משפט    

מה קורה כשאין צוואה? ירושה על פי דין

תמונה:PIXABAY
מעודכן ל-11/2019

מוות למרבה הצער הוא אירוע ודאי, אולם מחקר שנערך באוניברסיטת תל אביב גילה כי רוב הישראלים שנפטרו לא ערכו צוואה אם כך, מה עושים כאשר אדם הולך לעולמו ומתברר כי לא השאיר אחריו צוואה וכיצד נקבע מי יהיו יורשיו? לפניכם מדריך בנושא שרבים מתכחשים אליו

דיני הירושה בישראל, אשר נגזרים מחוק הירושה התשכ"ה-1965, מגדירים את האופן שבו יש לחלק את רכושו של אדם לאחר מותו. שתי הדרכים האופציונאליות מבחינת החוק הן על בסיס צוואה או "לפי דין". האופציה הראשונה, הפשוטה לכאורה, מבוססת על צוואה שאדם עורך בעודו בחיים. חוק הירושה מגדיר כיצד ניתן לערוך צוואה כשרה וככל שהמסמך עומד בדרישות הנ"ל, ירושתו של האדם תחולק בין יורשיו בהתאם לבקשתו האחרונה.

עם זאת, אזרחים רבים בישראל הולכים לעולמם בלי להותיר אחריהם צוואה מסודרת. אף שמדובר באירוע ודאי, במחקר האמפירי המעמיק ביותר שנעשה בישראל על הליכי הורשה, מצאה פרופ' דפנה הקר מאוניברסיטת תל אביב כי רק 40% מהישראלים שהלכו לעולמם, כתבו צוואה. במקרים אלה, או כאשר הצוואה שנערכה על ידי המנוח נפסלת בבית המשפט, הירושה תחולק על פי מנגנון שהוגדר במפורט בפרק ב' לחוק הירושה. זוהי ירושה על פי דין ובה עוסק במדריך זה.

ירושה ללא צוואה – מה קובע דין הירושה?

ירושה לפי מעגלי קרבה

ירושה ללא צוואה, הלא היא ירושה על פי דין, מבוססת על מנגנון המורכב ממספר מעגלי קרבה. סעיף 10 לחוק הירושה קובע כי יורשים על פי דין הם בני משפחתו של המנוח. אלו הם בן/בת זוגו של המוריש בעת פטירתו, ילדיו של המוריש וצאצאיהם, הוריו של המוריש וצאצאיהם, והורי הוריו של המוריש וצאצאיהם. דהיינו: כל קרובי משפחתו של המוריש עד לרמת ילדיו, הוריו, אחיו, אחייניו, דודיו ובני דודיו.

לכאורה, נדמה כי ירושה ללא צוואה תחולק ליורשים רבים (שכל אחד מהם יקבל מנה קטנה בלבד), אך למעשה אין זה כך. דין הירושה קובע מעגלי קרבה אשר מדירים במרבית המקרים קרובים-רחוקים ממצבת היורשים.

זכויות בן זוג בירושה ללא צוואה

קרוב המשפחה הראשון אשר זכאי לרשת את המנוח הוא כמובן בן זוגו. חשוב להדגיש, מדובר בבן הזוג במועד הפטירה ולא בגרוש או בגרושה. עם זאת, יש לציין כי בן הזוג אינו חייב להיות נשוי לנפטר.

דין הירושה מכיר גם בזכויותיו של בן זוג ידוע בציבור והוא למעשה שווה בזכויותיו לאלמן או אלמנה מכוח נישואין. על פי סעיף 11 לחוק הירושה, בן הזוג יורש באופן מוחלט את המיטלטלין של המוריש לרבות רכב ולמעשה כל הציוד הקשור למשק הבית המשותף. לאחר מכן, בן זוגו של המוריש נוטל מחצית משאר העיזבון.

במרים מסוימים יקבל בן הזוג את מלוא הזכויות בדירת המוריש בה התגוררו בני הזוג, גם אם קיימים יורשים נוספים.

