דוח מבקר המדינה חושף פרטים נוספים אך לא מפתיעים על שוק הדיור הציבורי בפרט ושוק הנדל"ן בכלל. מסתבר שזמן ההמתנה לזכאים לדיור ציבורי עומד על 2.7 שנים – זה ממוצע, יש מקרים שזה משמעותית נמוך יותר, ויש מקרים שזמן ההמתנה משמעותית גבוה יותר, 3,4 שנים ואפילו מעבר לכך. יש גם כאלו שמחכים לדירה יותר מ-10 שנים!
עוד עולה מדוח המבקר שיש מאות דירות שעומדות ריקות. כן מצד אחד משדרים מצוקה, מצד שני יש מאות דירות במאגר הדיור הציבורי שעומדות ריקות ומשרד הבינוי לא טורח להכשיר אותן ולהעביר אותן לזכאים.
כיום יש 60 אלף בתי אב המתגוררים בדיור הציבורי; יש כ-30 אלף שממתינים לקבלת דיור – כ-27 אלף זכאים של משרד הקליטה והיתר של משרד הבינוי; כמו כן יש 142 אלף איש שמקבלים סיוע בשכר דירה
הראל פיננסים משיקה את: הראל (0B) אג"ח מדינות חו"ל מוגנת מט"ח. מטרת הקרן היא לאפשר למשקיעים להיחשף לאג"ח ממשלתי נקוב בדולר של מדינות מפותחות המדורגות בדירוג ישראל ומעלה, הנסחר בתשואה גבוהה יותר מאג"ח ממשלתי שקלי. הקרן מנטרלת את החשיפה המטבעית.
בדברי ההסבר כותבת הראל כי על רקע הנכונות של יותר ויותר משקיעים להגדיל את החשיפה לאג"ח מדינה על חשבון השקעות סולידיות יותר עם ריביות נמוכות כמו פיקדונות ומק"מ, השיקה הראל פיננסים, ביום חמישי האחרון, קרן ייחודית, הראל (0B) אג"ח מדינות חו"ל מוגנת מט"ח.
הצורך בקרן התעורר על רקע התשואות הנמוכות יחסית בשוק האג"ח הממשלתי בישראל, בהשוואה לתשואות על אג"ח דולרי של מדינות אחרות. האג"ח הדולרי מושפע כבר מהציפיות לעליית הריבית על הדולר (הריבית בארה"ב), הצפויה בהמשך השנה, כך שכיום הוא נסחר בתשואות אבסולוטיות גבוהות יותר. למרות שמדובר באג"ח דולרי, כדאי לבחון אג"חים גם של מדינות כגון קנדה, קוריאה, פינלנד, בלגיה ואחרות ולא רק של ממשלת ארה"ב, מאחר שאלו עשויים להניב תשואות גבוהות יותר.
הקרן החדשה היא חלק מסדרה גדולה של קרנות אג"ח חו"ל, שבהן בולטת החברה בגיוסים בשנה האחרונה. השנה אף נבחרה הראל במקום הראשון בקטגוריית אג"ח חו"ל בדירוג "גלובס" מעלות. דמי הניהול עומדים על 0.5%.
משרד הבינוי מסכים עם טענות מבקר המדינה כי קיים מחסור במלאי דירות הדיור הציבורי ובמתן פתרונות לזכאי הדיור הציבורי, דבר הגורר תסכול רב אשר המשרד שותף לו. בידי המשרד מידע עדכני ומפורט בכל זמן נתון, של מספר הדירות הנחוצות, מיקומן בארץ, גודלן ואפיונן. כמו כן קיים מידע עדכני ומפורט של מספר האיכלוסים לפי ישוב, מאפייני הדירה (מס' חדרים, שטח, קומה) ומאפייני המתאכלסים (ותיקים או עולים, חסרי דירה או מחליפי דירה). המשרד עוקב אחר הנתונים באופן שוטף והם אלו שהיוו בסיס לגיבוש רשימת הדירות הצפויות להירכש מתקבולי מכירת דירות הדיור הציבורי (זכויות רכישה). הפערים בין הרצוי למצוי ידועים ואף הוצגו פעמים רבות. הבעיה איננה תכנית העבודה של המשרד, אלא מקורות תקציביים למימון רכישת אלפי דירות שעלות רכישתן ותחזוקתן, מסתכמת במיליארדי שקלים. לצורך רכישת דירות עבור זכאי הדיור הציבורי לרבות אלו המטופלים ע"י משרד הקליטה (כ-30,000 משקי בית) נדרשת המדינה להקצות 35 מיליארד ₪.
