fbpx
יש לך שאלה?
עסקים קטנים

איך פותחים עסק קטן?

pixabay
מעודכן ל-04/2019

איך פותחים עסק קטן?

נמאס לכם להיות שכירים? החלטתם ללכת אחרי הלב שלכם ולפתוח עסק קטן? אבל מה עושים עם כל הבירוקרטיה?  מתי צריך לפתוח תיק ברשויות המס, למי מדווחים וממה צריך להיזהר? עשינו לכם קצת סדר

מזל טוב! נולד לכם עסק (עסק קטן). מעכשיו אתם אדונים לעצמכם ואין לכם בוס על הראש, אבל זה לא אומר שאין לכם התחייבויות. הבחירה בדרך עצמאית כרוכה גם בויתור על הנוחות שבעבודה כשכיר - ללא צורך לדאוג לתשלומי הפנסיה, להשגת לקוחות חדשים, להגדלת מחזור ההכנסות החודשי והשנתי ולדיווח ותשלום מסים תקופתיים. מדובר בתהליך לא פשוט, וכדי לעשות אותו כמו שצריך ולהימנע מטעויות – יש כמה עניינים חשובים שכדאי להכיר ולהבין.

בחירת מסגרת פעילות עסקית

עוסק פטור? עוסק מורשה? אולי חברה בע"מ? איך יודעים איזו מסגרת פעילות תתאים לעסק שלכם?

נתחיל בכך שאנחנו מתכוונים לפתיחה של פעילות יחסית קטנה - עסק קטן. עסק קטן, אגב הוא בהגדרה עסק של עד מיליונים של הכנסות ורווחים, כך שהכל יחסי - עסק קטן, הוא לרובנו בשלב היציאה לעצמאות עסק גדול. אנחנו בפועל עסק קטנטן. חשוב להגדיר את היקף הפעילות בטווח הקצר כי אז ניתן לבחור בפלטפורממות פחות מחייבות מבחינה בירוקריטית. מסגרת של חברה מתאימה לכולם - עסקים קטנים וגם גדולים, אבל מסגרת של עסק פטור היא עד היקף הכנסה מסויים (קרוב ל-100 אלף בשנה) והיא מאפשרת לכם שלא לדווח לרשויות המס באופן שוטף ולא להפיק חשבוניות - זה יתרון, כך שבמקרים רבים עדים וכדאי להתחיל במתכונת כזו (הרחבה בהמשך).

על כל פנים, על פי החוק, כבר בשלב הראשוני לפעילות העסקית שלכם, תצטרכו לקבוע את סוג העסק שאתם מעוניינים להקים. אבל למרות שזה נשמע מסובך, בחירת סוג העסק היא תהליך פשוט וקצר למדי. הכול תלוי ביעדים שלכם, באופי העסק שאתם מקימים, במחזור העסקי הצפוי ובאמצעי ההגנה שתרצו לנקוט. באופן כללי, מומלץ להתייעץ באיש מקצוע רלוונטי לנושא, משום שלכל עסק ולכל יזם הדרישות, הצרכים והתנאים המיוחדים לו. אבל לפני שתתחילו, כדאי שתכירו את המושגים.

בישראל ישנן שלוש אפשרויות רישום עיקריות לפעילות עסקית המתאימה לעסקים קטנים ובינוניים: "עוסק פטור", "עוסק מורשה" ו"חברה/תאגיד בעירבון מוגבל" (בע"מ). אם נתקלתם במונח "עוסק זעיר", דעו שהוא אינו קיים עוד, עקב הרחבת הגדרת העוסק הפטור.

עוסק פטור הוא מי שמחזור העסקאות השנתי שלו אינו עולה על 100 אלף שקל (עסק קטן מאוד), ומי שחוצה סכום זה חייב להיות עוסק מורשה או חברה בע"מ. שימו לב, הכוונה כאן היא להכנסות (הכסף שנכנס לעסק לפני הוצאות ומסים) ברוטו.

עוסק פטור הוא המעמד המשפטי הנוח ביותר לאלו מביניכם שבוחרים להתחיל בקטן. הוא כמעט ואינו מצריך עבודה חשבונאית, ופוטר אתכם מהצורך בדיווח חודשי או בגבייה ותשלום של מע"מ. עוסק פטור אינו מנפיק חשבוניות – אלא רק קבלות – כך שלמעשה אתם מדווחים אך ורק על הכנסות בפועל. לעומת העוסק הפטור, העוסק המורשה מוציא חשבונית מס, ולאחר שהתקבל התשלום מנפיק ללקוח קבלה.