החלק שאותו יירש בן הזוג תלוי בקיומם של קרובי משפחה אחרים של המוריש, אך בכל מקרה בן הזוג יירש לפחות מחצית מהעיזבון.

לאחר בן הזוג – ירושה לפי קרבה

מעגל הירושה השני כולל את ילדיו של המוריש. אלה יהיו זכאים לחצי מהעיזבון (כאשר בן הזוג נטל את החצי השני). ככל שהמוריש הותיר אחריו ילדים, שאר קרובי המשפחה אינם זכאים לחלק מירושתו. במקרים שבהם אחד הילדים נפטר לפני המנוח, נכדיו מקבלים את חלקו של ההורה שהלך לעולמו.

ישנם כמובן מורישים אשר אינם מותירים אחריהם ילדים. במקרים אלה, היורשים הבאים בתור הם הוריו ואחיו של המנוח. גם כאן, אם אחד האחים הלך לעולמו לפני פטירת המנוח, האחיינים יהיו יורשים במקומו. היורשים הבאים בתור, כאשר המנוח הלך לעולמו בלי להשאיר אחריו ילדים, הורים ואחים, הם סביו, דודיו ובני דודיו.

ירושתו של נפטר ערירי עוברת לניהול האפוטרופוס הכללי, ונשמרת מספר שנים כדי לאפשר ליורשים שיתגלו לקבל את הירושה. לאחר חלוף זמן הקבוע בחוק, אם למנוח לא הייתה כל משפחה שתוכל לרשת אותו, ובמקרה שהוא לא ערך צוואה טרם פטירתו, תהיה המדינה זו אשר תירש את העיזבון.

הסתלקות מצוואה

כפי שניתן לראות, ירושה על פי דין מתחלקת בין קרובי משפחתו של המנוח – בהתאם לקרבתם הביולוגית. קורה לא פעם שיורשים חוקיים מחליטים לוותר על חלקם בירושה. למשל, כאשר גבר הולך לעולמו וילדיו מעוניינים שאמם תירש את מלוא העיזבון. במקרים אלה, חלקו של היורש אשר בחר להסתלק מהעיזבון מצטרף לחלקם של היורשים האחרים והוא נחשב למי שלא היה במעמד של יורש מלכתחילה. כמו כן, ישנה גם הסתלקות מהעיזבון לטובת יורש אחר. על פי חוק הירושה, הסתלקות לטובת יורש אחר יכולה להיות רק לטובת בן זוגו של המנוח, ילדו או אחיו. כעת, מנת חלקו של היורש המסתלק מועברת במלואה לאדם אשר לטובתו נעשתה ההסתלקות.

יש לציין, כי יש מקרים שבהם אפשר להתחרט ולבטל את ההסתלקות מהירושה. כך למשל, כאשר ההסתלקות התבצעה כתוצאה מאיומים, הפעלת לחץ, תרמית, הטעיה או מצג שווא.

החוק שומר על ירושת המנוח

עורכי דין אשר עוסקים בדיני משפחה ממליצים לא אחת על עריכת צוואה, מסיבות אלה:

ראשית, רק צוואה ערוכה בהתאם לדרישות החוק תוכל להבטיח את חלוקת הרכוש בהתאם לרצונו של האדם.

שנית, ירושה על פי דין עלולה להציב את היורשים בפני מחלוקות לא פשוטות ולהוביל אפילו לתביעות הדדיות והתדיינויות בפני בתי משפט ועורכי דין.

עם זאת, ניתן לראות כי חוק הירושה מגדיר היטב את האופן שבו ירושת אדם נחלקת בין קרובי משפחתו בלבד. החוק למעשה שומר על ירושתו של המנוח ומאפשר לה "להישאר במשפחה".

צוואה לשכנה ולא למשפחה – מה הפסיקה?

נדחתה התנגדות לצוואה שהורתה להוריש את כל רכוש האם לאח התאום

מה עושים כשהבוס נפטר

מאומצים, חצאי אחים, אחים חורגים – מי מקבל את הירושה