חדשות    

תחזית מדד מרץ – ירד ב-0.1% ; מדד אפריל צפוי לעלות ב-0.4%

למדד המחירים המעודכן

מחשבון הצמדה למדד

תחזית מדד מרץ – על פי כלכלני הבנקים ובתי ההשקעות מדד חודש מרץ צפוי לרדת בשיעור מתון  של כ-0.1%. אך הירידה במדד, על פי הכלכלנים תיבלם במרץ, והחל מאפריל יחזור מדד המחירים לצרכן לעלות

בנק הפועלים – מדד מרץ ירד ב-0.1%; מדד אפריל יעלה ב-0.4%

כלכלני בנק הפועלים מעריכים כי מדד חודש מרץ ירד בשיעור של 0.1%, וזאת על רקע  ירידת מחירי הדלקים והוזלת מחירי ביטוח החובה לרכבים –"אנו מעריכים כי רוב הירידות החודשיות במדד המחירים נמצאות מאחורינו", כותבים הכלכלנים בסקירה ומתייחסים גם לחודשים הבאים – "מדד חודש אפריל מאופיין בעונתיות גבוהה, אך יתכן שהשנה העונתיות תפחת בשל כוונת האוצר להתיר יבוא גדול של מוצרי חקלאות וכן להפחית מכסים. אנו צופים כי מדד חודש אפריל יעלה בשיעור של 0.4%. אנו צופים אינפלציה של 0.6% ב-12 החודשים הקרובים".

בפועלים מסבירים כי  קיימת אי-וודאות גבוהה סביב התחזית, שכן קשה לתמחר צעדים ממשלתיים נוספים שעשויים להוזיל מחירי מוצרים ושירותים. "אנו צופים כי עליית השכר במשק והתייצבות מחירי האנרגיה יעלו בסופו של דבר את האינפלציה באופן הדרגתי לטריטוריה חיובית".

בפועלים מתייחסים גם למדיניות המוניטארית – "האינפלציה אומנם שלילית וגם הציפיות לאינפלציה לטווחים הקצרים נמוכות מהיעד, אך בבנק ישראל מדגישים שאלו מושפעים מצעדים להפחתת יוקר המחייה במשק. הציפיות לטווחים הארוכים יותר מגיעות לתחום היעד. אנו מעריכים שבנק ישראל לא ימצא לנכון לנקוט בצעדים לא קונבנציונליים כמו הרחבה כמותית או ריבית שלילית. אנו סבורים כי העלייה במחירי הדירות מהווה שיקול מקרו יציבותי משמעותי כנגד הרחבה מוניטארית נוספת".

הראל – מדד מרץ ירד ב-0.1%; באפריל המדד יעלה ב-0.5%  

בקבוצת הפיננסים והביטוח הראל סבורים, בדומה לכלכלני פועלים, שמדד חודש מרץ ירד בשיעור מתון של 0.1%,  ובאפריל יעלה המדד בשיעור משמעותי של 0.5%. בהראל סבורים שמדדי הדיור יעלו בשיעור יחסית גבוה –  בשלושת החודשים בין מרץ למאי (מדד מרץ, אפריל ומאי) יעלה מדד מחירי הדירות בבעלות דיירים על פי הערכתם ב-0.5%, בשעה שמדד המחירים לצרכן יעלה ב-0.6%. סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן (בעיקר מחירי השכירות) יעלה להערכת כלכלני הראל ב-0.7%. בהראל מביעים הערכה על רקע נתוני התחלות הבנייה שמחירי הדירות לא יירדו בזמן הקרוב, וכן הם מציגים את העלייה בריבית המשכנתא כמעידה על הביקושים הגבוהים לדירות – "על רקע המשך האינדיקטורים לצריכה פרטית חזקה, המשך העלייה המהירה במחירי הדירות ולאור הבעיות שריבית שלילית יכולה לגרום ליציבות המערכת הבנקאית ולמחירי הנדל"ן  – להערכתנו על אף שהאינפלציה נמוכה מיעדה מזה זמן ממושך, ריבית בנק ישראל צפויה להישאר ללא שינוי לפחות עד הרבעון השני של 2017 ונושא הריבית השלילית צריך לדעוך".

בנק לאומי – מדדים נמוכים בהמשך

כלכלני בנק לאומי סבורים שהאינפלציה תמשיך להיות נמוכה בחודשים הקרובים ותעלה רק בהמשך השנה. "תחזית האינפלציה לשנת 2016" כותב יניב בר כלכלן לאומי, "עודכנה כלפי מטה ב-0.4 נקודת אחוז ל-0.2% וכעת קרובה לתחזיתנו. יש לציין כי מאז חודש יוני 2015 בנק ישראל הפחית את תחזית האינפלציה לשנת 2016 ב-1.8נקודות אחוז במצטבר. הציפיות הן כי האינפלציה תישאר נמוכה בהמשך השנה ותתחיל לעלות בהדרגה רק במהלך שנת 2017. זאת, בעיקר על רקע התמתנות ההשפעה של הירידה במחירי האנרגיה ועלייה הדרגתית של האינפלציה בעולם, לצד חוסנו היחסי של שוק העבודה וציפיות לשיפור מסוים בפעילות. באשר לריבית במשק: תחזית הריבית של חטיבת המחקר של בנק ישראל לשנת 2016 הופחתה, ולפיה הריבית תשמר ברמתה הנוכחית עד לרביע השני של 2017, אשר במהלכו צפויה הריבית לעלות ל-0.25%. הריבית צפויה להגיע ל-0.5% במהלך הרביע הרביעי של 2017. הערכות אלה של חטיבת המחקר של בנק ישראל, המתבססות על נתונים הידועים כיום, עשויות להשתנות בהמשך, כפי שכבר כבר קרה בעבר לא פעם. בנוסף, יש לציין כי תחזיות הריבית של בנק ישראל אינן בהכרח מעידות על ההחלטות העתידיות של הועדה המוניטארית או על הדעות והתחזיות של חברי הוועדה".