בעלי מקצועות חופשיים מסוימים עשויים להיות מחויבים ברישום כעוסק מורשה, ללא קשר להיקף ההכנסות הצפוי. ברשימה זו נכללים: אדריכלים, טכנאים, פסיכולוגים, עורכי דין, מנהלי חשבונות, רופאים, וטרינרים, בעלי בית ספר לנהיגה, סוחרי רכב, מתווכי או סוחרי מקרקעין ועוד. רשימת המקצועות מתעדכנת מעת לעת ויש לברר זאת טרם פתיחת העסק.

בעת הבחירה, כדאי להביא בחשבון:

  • במקרה שהעסק שלכם צפוי לעבוד מול חברות גדולות, או מול השוק הבינלאומי, מומלץ לשקול להירשם כחברה בע"מ, על מנת שתוכלו לקבל את ההגנה המשפטית הדרושה.
  • ישנן חברות שיוצרות התקשרות עסקית אך ורק עם חברות ולא עם עוסקים מורשים או פטורים, והרישום כחברה בע"מ יכול להקל על עמידה בתנאי הסף להשתתפות במכרזים גדולים ופרויקטים משמעותיים.
  • במקרים מסוימים נבקש להירשם כחברה בע"מ על מנת לספק הגנה אישית עלינו, כבעלי העסק. כך למשל, אם יש בעסק שלכם סיכון המחייב הגנה עליכם, כיזמים, מפני פשיטת רגל או תביעה – ההמלצה תהיה להירשם כחברה.

עם זאת, עבור הרוב המוחלט של העוסקים, לפחות בתחילת דרכם, מומלץ להתחיל עם רישום כעוסק פטור וכך לחסוך כסף וזמן – ועם הגידול בהכנסות לעבור למעמד של עוסק מורשה.

ההבדלים העיקריים בין עוסק פטור לעוסק מורשה:

` עוסק פטור מרוויח פחות מ-100 אלף שקל בשנה לעומת עוסק מורשה שמרוויח יותר (ללא גבול עליון).

` עוסק פטור אינו גובה מע"מ על שירותיו (וכך יכול להציע מחיר זול יותר ללקוחותיו, או ליהנות משולי רווח גדולים יותר).

 `עוסק פטור מדווח לרשויות המס אחת לשנה, לעומת עוסק מורשה המעביר דיווח חודשי או דו-חודשי, בהתאם לנפח הפעילות.

` עוסק פטור אינו מוציא חשבוניות אלא רק קבלות עם קבלת התשלום מהלקוחות.

חברה בע"מ

המעמד של חברה בע"מ שונה לגמרי מזה של העוסק הפטור והמורשה. התוספת הקטנה הזו, "בעירבון מוגבל", מצביעה על כך שבעלי החברה, השותפות או התאגיד אינם אחראיים במישרין להתחייבויותיו. אם חלילה החברה תתפרק, בעת הפירוק – בניגוד לעוסק פטור או מורשה –  הנושים אינם יכולים לפשפש בחשבונותיו ובנכסיו של בעל העסק. באמצעות פעילות עסקית כחברה בע"מ, אתם מגנים על עצמכם מפני קטסטרופה.

חברה בע"מ מצריכה ניהול חשבונות כפול: על ידי מנהל חשבונות ורואה חשבון. את הנהלת החשבונות אתם יכולים לעשות בעצמכם, ואז לשלם רק עבור הדוח השנתי (סכום שנע בין 2,000 ל-4,000 שקל) אצל רואה חשבון. נוסף על כך, חלה עליכם חובת תשלום אגרת חברה בסכום של כ-1,000 שקל לשנה, ועלויות נוספות הנוגעות לתשלומי מיסים (תוכנת ניהול חשבונות, מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי, אם אתם מעסיקים עובדים או את עצמכם.

עלות זו מקנה לכם, כאמור, הגנה משפטית במקרה של פירוק החברה. בעסקאות גדולות רבות נכלל, כמעט תמיד, רכיב של אחריות משפטית: במקרה של איחורים במסירת השירות/מוצר, טענות בנוגע לשירות וכו'. במקרה כזה, מוטב לא לקחת את האחריות המשפטית על עצמכם, ולא לסכן את הנכסים שלכם ושל בני משפחתכם הקרובים (בני זוג, ילדים וכו(.

