חדשות    

לקראת סוף השנה – מה הניבו הקרנות השתלמות המובילות השנה? כמה ואיך להשקיע בקרנות השתלמות? ואיך בוחרים קרן השתלמות מנצחת?

סיכום קרנות ההשתלמות ב-12 החודשים החולפים וכן בשלוש ובחמש השנים החולפות, וגם, למה חשוב להשקיע בקרנות השתלמות, איך עושים זאת ומה צריך לבדוק? 

סוף שנת הכספים בפתח וזה הזמן להתארגן כלכלית על השנה החולפת. להזיז כספים להתייעץ עם יועצי המס או רואה החשבון, ולסדר את התיק למס הכנסה לקראת הגשת הדוחות כך שתצליחו למקסם החזרים על הוצאות. אחת הדרכים הטובות לנצל פרצת מס שתאפשר לנו גם לחסוך ולגם לקבל החזר מס במקרה של הכנסות היא הפקדה לקרן השתלמות שסביר להניח רובנו מכירים אבל לא תמיד זוכרים, או מצליחים להפקיד ברגע האחרון למרות שרבות מדברים על קרנות השתלמות והיתרונות שבהפקדה להן.

במאמר זה ריכזנו עבורכם טיפים שיעזרו בבחירת קרן טובהם וכן ערכנו השוואה בין קרנות השתלמות מובילות בשנה האחרונה, לרבות תשואות שהניבו בשלוש ובחמש השנים האחרונות.

חשוב לזכור כי גם בנושא קרנות השתלמות כדאי לערוך השוואה ולבחון כל קרן לגופה, כי גם בין קרנות ההשתלמות יש רמות סיכון שונות. יש קרנות שחשופות יותר לשוק ההון ולמניות ויש פחות. לכן חשוב לבדוק את מסלול ההשקעה של כל קרן. לבחון מהו הרכיב המנייתי, הקרן משקיעה באג"ח, כמה בפקדונות שקליים, כמה במטבע זר ובאילו שווקים גלובליים היא מתרכזת או מתפרשת.

החשיבות שיש בבחירת מנהל הקרן:

גם בתחום ניהול הקרנות יש הבדל בין מנהלי הקרנות השונים וחשוב לבדוק את מנהל הקרן. כמה הוא מוכר בשוק, מה הניסיון שלו בתחום ההשתלמות וכמובן כמה כסף הקרן גייסה (גודל קרן ההשתלמות).

חשיבות דמי הניהול:

רכיב משמעותי נוסף שעליו אנחנו שמים דגש בכמעט כל אפיק השקעה בו נבחר הוא נושא הדמי ניהול. גם בקרנות השלמות משלמים דמי ניהול וגם כאן משמעותי לבדוק מה גובה דמי הניהול כי אלו עלולים לנגוס חזק בהשקעה ולצמצם ברווח.

חשיבות השירות:

שוק קרנות ההשתלמות והקרנות בכלל הוא שוק תחרותי מאוד ולכן יש חשיבות לשירות. זכרו, מדובר בכסף שלכם ככה שמגיע לכם השירות הטוב ביותר בכל פניה לקרן ובכל בקשה. ממש כמו בנושאי צרכנות אחרים, תדרשו את השירות המהיר והטוב ביותר ובעיקר תקפידו שידאגו למסור לכם את כל הפרטים בשקיפות מלאה.

איך תדעו שבחרתם את הקרן הנכונה?

אם תבחרו לעשות זאת לבד, בדקו תשואות ערכו השוואה בין הקרנות השונות בדקו באתרים השונים וכן בדקו היסטוריה של הקרנות. חפשו מידע עליהן ולמדו אותן. דרך נוספת היא לפנות לאיש מקצוע שיעשה זאת עבורכם. לפעמים זה כדאי אפילו לשלם למישהו שיעזור לכם. תדאגו שיהיה זה איש מקצוע – יועץ השקעות מוסמך או מנהל תיקי השקעות שמכיר את השוק ומכיר את הקרנות השונות.

מיסוי ורגולציה

חשוב לבדוק את נושא המיסוי והרגולציה בתחום קרנות ההשתלמות. החקיקה לגביהן אינה קבועה והתנאים משתנים כמו גם שיעור ההכרה במס, תדיר. זכרו ככל שתפקידו כסף בקרנות השתלמות לתקופה ארוכה יותר כך תרוויחו יותר בזכות הריבית שתצטבר.

