חדשות    

תחזית מדד מרץ 2015 – עלייה של 0.3%-0.4%

היכנסו כאן למדד המחירים המעודכן

מדד המחירים לצרכן בחודש פברואר ירד ב–0.7%, ותחזית הכלכלנים שהמדד יחזור לעלות בחודש מרץ. קונסנזוס התחזיות הוא לעלייה של 0.3% עד 0.4%.

בנק לאומי – עליית מחירים מתונה במרץ

ב-12 החודשים האחרונים רשם המדד ירידה של 1% (פברואר 2015 בהשוואה לפברואר 2014) – מציינים כלכלני בנק לאומי, ומוסיפים כי – "בנטרול סעיף, הדיור המתבסס ברובו על מחירי שכר הדירה, המדד ירד בשיעור משמעותי יותר של 2.1%, דבר המשקף סביבת אינפלציה נמוכה ביותר. על פי הנתונים, ירידות המחירים המשמעותיות חלו בסעיפים הבאים: תחבורה ותקשורת, בעיקר בשל הירידה במחירי שירותי הסלולר (עדכון אשר מתבצע פעמיים בשנה), וירידה של 3% במחיר הדלק, על רקע ירידת מחירי הנפט בעולם בחודש ינואר; אחזקת דירה, בעיקר עקב הוזלה חד פעמית של 9.9% במחיר החשמל; והלבשה והנעלה, בעיקר בשל ירידת מחירים עונתית. מנגד, חלו עליות במחירי שכר הדירה ובסעיף המזון אשר עלה בעת האחרונה לאחר חודשים ארוכים של ירידות מחירים.

"במבט קדימה, מדד חודש מרץ צפוי להצביע על עליית מחירים מתונה, בין היתר בשל: גורמים עונתיים כמו עלייה במחירי השכירות (שירותי דיור בבעלות) ועלייה במחירי ההבראה והנופש; וכן עלייה במחיר הדלק אשר נקבעה בסוף חודש פברואר. להערכתנו, שיעור השינוי השנתי של המדד, המצוי כיום בסביבה שלילית, צפוי לעלות בטווח הקצר באופן הדרגתי (דהיינו, להיות פחות שלילי), בין היתר בשל: המשך העלייה במחירי הדיור; ציפיות להמשך מגמת ההתמתנות בקצב ירידת מחירי המזון; והעובדה כי בזמן הקרוב לא צפויות הוזלות חד פעמיות נוספות אשר איפיינו את המדדים של החודשיים האחרונים ותרמו משמעותית לירידתם. אנו מעריכים כי האינפלציה בשנה הקרובה תמשיך להיות מתונה ונמוכה ממרכז יעד יציבות המחירים, אולם לא צפויה להיות שלילית".

הראל – מדד מרץ עלה ב-0.3%; מדד יעלה אפריל ב-0.5%

כלכלני הראל סבורים שמדד מרץ עלה ב-0.3% ומדד אפריל יעלה ב-0.5%. בהראל מזהים התאוששות ושיפור במצב המשק, ומדגישים את מצב התעסוקה – "בפברואר מרבית הגידול בכמות המועסקים נרשם במשרה מלאה וזאת בניגוד למגמה בשלושת החודשים הקודמים. סקר המשרות הפנויות לפברואר שפורסם בשבוע שעבר הצביע גם הוא על גידול בביקוש לעובדים חדשים – דבר שתומך בהמשך שיפור בתעסוקה בחודשים הקרובים לצד התגברות הלחץ לעלייה בשכר. להערכתנו הנתונים הללו יחד עם העלאת שכר המינימום השבוע ל-4650 שקלים שחלק גדול ממנה ילך לצריכה מקטינים את ההסתברות שבנק ישראל יציג ריבית שלילית ו/או הרחבה כמותית בתקופה הקרובה".

בהראל סבורים שהמדד בשלשת החודשים הקרובים יהיה 1% והמדד ב-12 החודשים הקרובים יגיע ל-1.3%.

לידר – מדד אפריל יעלה ב-0.4%

לידר שוקי הון מעדכנים את תחזית מדד המחירים לצרכן באפריל ל-0.4% לעומת תחזית קודמת של 0.3%. בלידר מציינים כי העדכון כלפי מעלה נעשה עקב עלייה מתונה במחירי הדלקים.  "עדיין אנו צופים אינפלציה של 0.9% שנה קדימה כאשר רוב האינפלציה תגיע מסעיף הדיור, "מציינים כלכלני לידר ומוסיפים – "בנוסף, עדכון שכר המינימום צפוי להביא לעליה במחירי שירותי החינוך והבריאות. מנגד, המשך הגברת התחרותיות, בפרט בענף התקשורת תלחץ את המחירים כלפי מטה.