במסגרת המשאבים הקיימים ברשות המשרד, פעל המשרד למיפוי כלל הדירות הפנויות בכל אזורי הארץ והורה למכור דירות פנויות באזורים שאינם אזורי ביקוש, כאשר כל התקבולים ממכירתן יועברו לרכישת דירות עבור זכאים. הנושא עוכב לבקשת המשנה ליועמ"ש לשם בדיקתו, ואושר לאחר מכן על ידו. בנוסף, הסיר המשרד את כל מגבלות השיפוץ גם כשמדובר בעלויות גבוהות, כך שכיום כל דירה שיש לה ביקוש תשופץ ותאוכלס, למעט במקרים חריגים.
המשרד שותף לדעתו של המבקר כי ניתן לעשות שימוש יעיל יותר במלאי הדיור הציבורי אך זאת תוך עירנות לקשיים הכרוכים בהעברת הדיירים מדירה לדירה שלעיתים קרובות מחייבים בנקיטת צעדים משפטיים עד כדי פס"ד לפינוי. יחד עם זאת, בתאריך 11.6.14 קיבל המשרד החלטה לפיה דייר המתגורר בעודף שטח לאור שינוי בנתוניו האישיים, תוצע לו דירה חלופית המתאימה לנתוניו ובמידה ויסרב, יידרש לשלם שכר דירה ריאלי בגין השטח העודף. העלאת שכר הדירה אינה המטרה במקרה זה, אלא אמצעי לשם השגת המטרה שהינה העברת הדיירים לדירות התואמות את גודל משפחתם ופינוי דירות גדולות למשפחות מרובות ילדים. המשרד נמצא בשלבי התארגנות מתקדמים ליישום מדיניות זו. יודגש כי המשרד לא יפנה דיירים שמשפחתם קטנה עקב נישואי ילדיהם וכו' לדירה קטנה יותר, עד שיעוגנו כלים חוקתיים לכך.
בנוסף, המשרד מפנה בהסכמה דיירים קשישים מדירות דיור ציבורי רגילות לדיור ציבורי בבית גיל הזהב, כך שהן הקשישים נהנים מדירות עם סל שירותים נרחב המיועד לאוכלוסייה זו, והן הזכאים הממתינים אשר מתפנות דירות עבורם.
במקביל לאמור לעיל, המשרד ממשיך לפעול, כפי שציין המבקר לשבח, להשבת דירות של משפחות קטנות המחזיקות יותר מדירה אחת ללא הצדקה. משרד הבינוי מקבל את עמדת המבקר לפיה יש מקום להגביר את מיצוי הזכויות של זכאי הדיור הציבורי. לאור זאת המשרד פרסם מכרז לחברות המטפלות בדיירי הדיור הציבורי, ושונה ממכרזי העבר בהם קיבלו החברות עמלות רק בגין מימוש הסיוע, כיום תקבלנה החברות עמלות בגין הוצאת תעודת זכאות, גם ללא מימושה. תכליתו של צעד זה הינה תמרוץ החברות לאתר זכאים חדשים ולמצות את זכויותיהם.
טבע חזרה והודיעה היום כי היא מוכנה להראות עד כמה יועיל המיזוג עם מיילן והיא מציגה למשקיעים מצגת מעודכנת בהקשר להצעתה לאיחוד עם מיילן המצגת גם הוגשה לידי הרשות לניירות ערך האמריקאית (SEC) .
