חדשות    

תכנית 3700 בת"א – איחוד וחלוקה מחדש לבניית 12 אלף יחידות דיור;

מרים דונין, צילום: סמדר כפרי

מינהל ההנדסה בעירית תל אביב פרסם את הצעת החלוקה של עירית תל אביב לתכנית 3700 במסגרת טבלאות איחוד וחלוקה. על פי המכתב שנשלח ב- 12.3 לאלפי בעלי הקרקעות עליהם להגיב בתוך 30 ימים על עמדתם בנוגע לתכנית.

תכנית 3700 (צפון מערב ת"א) אושרה להפקדה בשנת 2015 וחילקה את השטח ל 5 מתחמים הצפויים להכיל כ- 12 אלף יחידות דיור אשר כחמישית מהן יהיו דירות בנות השגה. בנוסף צפוי הפרויקט העומד על שטח של כ- 20 אלף דונמים לכלול  147,000 מ"ר שטחי תעסוקה, 68,000 מ"ר שטחי מסחר וכן 60,000 מ"ר שטחי מלונאות ( כ- 1500 חדרי מלון). כמו כן תכלול התוכנית כ- 200 דונם של שטח לבניני ציבור.

לדברי עו"ד מרים דונין העומדת בראש משרד עורכי דין המתמחה בתחום התכנון והבנייה, ומייצגת בין היתר אלפי בעלים במתחם 3700 המאוגדים במסגרת של הסכמי שיתוף, בפועל על בעלי הקרקע להודיע עד תחילת יוני כאשר העיריה מתחשבת בהתאגדויות במסגרת של הסכמי שיתוף במתחמים וגם החוק מחייב זאת.

"כך למשל" אומרת עו"ד דונין, "מבדיקה ראשונית עולה כי השווי שניתן למגרשים שונים לקוי ועל רקע נגיש התנגדויות בשם הבעלים המאוגדים על ידנו. לדוגמא מגרש המורכב משני אגפים קדמי ואחורי שהינו קו ראשון לים קיבל שווי גבוה כאילו כל הבניין פונה לים. כמו כן אנו מוצאים פיצולים: אדם שהיו לו זכויות בחלקה מסוימת מוצא עצמו מחולק בין כמה מגרשים ולעיתים בין מספר מתחמים".

מאז משלוח המכתב משרדה מוצף בפניות של בעלי קרקעות מבולבלים שלא מבינים מה אומר המכתב, מה אמורים/לא אמורים לעשות, מה יכולת הבנה/השפעה שלהם על ההליך, ומה משמעות לעתיד ובעיקר האם להתנגד אם לאו שכן עבור בעלי הקרקעות שלב זה של החלוקה מאד חשוב שכן מעבר לשמירה על זכויות בעלי הקבוצה במסגרת ההתנגדויות, מטרתם- מיד עם אישורה הסופי של התכנית לקדם בניה במהירות שכן הקבוצה תייצר איזונים וכך מי ששונה יעוד הקרקע שלו. לדברי עו"ד דונין "רבים מהבעלים הם יורשים או יורשי יורשים של חלקות מפוצלות. האחזקות השונות של הבעלים לא אחידות, כל אחד מהם מגיע מרקע אחר ועם יכולת כלכלית שונה". השלב הנוכחי הינו דאגה לשילובם במגרשים שלמים עם הסכם שיתוף ווידוא כי ההקצאה המוצעת עומדת בדרישות החוק ושומרת על שווי נכון. טבלאות האיזון והחלוקה המאפשרות לכל בעל קרקע לדעת מה יהיה יעוד הקרקע בחלקה שבבעלותו ומי יהיו שותפיו ומה יהיה המתחם שאליו תשויך הקרקע. לא כל בעל קרקע יקבל זכות לדירת מגורים, אלא יש בעלי קרקע שיקבלו זכויות לפי אותו שווי יחסי, אבל ביעודים שונים.

בנוסף ירוכזו בעלים המבקשים לממש פרוייקטים בסוגי עסקאות שונות כמו קומבינציה או ביצוע בניה.

מי שאינו מאוגד עלול לאבד זכויות ואף עלול להיות חשוף למכירה כפויה עקב תביעות פירוקי שיתוף שכן החוק מעניק יתרון להתאגדויות של בעלי קרקעות המאוגדים במסגרת של קבוצות המאורגנות על ידי גורם אחד.

יש דוגמאות רבות של מתחמים כגון למשל בתכנית 3154 בגבעת שמואל שאושרה לפני מספר שנים. חלק מהבניינים שהתארגנו וביקשו לקבל זכויות ביחד אכן בונים ואילו האחרים להם הוקצו זכויות לא מאוגדות בבתי משפט בתביעות פירוק שיתוף שיזם הקבלן רמי שבירו.