רישום העסק מול הרשויות

יזמים רבים טוענים שהחלק הקשה ביותר עבורם בתהליך הקמת העסק, הוא ההתנהלות מול הרשויות, שמתגלות לעיתים קרובות כגופים מיושנים, מסורבלים וסבוכי בירוקרטיה.

אולם מכיוון שהחוק אינו מותיר לנו אפשרות אחרת, כדאי שנסדיר את הפעילות מולם בהקדם ובאופן המסודר ביותר.

מע"מ – מס ערך מוסף

מע"מ הוא גוף חשוב ביותר לפעילות העסקית שלכם, ולכן זו התחנה הראשונה בתהליך הקמת העסק. בניגוד למה שחושבים, התהליך שם יכול להיות פשוט למדי, משום שבשנים האחרונות עברו משרדי המע"מ מהפיכה קטנה שמקלה על יזמים להקים עסקים חדשים ומסירה מכשולים רבים שהיו קיימים בעבר.

הכי חשוב – הגיעו לסניף הנכון

הדבר הכי חכם שתוכלו לעשות כדי לחסוך המתנה מיותרת ועוגמת נפש, הוא לברר לאיזה אזור בארץ אתם שייכים. למשל, תופתעו לגלות שסניפים 1 ו-2 של מע"מ תל-אביב, ממוקמים בכלל בבת-ים,  לעומת זאת, סניף מספר 3 ממוקם בתל אביב. כלומר, גם אם חשבתם שאתם יודעים לאן אתם שייכים, בהחלט יכולות להיות לכם הפתעות. לכן, אל תסיקו מסקנות, והרימו טלפון כדי לברר לאיזה סניף אתם שייכים.

טלפונים לבירור:  *4954 או 1-222-4954 או 02-5656400, בימים א'-ה' בין השעות 08:15 ועד 16:00.

רגע לפני: הכינו את המסמכים

  • מסמכים שצריך להכין מראש עבור עוסק יחיד:

טופס רישום 821 חתום ומלא על כל פרטיו

צילום תעודת זהות כולל ספח מעודכן בכתובת הנוכחית שבה יפעל העסק.

אישור על קיום חשבון בנק לעוסק פטור.

לעוסק מורשה או חברה בע"מ, לעתים נדרשת בנוסף המחאה ריקה מבוטלת המשוכה על החשבון (פרטי או עסקי). קראו על פתיחת תיק עבור חברה בע"מ בקישור הזה.

במידה והחשבון משותף למספר אנשים, יש להגיע עם כולם למשרדי מע"מ, כדי לחתום על טופס אישור מיוחד. כדאי לדעת שאם אין לכם חשבון בנק, אתם לא יכולים לפתוח עוסק בישראל.

חוזה קניה/שכירות למשרד או לדירה שבה יתנהל העסק החדש.

חוזה שכירות למשרד דורש ביול בדואר בתשלום, יש להצטייד בו מראש. משרד הממוקם בחדר בדירת מגורים אינו דורש ביול. חוזה קניה מבויל ממילא. חשוב לבוא עם חוזה חתום, או חוזה מצולם עם חותמת נאמן למקור.

מסמכים המעידים על הקמת העסק – הסעיף קצת מעורפל ולכן, הביאו כל מה שיש: תוכנית עסקית, רעיונות, רישיונות מהמועצה המקומית/עירייה – כל מה שיעשה רושם על הפקיד שאמור לאשר בסימון V במשבצת המתאימה.

  • מסמכים שצריך להכין מראש עבור שותפות (שני אנשים ומעלה):

כל אחד מהמסמכים שפורטו קודם, כפול מספר האנשים (למשל: שני צילומי ת"ז)

טופס 821 א'

אסמכתה לחשבון בנק משותף / עסקי אם קיים.

אישור על רישום השותפות ברשם השותפויות, אם קיים.

לאחר הרישום הראשוני, פקיד המע"מ יסביר לכם בדיוק מה הדברים הבאים שיקרו בתהליך הקמת העסק שלכם. לרוב, זה הזמן שבו יהיה עליכם לגשת ולפתוח תיק במס הכנסה ואולי גם בביטוח הלאומי, אם אתם מתכוונים למשוך שכר עבור עצמכם וכמובן אם אתם מתכננים להעסיק עובדים.

מס ההכנסה

מתי ואיך פותחים תיק במס הכנסה? מה צריך להכין מראש ואילו מסמכים עלינו למלא?