ארז ויגודמן, נשיא ומנכ"ל טבע אמר, "הביצועים הפיננסיים והתפעוליים החזקים שלנו מוכיחים כי אנשים מצוינים, מוצרים מצוינים ויכולת ביצוע יוצאת מהכלל של האסטרטגיה שלנו מתחברים להם בטבע בעוצמה רבה. טבע בנתה את תשתית לצמיחה מואצת ולעתיד חזק אף יותר – ואנו נמשיך להתפתח כדי לממש את האסטרטגיה שלנו וכדי להגשים את יעדינו. יחד עם מיילן, יהיו לנו התשתית והיכולת שיאפשרו לנו לקדם במהירות רבה יותר מודל עסקי מבודל העונה על צרכיהם המשתנים של מטופלים ולקוחות, בסטנדרטים הגבוהים ביותר של איכות ומצוינות קלינית. אנו מחויבים להפוך עסקה זו למציאות ולספק את הערך שלו ראויים בעלי המניות שלנו ובעלי עניין אחרים של שתי החברות ראויים לו".
בין היתר, המצגת מדגישה: דירקטוריון טבע וצוות הנהלתה מחויבים למימוש עסקה בהקדם האפשרי והחברה מוכנה להפגש עם מיילן ויועציה בהקדם. הצעתה של טבע הינה אטרקטיבית במיוחד עבור בעלי המניות של טבע ושל מיילן וכן עבור בעלי העניין הנוספים. האיחוד המוצע מלא הגיון מבחינה אסטרטגית, פיננסית ותרבותית. לחברה המוצעת יהיה פרופיל פיננסי חזק וגמיש, בעלת יכולת עמידה בהחזר חוב משמעותי תוך שמירה על רמת דירוג השקעה. טבע בחנה בזהירות את היבטי הרגולציה וההגבלים של האיחוד ומאמינה שכל האישורים הנחוצים יושגו ב- 2015. עוצמת עסקיה של טבע, צבר המוצרים שלה, הנהגתה וסיכויי צמיחתה בטווח הארוך. ההישגים המשמעותיים והביצועים הפיננסיים החזקים שהשיגה טבע באמצעות הטרנספורמציה שלה.
כפי שנודע ביום 21 באפריל, 2015, טבע הציעה לרכוש את מיילן תמורת 82.00 דולר למניה של מיילן, אשר תמורתה תשלם כ- 50% במזומן וכ- 50% במניות. הצעתה של טבע למיילן מתורגמת לשווי הוני של כ- 43 מיליארד דולר. הצעתה של טבע מייצגת פרמיה של 48.3% על מחיר המניה המנוטרל מהשפעה של מיילן נכון ליום 10 במרץ, 2015, שהינו יום המסחר האחרון לפני הפצת הספקולציות הנרחבות בדבר עסקה בין טבע ומיילן. הצעתה של טבע מותנית בכך שמיילן לא תשלים את הרכישה המוצעת על ידה של פריגו או כל עסקה אלטרנטיבית.
כדי להסיר חסמי כניסה בפני אגודות בנקאיות חדשות, יפעל בנק ישראל לקידום חקיקה שתאפשר לתאגיד בנקאי לספק שירותי מחשוב לאגודה בנקאית, במסגרת הסכם מסחרי מפוקח
בנק ישראל פרסם היום את המתווה להקמת אגודות בנקאיות בישראל ("תהליך רישוי והקמת אגודות בנקאיות בישראל") לאחר שקיבל התייחסות מהציבור, וגיבש פתרונות לסוגיות שהוצגו. מסמך זה מפרט את תנאי הסף להקמת אגודות בנקאיות בישראל, ואת השלבים הנדרשים להקמתן, ומהווה תשתית להגדלת מספר השחקנים בתוך המערכת הבנקאית ומחוצה לה, וצעד נוסף באימוץ המלצות הצוות לבחינת הגברת התחרותיות בענף הבנקאות.