מה הייתרון בקרן השתלמות?  

היתרון בקרן השתלמות הוא בכך שאת הכסף ניתן לקבל אחרי 6 שנים ולעיתים גם 3, בניגוד לקרנות פנסיה שדורשות הפקדה של 3 שנים.

מי יכול לפתוח קרן השתלמות?
בעקרון כל אחד. בין אם אתם עצמאיים ובין אם שכירים. אלא שכשכירים לא תוכלו לפתוח לבד. המעסיק הוא זה שרשאי לפתוח עבורכם את הקרן ויש לכך משמעויות רבות מבחינת הטבות מס, לעומת זאת כעצמאים אין בעיה. כל אחד יכול.
חשוב רק לזכור כי יש הגבלה על ההפקדה המזכה בהטבות מס. תקרת ההפקדה לקרן השתלמות מוגבלת בסכום של 15,712 ש"ח, מעבר לסכום זה לא ניתן להינות מהטבות מס. באשר לעצמאים, הם יהנו עבור הכנסה שנתית של 264,000 ש"ח אשר חייבת במס והסכום המוכר במס יעמוד על 4%.
שיעור ההפקדות שמועברים הם: לשכירים המעביד יפקיד עד 7.5% מהשכר. הפרשת העובד במקרה זה תהיה שליש מהפרשת המעסיק. ולא מעל 2.5% מהמשכורת. כדאי להתעדכן מדי פעם מהי התקרה הנהוגה ולעדכן לפיה. חשוב לזכור שהפקדות שהן מעל לסכומים אלו ההפרש יחויב במס וחבל. לקרן השתלמות לעצמאים, הפקדה של עד 7% מההכנסה החייבת בפועל ועד תקרה של 264,000 ש"ח בשנה.
האם ניתן להפסיק את ההפרשות לקרן?
ניתן להפסיק להפריש לקרן השתלמות מתי שתרצו ולא תהיה פגיעה בכספים שנחסכו. הם ימשיכו לצבור ריבית בהתאם לתנאי הקרן. גם במקרה מוות ניתן יהיה לפדות את הקרן.
אם החלטתם לפדות את קרן ההשתלמות, איך עושים זאת?
פונים אל החברה שמנהלת את הקרן בכתב או בטלפון, וממלאים בקשה למשיכת הכספים באמצעות טפסים מתאימים שניציגי החברה אמורים שללוח אליכם. ממלאים את הפרטים במדויק כפי שמפורט בטפסים. יש הבדל בין עצמאי לשכיר לכן שימו לב לפרטים שכן שכירים לעיתים יידרשו להציג מכתב מעסיק שמאשר שחרור הכספים.
פרטים נוספים על קרנות השתלמות במאמר: "קרן השתלמות כבר פתחתם?"
מיהן הקרנות המובילות ב-12 החודשים החולפים, אשר מנהלות מעל מיליארד שקל, וכמה עשו ב-3 וב-5 השנים האחרונות:
שם הקרן 12 חודשים ממוצע 3 שנים ממוצע 5 שנים
1. אקסלנס השתלמות, נכסים בשווי 4,771 מליוני שקלים, דמי ניהול 1.01% 9.95% 9.34% 7.69%
2. אלטשולר שחם השתלמות מסלול כללי, נכסים בשווי 8,175, דמי ניהול 0.99% 9.67% 11.61% 9.05%
3. פסגות שיא השתלמות דינאמית, נכסים בשווי 8,388, דמי ניהול 1% 9.38% 10.13% 7.72%
4. מיטב דש השתלמות חכם 3 עד 6 שנות וותק, נכסים בשווי 4,726, דמי ניהול 0,91% 9.34% 9.58% 7.49%
5. הראל השתלמות כללי, מנהלת נכסים בשווי 2,436, דמי ניהול 1.17% 8.84% 10.10% 7.41%
6. מגדל השתלמות כללי, נכסים בשווי 11,400, דמי ניהול 1.03% 8% 8.70% 7.22%
7. ילין לפידות השתלמות מסלול כללי, מנהלת 4,881, דמי ניהול 0.91% 7.81% 9.54% 8.79%

*הנתונים מאתר משרד האוצר, נכונים לתאריך 20 לנובמבר 2014.