"מספר אינדיקטורים כלכליים שפורסמו לאחרונה בישראל מצביעים על התמתנות בצריכה הפרטית ברבעון א'. כך כותבים הבוקר לידר שוקי הון בסקירת מאקרו שבועית של בית ההשקעות. בלידר מציינים כי הרכישות בכרטיסי האשראי עלו ב – 3.3% בקצב שנתי בדצמבר פברואר, ירידה מ-8.5% לפני שלושה חודשים. מגמה דומה נצפתה במכירות ברשתות השיווק. גם קצב הגידול השנתי של מספר משרות השכיר התמתן ל – 0.6% נוב' ינואר.

הראל – מדד  אפריל יעלה

 

יצירות – מדד מרץ עלה ב-0.3%

בבית ההשקעות יצירות סבורים כי מדד חודש מרץ עלה ב-0.3% . איילנת ניר הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות מציינת כי יתרות המט"ח לחודש מרץ שפורסמו השבוע מגלות, כי כל רכישות המט"ח של בנק ישראל במרץ,  בוצעו תחת המטריה של תכנית הרכישות לקיזוז השפעת הפקת הגז על שער החליפין, ולמעשה, בנק ישראל לא רכש ולו דולר אחד בשל התנודתיות החדה שחלה בשער השקל/דולר בגין הפרסום של HSBC. "יתכן אפוא, כי בבנק ישראל מוכנים בתנאים החדשים שנוצרו (ואם אכן נוצרו נדע רק לאחר פרסום מדד חודש מרץ), לאפשר לשער השקל/סל לגלוש לרמה נמוכה יותר", טוענת ניר ומוסיפה – "מדד בציפיות (0.3% ומעלה) ידחה את ההחלטה להפחית ריבית במשק, כל עוד לא תחול הידרדרות משמעותית בשער השקל/סל".

איילון – המדד במרץ עלה ב-0.3%

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון מעריך כי מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ 2015 שיפורסם ביום רביעי השבוע ( 15/4/2015) צפוי  לעלות בשיעור של 0.3% ולקטוע רצף של מדדי מחירים לצרכן שלילים. "מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ 2015 הוא מדד מחירים חיובי באופן עונתי ולראיה בעשור האחרון לא נרשמה קריאה שלילית במדד מחירים חודשי זה. היה ומדד המחירים לצרכן לחודש מרץ 2015 יהיה נמוך בניגוד לתוואי העונתי ובניגוד להערכה שלנו יהא זה איתות משמעותי למקבלי ההחלטות בבנק ישראל לשקול ביתר רצינות תמריצים נוספים וזאת במידה ופנינו לאינפלציית אביב וקיץ נמוכה", אומר פגוט ומפרט את סעיפי המדד העיקריים – "רכיב המזון כולל פירות וירקות במדד נותר ללא שינוי בחודש ינואר השנה ואילו בחודש פברואר עלה רכיב המזון ב- 0.4%. בחודשיים הראשונים של שנת 2014 ירד רכיב מדד זה בשיעור מצטבר של 1.2% ואילו בסיכום שנת 2014 ירד רכיב מדד זה ב- 3.6% והיה מהגורמים המרכזיים לאינפלציה השלילית החריגה. על אף שינוי המגמה הבולט בתחילת שנת 2015 ורינונים על שינוי מגמה בענף, אנו מעריכים כי בסיכום שנת 2015, לא יעלה רכיב המזון הפירות והירקות במדד המחירים לצרכן. פיקוח מוגבר על מוצרי מזון ומוצרי צריכה שוטפת תחת ממשלה חדשה  ו/או הפחתת המע"מ על מוצרי יסוד עשוי לטלטל רכיב מדד זה ולתרום לאינפלציה שלילית במשק כבר בשנת 2015.

"רכיב הדיור במדד עלה אשתקד ב- 3.1% ואילו במהלך 12 החודשים האחרונים עלה רכיב מחירים זה ב- 2.6%. בחודשיים הראשונים של שנת 2015 ירד רכיב מדד זה במצטבר בשיעור של 0.9%, מדובר בירידה דו חודשית חריגה יחסית לתקופות המקבילות בשנים האחרונות, אולם איננו סבורים כי פנינו לשינוי מגמה ברכיב מחירים זה בעתיד הנראה לעין.

 

"שקלול הנחות האינפלציה שלנו אם הנחות האינפלציה של בנק ישראל, ציפיות האינפלציה בשוק ההון, ציפיות האינפלציה הנגזרות מן המערכת הבנקאית ותחזיות האינפלציה של החזאים, מלמדת כי אנו מחזיקים בתחזית אינפלציה הנמוכה מממוצע האינפלציה של החזאים לשנה הקרובה ואולם הערכות האינפלציה שלנו גבוהות מאלו הגלומות בשוק ההון לשנה הקרובה, מה שמאזן את האלוקציה המומלצת שלנו בין האפיק השקלי לאפיק הצמוד. עמדתנו היא כי יש להחזיק 60% מתיק החוב באפיקים שקלים לא צמודים ו- 40% מתיק החוב באפיקים צמודי מדד מחירים לצרכן.