במטרה להבטיח את כספי המפקידים באגודות בנקאיות, ועל מנת להימנע מהנזק האפשרי של נפילת "שחקנים חדשים" שיגבירו את התחרות לזמן קצר, אך לא ישרדו לאורך זמן, נקבעו קריטריונים אשר יבטיחו את יציבותן של אגודות בנקאיות, כמפורט במסמך – קריטריונים אלו נשארו ברובם ללא שינוי ביחס למתווה שפורסם להערות הציבור. השינויים העיקריים מפורטים להלן:
• כדי להסיר חסמי כניסה בפני אגודות בנקאיות חדשות, ולאפשר את פעילותן על בסיס תשתית מחשובית העונה לסטנדרט הנדרש, יפעל בנק ישראל לקידום חקיקה שתאפשר לתאגיד בנקאי לספק שירותי מחשוב לאגודה בנקאית, במסגרת הסכם מסחרי מפוקח.
• חברי דירקטוריון באגודה בנקאית יוכלו לקבל שכר, ותקבע מגבלה לגבי גובה השכר המותר (בדומה לשכר דירקטורים בחברות לתועלת הציבור).
• דרישת הלימות ההון תוגדר במונחים של "מינוף פשוט" (הון למאזן), במקום מדידה במונחים של "נכסי סיכון" (הון לנכסי סיכון) המקובלת במסגרת המושגית של באזל II. בהתאם, הדרישה שונתה מ- 15% ל- 10%.
• אגודה שבעלי החשבון בה הם בעלי הכנסה נמוכה, תוכל, בנסיבות מיוחדות, לקבל פיקדונות גם ממי שאינם חברי האגודה, בהיקף שלא יעלה על 20% מסך הפיקדונות באגודה.
• הדרישות ממערכי הבקרה והביקורת באגודה בנקאית יותאמו לגודל האגודה (ולא יהיו בהכרח זהים לדרישות מבנק מסחרי).
מהתייחסויות הציבור עלה צורך במתן אפשרות לקיומן של אגודות אשראי זעירות, בין אם כשלב ביניים בתהליך הקמתן של אגודות בנקאיות, ובין אם כדי לענות לצורך של קבוצות שונות לקיים מודלים שונים של פעילות פיננסית בסיסית בהיקפים קטנים. פעילות כזו אינה מהווה סיכון מערכתי ליציבות הפיננסית, בשל גודלה ומאפייניה המוגבלים, ולכן יכולה להתקיים שלא תחת מסגרת של רגולציה יציבותית. אי לכך, ועל מנת לתת מענה לצורך שעלה בהתייחסויות הציבור לאפשר התפתחות של אגודות אשראי זעירות, בנק ישראל יפעל לקדם תיקוני חקיקה שיאפשרו את פעילותן של אגודות אלו, ללא פיקוח יציבותי. ההגדרות המדויקות אשר יבחינו בין אגודת אשראי זעירה לאגודה בנקאית מפוקחת יגובשו במהלך תהליך החקיקה, בהתאמה עם המלצות הצוות לבחינת הרגולציה על נותני שירותי המטבע.
המתווה שפורסם היום מפרט את הפעילויות והצעדים הנדרשים מצד מי שמבקשים להקים אגודה בנקאית, ואת האופן בו ילווה הפיקוח על הבנקים את תהליך ההקמה של האגודה, עד לקבלת רישיון לעיסוק בבנקאות.
המפקח על הבנקים, דוד זקן: "המתווה הנוכחי יקל על מיזמים כלכליים חברתיים לפעול, לצמוח, ולהתפתח לגוף בנקאי שיתופי. כמו כן, נפעל לאפשר מצב בו בנקים קיימים יספקו שירותי מחשוב לאגודות בנקאיות בהסדר מפוקח, דבר שיקל על כניסתם לשוק. במקביל אנו פועלים להבטיח את יציבות הגופים המנהלים כספי ציבור, שכן פגיעה ביציבות של אגודה בנקאית עלולה לפגוע במהלך כולו, ובסופו של דבר להפחית את הפוטנציאל להגברת התחרותיות במערכת".