התחנה הבאה היא ביקור במשרדי מס הכנסה לצורך פתיחת תיק. אין צורך להיתפס לבהלה, מדובר בהליך קצר ואפילו חביב! עם תחילת הפעילות הכלכלית, כלומר, כאשר מקבלים כסף או כשהעסקה הראשונה בדרך, יש לגשת למשרדי מס הכנסה ולפתוח תיק. כדאי לעשות זאת בסמוך לפתיחת תיק במע"מ, כדי לחסוך זמן.

למי פונים ואיך פותחים תיק במס הכנסה?

כדי לפתוח תיק במס הכנסה יש למלא בכתב את אחד מטפסי הבקשה המצורפים ולשלוח לאגף מס הכנסה באזור בו מתנהל העסק. אין צורך להגיע פיזית למשרדי מס הכנסה.

יש למלא ולשלוח לפקיד השומה במקום בו מתנהל העסק את אחד הטפסים הבאים:

אם מדובר ביחיד שפותח עסק - יש למלא בכתב את טופס פתיחת תיק עבור עצמאי.

אם מדובר בחברה הפותחת עסק - יש למלא את טופס פתיחת תיק עבור תאגיד.

פתיחת תיק ניכויים

אם העסק מתכוון להעסיק עובדים שכירים, אשר המעסיק חייב בניכוי מס במקור ממשכורתם, או משולמים להם תשלומים אחרים, החייבים בניכוי מס במקור (כגון תשלום שכר דירה), יש לפתוח תיק ניכויים.

לצורך פתיחת תיק ניכויים, יש למלא את הסעיף המתאים בטופס הנ"ל (טופס פתיחת תיק עבור עצמאי או טופס פתיחת תיק עבור תאגיד).

רישום תיק ניכויים במוסד לביטוח לאומי יתבצע לאחר מכן באופן אוטומטי על ידי משיכת הנתונים ממס הכנסה.

מתי וכיצד נשלם מס?

בעל עסק חייב לנהל ספרי חשבונאות ולהגיש דו"ח שנתי למס הכנסה. עם פתיחת התיק, תידרשו לדיווח חודשי או דו-חודשי ותצטרכו לשלם מקדמות שייקבעו לכם במהלך הפגישה בסניף.

פתיחת תיק בביטוח לאומי

מיד עם פתיחת העסק חובה עליך להירשם במוסד לביטוח לאומי כעובד עצמאי ולשלם מקדמות למוסד לביטוח לאומי מדי חודש. עובד עצמאי חייב לשלם את מקדמת דמי הביטוח בגין החודש הקודם עד ל-15 בחודש. עצמאי שלא ידווח למוסד לביטוח לאומי על פתיחת העסק ולא ישלם את המקדמות, לא יהיה מבוטח בביטוח נפגעי תאונות עבודה.

שימו לב:

- עצמאי חייב להירשם במוסד לביטוח לאומי עוד לפני מועד פתיחת העסק ולשלם את דמי הביטוח הנדרשים.

- הרישום והתשלום במועד הם תנאים הכרחיים לזכאות לקבלת קצבאות הביטוח הלאומי.

- במסגרת הביטוח הלאומי, עצמאי אינו מבוטח בביטוח אבטלה ובביטוח זכויות עובדים בפשיטת רגל או בפירוק תאגיד.

למי פונים ואיך פותחים תיק במוסד לביטוח לאומי?

כדי להירשם בביטוח הלאומי כעובד עצמאי, יש למלא את טופס דין וחשבון רב שנתי, ולשלוח אותו אל סניף המוסד לביטוח לאומי הקרוב למקום המגורים או העסק.

ניתן למלא את הטופס גם באינטרנט באופן מקוון, או להעביר למוסד לביטוח לאומי הודעה בכתב על תחילת עבודה כעצמאי.

 בעלי עסקים קטנים ובינוניים - איך לקבל ערבות להלוואה מטעם המדינה?

 הלוואות לעסקים - מסלול הלוואות מהמדינה גם לעסקים קטנים; שווה לנסות

 

 

קראתי את תקנון האתר ואני מקבל את תנאי השימוש


על המחבר

ענת גלעד

ענת גלעד

ענת עורכת וכותבת זה עשור בעיתונות הכתובה - ידיעות אחרונות ומעריב. תחומי העניין העיקריים שלה - רווחה, זכויות עובדים, קריירה, משפט.
הצטרפה למערכת הון בתחילת 2019.

השאר תגובה

שינוי גודל גופנים
ניגודיות