חדשות    

תחזית מדד ינואר – ירידה של 0.5%-0.6%

אחרי שנתיים של מדדים שליליים, מתחילה 2016 גם כן עם מדדים שליליים, כשעל פי הערכות של הבנקים ובתי ההשקעות מדובר בחודש ינואר על ירידה של 0.5% עד 0.6%, וירידה של 0.3%-0.4%  בחודש פברואר. אז מה קורה כאן לעזאזל? איך בנק ישראל עדיין מדבר על מדד של בין 1% ל-3% כשבפועל המדד הרבה מתחת לטווח הזה – אולי פשוט שיהיו מציאותיים שם בבנק ישראל?

בנק הפועלים  – מדד ינואר ירד ב-0.5%

בבנק הפועלים סבורים שמדד חודש ינואר ירד ב-0.5%, ושבפברואר גם תירשם ירידה משמעותית. "מחירי האנרגיה והמדיניות הממשלתית להפחתת יוקר המחייה הביאו זו השנה השנייה לאינפלציה שלילית, כותבים כלכלני הבנק בסקירה מעודכנת ומוסיפים – "השנה החדשה נפתחה בירידה חדה נוספת במחירי הנפט ל-30 דולר לחבית. גם השנה צפויות הוזלות מחירים אדמיניסטרטיביות כגון: מחירי מים, תחבורה ציבורית, ביטוח חובה לרכב ועוד. אנו מעריכים על כן שהשפעת הגורמים לאינפלציה השלילית בשנתיים האחרונות טרם באה לידי מיצוי, אך אנו מצפים שהשפעתן תהיה מתונה יותר.

"מדד חודש ינואר צפוי לרדת בשיעור של 0.5%, בהשפעת ירידת מחירי הדלקים, מחירי התחבורה הציבורית ותעריפי המים (העלנו את התחזית בשל אי ירידה במחירי הביטוח חובה). מדד חודש פברואר עודכן כלפי מטה לירידה של 0.4% בעיקר בשל המשך ירידת מחירי הדלקים.

"אנו צופים אינפלציה של 0.5% בשנת 2016. הערכה זו מבוססת על כך שהמשק נמצא בתעסוקה מלאה וגם השכר במגמת עלייה. קיימת אי -וודאות גבוהה סביב התחזית, שכן קשה לתמחר צעדים נוספים שעשויים להוזיל מחירי מוצרים ושירותים.

"השפעה על המדיניות המוניטארית – מדד המחירים ירד זה השנה השנייה ברציפות ועל פי רוב הערכות גם ב-2016 האינפלציה תהיה נמוכה באופן משמעותי מהיעד. על כן, אנו מעריכים שהריבית תיוותר ברמה של 0.1% חודשים ארוכים. מהכיוון ההפוך, בנק ישראל מיצה את כלי הפחתת הריבית, ושימוש בכלים כמו ריבית שלילית או הרחבה כמותית שמורים למצבי חירום בהם אנו לא נמצאים כעת. כלים אלו עשויים גם להאיץ עוד יותר את עליית מחירי הדיור".

נשמע אפילו מעט מפחיד, אבל זו האמת ולא צריך ללכת כל כך רחוק, המדד בחודש שעבר והמדד בשנת 2015 כולה היה נמוך במיוחד והוא מבטא את אוזלת ידו של בנק ישראל ושל הנגידה – ד"ר קרנית פלוג, ואת כישלון השימוש במכשיר הריבית. מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר 2015 ירד בשיעור של 0.1%, ב-12 החודשים האחרונים המדד ירד בשיעור של 1% והמדד ללא סעיף הדיור ירד ב-1.9%. "סעיף המזון ירד החודש בשיעור של 0.1%, סעיף הפירות והירקות ירד בשיעור של 5.3% כתוצאה מירידה של 6.9% במחירי הירקות והפירות הטריים", מתארים בבנק הפועלים, "בהסתכלות שנתית מחירי הפירות והירקות עלו בשיעור של 13.2%, סעיף הדיור (שכר דירה) עלה בשיעור של 1.1% ובשנה האחרונה עלה ב-2.2%. מחירי הדירות עלו בסקר האחרון בשיעור של 1.1% ובשנה האחרונה עלו בשיעור של 7.6%".

אקסלנס – מדד ינואר ירד ב-0.6%; מדד פברואר יירד ב-0.3%

גם בבית ההשקעות אקסלנס סבורים שהמדדים הקרובים יהיו שליליים. אביתר בן דוד, כלכלן המאקרו של אקסלנס מסביר שמדד ינואר צפוי להיות שוב נמוך במיוחד, בדומה לביצועים שהציג בשנתיים האחרונות – "להורדות המחירים היזומות צפויות להיות גם השנה השפעה שלילית על המדד הקרוב, אם כי נכון להיום נראה כי זו תהיה מעט פחות חזקה ממה שנראה בתחילה. השנה מדובר במחירי התחבורה הציבורית, שרושמים ירידה של 14.5% וצפויים להשיל מהמדד הכללי קצת פחות מ 0.1% , כאשר ההשפעה צפויה להתקבל ברובה בחודש ינואר. גורם משמעותי נוסף הינו הירידה של 3.5% במחירי הדלק בתחנות, שנכנסה לתוקף בתחילתו של החודש. מלבד כל אלו, גם סעיף ההלבשה וההנעלה נוהג לרדת בחדות בחודש ינואר. לגבי הפחתת מחירי ביטוחי החובה, זו נדחתה וצפויה להיכנס לתוקפה בחודש מרץ, כך שאינה צפויה להביא לשינוי בתחזית השנתית.

