לתרום כ-0.3% למדד הכללי. בנוסף, נמשכה העלייה מחודש קודם של מחירי החשמל והסיגריות. כמו כן, חלה עלייה עונתית במחירי הלבשה והנעלה וכן עלייה של 3.4% במחירי הדלקים", מסבירים באקסלנס ומוסיפים – "מחירי השכירויות צפויים להמשיך ולעלות בקצב שנתי של 3%. מנגד, צפויה הוזלה עונתית במחירי הפירות וירקות ותמשך ירידת המחירים בשירותי התקשורת.

בחודש יולי 2013 צפויה להערכת כלכלני אקסלנס עלייה של 0.3% במדד המחירים לצרכן, גם בשל העלייה במחירי המשקאות החריפים; ובחודש אוגוסט צפויה עלייה של 0.4% במדד המחירים לןצרכן גם בשל עלייה במחירי השכירויות וההבראה ונופש. התחזית של אקסלנס ל-12 החודשים הבאים – אינפלציה של 1.6%.

באקסלנס מדגישים כי כל התחזיות ניתנו תחת הנחת שער דולר ממוצע של 3.65 ומחיר חבית נפט ממוצע של 90 דולר.

 פסגות – מדד יוני עלה ב-0.7%

בבית ההשקעות פסגות מעריכים כי מדד יוני 2013 עלה ב-0.7% בהשפעת המע"מ ומחיר החשמל. "מדד המחירים לצרכן לחודש יוני יושפע ממחירי החשמל, העלאת המע"מ, התייקרות מחירי הדלק, ההלבשה וההנעלה, וכן מהעלייה בסעיף הדיור. אלו צפויים להביא לעלייה של 0.7% במדד", כותבים כלכלני פסגות ומוסיפים – "ההשפעות העיקריות על המדד בחודש יוני: עליית מחירי החשמל באמצע מאי תשפיע כאמור גם על מדד יוני. המע"מ הועלה בנקודת אחוז לרמה של 18%. העלאת המע"מ תורמת לעלייה של כ-0.5% למדד שתורגש במדדים של יוני ויולי. מחיר הדלק עלה ב-3.5% וזאת בשל התייקרות מחירי האנרגיה בעולם, היחלשות השקל ועליית המע"מ. סעיף הדיור יעלה ב-0.4%. כמעט כל עליית מחירי הסיגריות באה לידי ביטוי כבר במדד מאי. בהתאם לכך, ההשפעה על מדד יוני תהיה שולית. מחירי ההלבשה וההנעלה יעלו ב-10.2% מסיבות עונתיות".

עוד מעדכנים בפסגות את הערכתם לחודש יולי – עלייה של 0.3% במדד המחירים. להערכתם, "מדד יולי יושפע מהעלאת המע"מ ביוני. מחיר הדלק ירד ב-1.2% בשל היחלשות השקל והירידה במחירי האנרגיה בעולם. בחודשי הקיץ העליות בסעיף הדיור חדות יותר. הסעיף צפוי לעלות ב-0.7%. מחירי הנסיעות לחו"ל וטיסות בארץ יעלו ב-3.4% מסיבות עונתיות".

בחודש אוגוסט צפוי המדד להערכת פסגות לרשום עלייה של 0.2%.  להערכת כלכלני פסגות עליה זו תהיה בהשפעת – "סעיף הדיור ימשיך לעלות בקצב של 0.7% בשל הביקוש הגבוה בחודשי הקיץ. מחירי הנסיעות לחו"ל וטיסות בארץ ירדו ב-0.7% מסיבות עונתיות".

תחזיות האינפלציה של פסגות ל-12 החודשים הקרובים היא 1.9%.  התחזית מבוססת על הנחת אי שינוי במחירי הנפט ובשער חליפין דולר/שקל.

פועלים – מדד יוני עלה ב-0.6%

כלכלני פועלים,  סבורים כי בחודש יוני עלה מדד המחירים לצרכן -0.8% , כאשר הוא הושפע בעיקר מהעלאת שיעור המע"מ ב-1% – תרומת המע"מ למדד מסתכמת, להערכת כלכלני הבנק ב-0.3%.

כמו כן הושפע מדד יוני משארית התייקרות בתעריפי החשמל בשיעור של כ-6% באמצע החודש הקודם, וכן משארית עליית מחירי הסיגריות בשיעור של כ-15% בשליש הראשון של חודש מאי ומסיום העליות העונתיות במחירי ההלבשה וההנעלה. בבנק הפועלים מדגישים גם כי לעליית המדד תרמו עליית תעריפי הנסיעה במוניות בשיעור של 3.8% ועלייה של 3.4% במחירי הדלקים עקב עליית מחירו בעולם והעלייה בשיעור המע"מ. מנגד יוזלו עונתית מחירי התוצרת החקלאית הטרייה, עקב כניסת פירות הקיץ למדידה בחודש שעבר במחירים גבוהים.

מדד יולי צפוי, להערכת כלכלני הבנק,  לעלות בשיעור של 0.2%. מדד זה יושפע להערכתם בעיקר מעלייה עונתית במחירי הפירות והירקות, מהתייקרות בסעיפי ההבראה, הנופש והנסיעות לחו"ל, ומהעלאת המע"מ. מנגד, תרשם ירידה במחירי ההלבשה והנעלה במקביל למכירות סוף העונה.

האינפלציה ל-12 החודשים הקרובים, להערכת פועלים – 2% ולשנת 2013 – 1.8%.