מדריכי בנקאות    

מה זה המחאות נוסעים?

המחאות נוסעים –  מה זה? האם כדאי להשתמש בהם בנסיעות בחו"ל? מה היתרונות והחסרונות של המחאות נוסעים 

נוסעים לחו"ל צרכים כמובן להצטייד במט"ח – איך עושים את זה? ובכן, אפשר לרכוש מט"ח במזומן (דולרים, אירואים, ליש"ט ועוד) בבנקים, בבנק הדואר ובצ'יינג'ים – ראו הרחבה כאן; אפשר להשתמש בחו"ל בכרטיס אשראי בינלאומי – להרחבה; ואפשר גם להשתמש בהמחאות נוסעים.

לרוב משלבים בין אפשרויות התשלום השונות וזה הכי נכון – גם אם אתם למשל מתבססים על כרטיס אשראי, כדאי שיהיו בכיס גם דולרים/ אירואים (המט"ח הרלבנטי).

טוב, אז יש בכיס דולרים, יש כרטיס אשראי , אבל מה זה בכלל המחאות נוסעים (טרוולרס צ'ק)?

ובכן, המחאות נוסעים הן המחאות/ שקים, אבל לא שקים "רגילים". אלו הם שקים מיוחדים/ המחאות מיוחדות שניתן באמצעותם לשלם (במט"ח). כלומר, משלמים במלון עם המחאות נוסעים; הולכים לקנות בגדים ומשלמים בהמחאה – רבים מבתי העסק (ובמיוחד הגדולים) מקבלים המחאות נוסעים, אך לא כולם.

ההמחאות נרשמות על פי מה שתרצו (על כל שיק), אבל תחת אפשרויות מוגבלות – אם תרצו שיק על 47 דולר, לא תקבלו, אבל על 50 דולר סביר שכן.

פנקס המחאות נוסעים יכול להיראות כך –  10 המחאות של 100 דולר, 20 המחאות של 50 דולר. זה בעצם שקים שלכם, אבל השיטה קצת שונה מבפנקס שיקים רגיל – המחאת נוסעים כוללת כבר את חתימת בעל השטר/ ההמחאה – בעת רכישת ההמחאות, אתם מזדהים עם דרכון וחותים על ההמחאות, ובעת הפדיון (רכישת המוצרים, תשלום בבית מלון ועוד), אתם מזדהים שוב עם דרכון וחותמים על ההמחאה (במקום המיועד על ההמחאה לחתימה הנוספת). ההמחאה תיפדה, כמובן, רק אם שתי החתימות זהות.

ההמחאות האלו הן כאמור כמו פנקס שקים, וניתן לקנות אותם בבנקים ומחברות כרטיסי האשראי (בבנק הדואר ובבנקים).

העלות של ההמחאות  –  בעת קניית מוצרים/ שירותים תשלמו עמלת המרה וכן עמלות נוספות של הבנק. בבנקים גם תשלמו עמלות בעת קבלת ההמחאות ("פנקס השקים"), ובפועל מדובר על עמלות כוללות גבוהות. המחאות נוסעים הן כלי תשלום יקר.

חיסרון נוסף בהמחאות האלו, שאמנם העסקים הגדולים מקבלים אותם, אבל יש רבים שלא. מעבר לכך –  ההמחאות לא גמישות בסכום. הסכום על ההמחאה מעין נכפה עליכם, אם כי אתם יכולים לבחור אותו (תחת המגבלות של הגוף המנפיק).

לכל המחאה יש מספר, וכדאי מראש לרשום את המספרים האלו, למקרה שהם יאבדו/ ייגנבו ותרצו לבטל אותם. הביטול עלול להיות מעט מורכב,  תלוי מהיכן הפקת את הפנקס, אם כי, לרוב זה הולך מהר, אבל יש לזה עלות.

 מנגד, יש גם יתרון –  ביטחון. ההמחאות האלו מקנות ביטחון יותר מאשר כסף מזומן. אי אפשר להשתמש בהם לא החתימה והדרכון שלכם – אם זה אבד, נגנב (להבדיל מכסף מזומן), אפשר לבטל (ולקבל המחאות חדשות).

למדריכים נוספים:

מה זה שער המרה?

איך לקנות דולרים?