מדד חודש פברואר צפוי להערכת אקסלנס לרדת ב-0.3% – "גם בחודש פברואר צפויה להימשך מגמת הירידה במחירים. אתמול התבשרנו על כך שמחירי הדלק בתחנות צפויים לרשום ירידה. בהתחשב במסלול מחירי הנפט במהלך החודש האחרון, בהחלט מדובר בהשפעה קטנה שהיתה יכולה להיות משמעותית בהרבה אלמלא התיקון שהתקבל בשבועיים האחרונים של החודש הקודם. מלבד זאת, גם הורדת מחירי התחבורה הציבורית צפויים להמשיך ולהכביד (אם כי לא בצורה משמעותית). מבחינת הגורמים העונתיים, סעיף הדיור נוהג לרדת קלות בחודש פברואר ולכן עשוי להוות משקולת וכך גם מחירי ההלבשה וההנעלה.

האינפלציה ב-12 החודשים צפויה להערכת אקסלנס להיות 0.2% – נמוכה במיוחד, ומתחת לטוואיש המדד של בנק ישראל. בהודעת הריבית האחרונה החליטו בבנק ישראל להתעלם מההתמתנות בציפיות האינפלציה וחשוב מכך, בציפיות הפורוורד לאינפלציה, ובאקסלנס טוענים שאמנם, ציפיות האינפלציה עולות ויורדות בהתאם למחרי הנפט, אבל  מי שמדאיגה יותר לעניין ציפיות האינפלציה היא ההחרפה המסתמנת ב"מלחמת המטבעות" העולמית – "על רקע הפחתת הריבית ביפן לרמה שלילית, מתפתחת מחמת מטבעות", אורמים באקסלנס, ומוסיפים – "לחוזקת השקל היתה השפעה שלילית חזקה במהלך השנה החולפת לא רק על צמיחת התוצר אלא גם על רמת המחירים המקומית. התחזקות המטבע לא רק שמורידה את כח התחרותיות של היצואנים המקומיים ולכן 'תורמת' להאטה בפעילות הכלכלית (בעיה כשלעצמה…) אלא שהיא גם גוררת הוזלת הסחורה המיובאת, דבר שבא לידי ביטוי בירידה החדה יחסית שרשם המדד הסחיר במהלך שנת 2015 (3.3%-), ולחץ את המחירים כלפי מטה עוד יותר. נראה כי בנק ישראל מצוי היום בפלונטר של ממש – מחד, החשש מהמשך ההתחזקות בשערו של השקל ובצורה חריפה יותר, מה שיכביד עוד יותר על היצוא המקומי. מנגד, שוק הדיור המקומי הרותח, שהנתונים הזורמים ממנו עד כה אינם מצביעים על התמתנות".

הראל – מדד ינואר ירד ב-0.6%

בחברת הביטוח והפיננסים, הראל השקעות סבורים שהמדדים הקרובים יהיו שליליים והערכתם מתחזקת על רקע ההתפתחויות בתקופה האחרונה  – "בשבוע האחרון נרשמה ירידה בציפיות לאינפלציה לכל הטווחים, כותבי כלכלני הראל השקעות ומוסיפים – "ההוזלה המתוכננת במחירי הביצים והחלב שפורסמה השבוע יחד עם התחזקות השקל בשבוע האחרון צפויים להוריד את מדד פברואר ממינוס 0.3 למינוס 0.4.

"מנגד, נכון לעכשיו, ההנחה שהובטחה בביטוח הרכב (3 פעימות מהעודפים של חברת הביטוח הממשלתית – קרנית) עדיין לא הועברה לצרכנים ולא ברור באיזה אופן ומתי תעבור, דבר שמעלה את התחזית שלנו למדד ינואר ממנוס 0.7% למינוס 0.6%.

"להערכתנו, אם יצטבר עודף נוסף בקופת המדינה, סביר ששר האוצר ינסה להשתמש בו ליצירת הוזלה במחירי הדיור ולא להורדת המע"מ (שהשפעתו על המחירים הלא מפוקחים הייתה נמוכה בהורדה האחרונה). מכאן, שציפיות האינפלציה הנמוכות מאוד הגלומות בשוק ההון ל-4 השנים הקרובות עדיין לא מוצדקות בעינינו. התחזית שלנו לאינפלציה ב-12 החודשים הבאים נשארה פלוס 0.5% – גבוה מעל הציפיות בשוק ההון".