מדריכי השקעות    

תעודות סל הפכו לקרנות סל וכבר לא משתלמות לבעלי אזרחות כפולה. מה כן?

למרות הכוונות הטובות ברפורמה ל בעלי אזרחות כפולה לחפש אפיקי ההשקעה חדשים

בעלי אזרחות כפולה, ישראלית ואמריקאית,  עד לאחרונה מכשיר ההשקעה האטרקטיבי עבורכם היה תעודות סל. אבל קרנות  הנאמנות הישראליות מסווגות על ידי חוקי המס האמריקאים כחברות השקעה פסיביות זרות (PFIC). השקעה באותם -PFIC חויבו בתשלומי מס יחסית גבוהים, אשר תחילה בכ-40% ובתוספת ריבית יכלו להגיע גם ל- 60%, תלוי במשך ההחזקה של הלקוח בקרן. לכן בעלי אזרחות כפולה ברובם   העדיפו תעודות הסל ששיעור המס  שלהן עמד על כ-25%.

באוקטובר 2018 נכנסה לתוקפה רפורמת תעודות הסל שנכנסה ויצרה בעיה אצל אותם משקיעים, שכן עם הפיכת תעודות הסל הישראליות לקרנות סל נוצרה בעיית מיסוי אשר עלולה לחשוף אותם לשיעורי המס הגבוהים. משקיעים שיבחרו להישאר בקרנות הסל עשויים לשלם שיעור מס גבוה של כ-37% בתוספת ריבית נצברת בהתאם לתקופת ההחזקה של קרנות הסל שברשותם – מס שעלול להגיע לשיעורים מטאורים של 50% ו-60%. לא רק זאת, תשלום המס הגבוה אינו מוכר לצורך קיזוז הפסדים כנגד רווחים ממכירת ניירות ערך אחרים.

מטרת הרפורמה  היא להגביר את הפיקוח על מוצרי ההשקעה בשוק, והיא נבעה מפער גדול בין הרגולציה והשקיפות בקרנות הנאמנות לזו שהייתה לתעודות הסל.  למרות הכוונות הטובות על בעלי אזרחות כפולה לחפש אפיקי ההשקעה חדשים ובהם שיעורי מס נמוכים וסבירים יותר.

פתרון שמוצע להם הוא השקעה במסלול QEF –Qualified Electing Fund. מסלול ה-QEF מאפשר למשקיעים לשלם שיעורי מס נמוכים משמעותית מהשקעה במוצרי PFIC – שיעור מס שעשוי להסתכם בכ-25%. אמריקאים המתגוררים בישראל אף ייהנו מזיכוי על המס ששילמו כאן ומשיעורי המס המופחתים המוצעים למי שהחזיק ניירות ערך לתקופה ארוכה (יותר מ-12 חודשים) בשיעור מקסימלי של כ-20%.

רפורמת קרנות הסל – עשרות תעודות סל יימחקו

קרנות מחקות יהפכו לקרנות סל