חדשות    

תחזית מדד יוני – ירידה של 0.1%-0.2%

תחזית מדד המחירים ביוני – ירידה של 0.1%-0.2%

למחשבון מדד המחירים לצרכן 

 

מדד המחירים לצרכן בחודש יולי ירד ב-0.1% עד 0.2% – כך מערייכם בבנקים ובבתי ההשקעות. אביתר בן-דוד, אנליסט מאקרו במחלקת מחקר ואסטרטגיה של בית ההשקעות אקסלנס, סבור כי מדד המחירים לצרכן ביוני צפוי לרדת ב- 0.2%, כאשר התחזית לשנה הקרובה היא מדד של 0.6%.

בן דוד סבור שכמו בדרך כלל, סעיף הדיור יהיה הכוכב עם עלייה של 0.3%. בדן דוד מדגיש נקודות עיקריות שישפיעו על המדד – ""הפחתת מחירי המים ב-14.5% צפויה לגרוע כ-0.1% מהשורה העליונה של המדד כולו. גם מדד מחירי ההלבשה וההנעלה צפוי להציג שיעור שינוי מתון בהרבה בהשוואה לעבר, בעיקר בהשפעת שינוי המתודולוגיה אותו ביצעה הלמ"ס במדידת פרטי הקיץ. כמו כן,  תהיה השלכה של מחירי האנרגיה על המדד. הירידה במחירי הנפט והמשך התחזקותו של השקל בעולם הביאו אותנו להפחית את תחזית האינפלציה שלנו ל-12 החודשים הקרובים לרמה של 0.6%, מרמה של 0.7% בעדכון הקודם. עם זאת, חייבים לשים לב שגם אם היינו מנטרלים את ההשפעה הישירה של שני גורמים אלו שמתבטאים י בעיקר דרך מחירי האנרגיה, מסתמן כי עצמת הלחצים הדפלציוניים התגברה בתקופה האחרונה.

"מבחינת ההשפעה העקיפה, המשך התחזקותו של השקל בעולם צפויה להמשיך ולהכביד על מחירי הסחורה המיובאת בחודשים הקרובים. על אף ההיחלשות הנאה של השקל מול הדולר ומול האירו בשבוע החולף, סל המטבעות ממשיך לשהות ברמת שפל. גם אם ניקח את דבריו של מריו דראגי, יו"ר הבנק המרכזי האירופי, לפיהם הלחצים הדפלציוניים ברחבי הגוש הפכו לאינפלציוניים, סביר שבכל הנוגע לסחורה האירופית המגיעה לישראל, לחוזקת השקל יש כרגע השפעה חזקה בהרבה.

"ולסיכום, אנו ממשיכים להעריך כי סביבת האינפלציה בשנה הקרובה צפויה להיות גבוהה מעט מזו בה חזינו בשלוש השנים האחרונות. עם זאת, מכאן ועד להגדירה כאינפלציה של ממש הדרך עדיין ארוכה".

בבית ההשקעות הראל סבורים כי המדד בחודש יוני ירד ב-0.1%. בחודש יולי להערכתם המדד יעלה ב-0.1%, וב-12 החודשים הקרובים המדד יעלה ב-0.5%.

מיטב דש – מדד יוני ירד ב-0.1%

במיטב דש סבורים שמדד יוני ירד ב-0.1% ולהערכתם האינפלציה בשנה הקרובה תהיה 0.6%.

"קצב האינפלציה השנתי אומנם עלה ל-0.8%, אך לפי הערכתנו, הוא צפוי לרדת בחודש הבא ל-0.4%", כותבים כלכלני מיטב דש ומוסיפים – "סביבת האינפלציה אומנם עלתה בשנה האחרונה ומשתקפת בהתייקרויות רוחביות יותר במספר גדול יותר של פריטים, אך בסעיפים "הכבדים" מסתמנת מגמה הפוכה.

"בסעיף הדיור, שמהווה רבע מהמדד, ניכרת מגמת האטה בקצב עליית המחירים (תרשים 2). ב-12 החודשים האחרונים עלה סעיף הדיור ב-1.5%. ככל הנראה, גידול משמעותי בהיצע הדירות להשכרה בפריפריה, שנובע מסיום פרויקטים רבים שחלקם נרכשו ע"י המשקיעים, משפיע על המשך התמתנות מחירי השכירות. גם במחירי הדירות בבעלות נמשכת התמתנות. בחודש האחרון המחירים עלו אומנם ב-0.5%, אך שלושת המדדים הקודמים עודכנו כלפי מטה ב-0.8% במצטבר. כתוצאה מזה, קצב עליית מחירי הדיור ירד ל-4.4% (תרשים 3).

 

עוד סעיף "כבד" שצפוי להתמתן הנו סעיף המזון. מחירי הסחורות החקלאיות ירדו בכ-15% במונחים שקליים בחצי השנה האחרונה. קיים מתאם גבוה בפיגור של כשנה בין שינוי המגמה במחירי הסחורות החקלאיות לבין מחירי המזון בישראל.

"מדד חודש יוני צפוי לרדת ב-0.1% ויושפע מהוזלת המים, הדלק, ההנעלה ובגדי התינוקות (נטו למשפחה), הוזלת ההלבשה וייסוף השקל. מדדי חודש יולי ואוגוסט צפויים לעלות ב-0.2% כל אחד. הירידה במחירי הנפט במקביל להתחזקות השקל מתחילת החודש עשויים להוריד כ-0.1% מהמדד של חודש יולי. שורה תחתונה: תחזית האינפלציה ל-12 החודשים הבאים עומדת על 0.6%".

למחשבון מדד המחירים לצרכן