חדשות    

תעודות סל – דמי הניהול יעלו

קרדיט: shutterstock

דמי הניהול בתעודות הסל צפויים לעלות בקרוב במקביל לעלייה בדמי הניהול של הנאמן. עד עתה, דמי הנאמן היו נמוכים יחסית ובסכום קבוע, אך במקביל לעלייה בהיקף האחריות והטיפול של הנאמן,הן צפויות לעלות לעלות עד ל-0.04% מנכסי התעודה, אם כי, נראה שבמקביל לירידה בדמי הנאמן בתעשיית הקרנות, על רקע התחרות, דמי הנאמן יהיו נמוכים יותר, ועשויים להיות 0.02% מסך  נכסי התעודה. העלות הזו  צפויה להתגלגל על המחזיקים בתעודות.

הנאמן יהיה אחראי לבדוק אם החברות שומרות על הכללים הרגולטוריים, שהן מחזיקות רק בנכסי הבסיס של התעודה, וכן הוא יפקח על העברות הכספים בתעודה, ויבקר את מנגנון ניהול הסיכונים.

כך או אחרת, תעשיית תעודות הסל עוברת מהפכה רשות ניירות ערך פרסמה לאחרונה טיוטת הצעת חוק להפיכת תעודות הסל מנכס מתחייב (כלומר מהתחייבות= אגרות חוב) לקרנות סל. כך ינטרלו בעצם התעודות את הסיכון הגדול שלהם – סיכון המנפיק, שכן עד עכשיו אם החברה המנפיקה היתה נכנסת לצרות פיננסיות זה היה עלול להשפיע גם על התעודות עצמן. וזאת להבדיל מתעשיית הקרנות שבה הכספים של המחזיקים בקרנות שייכים לציבור / למשקיעים ולא נמצאים בחשבונות החברה.

הרשות מנסה לנטרל את סיכון המנפיק דרך הפיכת התעודות לקרנות סל. אלא שמדובר על מוצרים שונים – תעודות סל הן מוצר שעוקב באופן מדוייק אחרי המדדים המסויימים, וקרנות סל לא מחוייבים לספק בדיוק את המדד. ולכן, מאפשרת רשות ניירות ערך לחברות המנהלות לספק רצועת ביטחון מפני טעויות עקיבה בשיעור מוגבל – כלומר, תהיה התחייבות מוגבלת, אך בתמורה למחויבות הזו, תעודת הסל תוכל לדרוש דמי ניהול גבוהים יותר

תעודות הסל הן מוצר מוצלח, בעיקר מהטעם הפשוט שהן מתאימות לכולם  – לא צריך להיות גאון השקעות, לא צריך לנתח דוחות כספיים, לא להבין בריביות, פשוט צריך לעקוב אחרי השוק ותעודות סל הן מוצר עוקב מדדים. הגישה עוקבת המדדים התפתחה בארה"ב והיא הפכה להיות הדומיננטיות בעולם ההשקעות מהסיבה הפשוטה – לאורך זמן לא ניתן להכות את השוק, כלומר, לא ניתן לפסק תשואה עודפת על השוק, ואם כך, אז עדיף להיצמד למדד המניות – למשל, במקום להשקיע בקרן נאמנות שמשקיעה במניות , אפשר להשקיע בתעודת סל על מניות – ככה מקבלים את הממוצע, ומכיוון שהגישה הזו נתמכת במחקרים אקדמאיים ומכיוון שדמי הניהול אפסיים, היא צוברת תאוצה מרשימה, גם בארץ.

עם זאת, לא צריך לזנוח את הניהול האקטיבי – יש בכל זאת מנהלי השקעות שיודעים לייצר ערך על פני זמן – הבעיה שהם אכן מעטים.

לצד תעודות הסל יש בשוק מכשיירם עוקבים נוספים, ובעיקר – הקרנות המחקות שהן קרנות נאמנות מחקות מדדים (והמדדים יכולים להיות מדדי מניות לצד מדדי אג"ח, מדדי סחורות ועוד). קרנות מחקות הן התשובה של תעשיית הקרנות לתעודות הסל, והן אכן מהוות חלק ממשעותי מניהול הכספים בשיטה הפאסיבית. עם זאת, הקרנות המחקות לא מחויבות להשיג בדיוק את תשואת המדד, הן מחויבות לעשות הכל כדי להגיע לתשואת המדד.

מדריך קרנות המחקות – האם כדאי? 

מדריך תעודות סל,

מדריך קרנות סל