בנק ישראל: מהי אגודת אשראי בנקאית?
"אגודה בנקאית" היא התאגדות פיננסית שיתופית בבעלות ובשליטת החברים, שאינה פועלת למטרות רווח. אגודה בנקאית נועדה לאפשר לחבריה שירותי ניהול חשבון בנק, חיסכון, קבלת הלוואות, וקבלת שירותים בנקאיים בסיסיים נוספים. שירותים מצומצמים אלו עשויים לספק מסגרת לניהול פעילות עובר ושב, ויכולים להוות תחליף ראוי לניהול חשבון בבנק מסחרי לחלק ניכר מהאוכלוסייה. בעלי מניות החברות באגודה בנקאית, בהיותה מוסד פיננסי שיתופי, הם בעלי החשבונות עצמם, והם אלו שבוחרים את דירקטוריון האגודה. בכל אגודה בנקאית ייקבעו כללים שיגדירו את הזכויות והתנאים לחברות בה, בכפוף לדרישות החוק ובהתבסס על מכנה משותף בין החברים, ורק חבר האגודה יוכל לנהל בה חשבון.
אגודות בנקאיות יפעלו על פי אוריינטציה חברתית, ויציבו לעצמן כיעד את שיפור רווחתם של חבריהן. הרווחים יושקעו בשיפור השירותים לחברים, על מנת להבטיח את רווחתם, ובצמיחה של האגודות עצמן. הקמה של אגודות בנקאיות עשויה לתרום להגברת התחרות במערכת הבנקאית שכן מבנה העלויות המצומצם שלהן, והאופי החברתי שלהן, יובילו לכך שהשירותים לחבריהן יהיו זולים יחסית. אגודות אלו עשויות למשוך קהל לקוחות אטרקטיבי, ובכך להוביל בעקיפין לשיפור התנאים במערכת הבנקאית לאותה קבוצת התייחסות.
יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בירך את שר הכלכלה המיועד, חה"כ הרב אריה דרעי, על הכללת נושא שכר המינימום בהסכם הקואליציוני
יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בירך היום את שר הכלכלה המיועד, חבר הכנסת הרב אריה דרעי, על הכללת נושא שכר המינימום בהסכם הקואליציוני. צעד זה מאמץ, הלכה למעשה, את ההסכם להעלאת שכר המינימום ל-5,300 ₪, כפי שנחתם לפני כחודש בין יו"ר ההסתדרות ניסנקורן לבין יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, שרגא ברוש. על פי ההסכם הקואליציוני, ההסכמה תקבל תוקף של חקיקה תוך חודשיים ממועד הקמת הממשלה.
יו"ר ההסתדרות אמר היום: "לא ניתן להפריז בחשיבות המהלך להעלאת שכר המינימום ל-5,300 ₪. מדובר בצעד המשפיע באופן ישיר על יציאה ממעגל העוני ועל צמצום הפערים. השותפות לצמצום פערים חברתיים הינה משימה ראשונה במעלה, והיא מקבלת ביטוי חשוב ומובהק בצעד זה".
הקבלנים על תכנית כחלון בנדל"ן: "בדומה לתכנית מע"מ אפס – גם תכנית זו תגווע"
במקביל לשיחות שעורך בימים אלו בנימין נתניהו עם ראשי המפלגות בדרך להקמת ממשלתו הרביעית, נפגש אתמול שר האוצר המיועד מר משה כחלון ונגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג בבנק ישראל בירושלים לפגישת עבודה ראשונה בין השניים. בנק ישראל מדווח כי השניים שוחחו אודות מגוון נושאים הרלוונטיים לכלכלת ישראל, וביניהם אתגרי המדיניות הפיסקלית, הצורך בהגברת הפריון והפחתת יוקר המחיה, צעדים להגברת התחרות במערכת הפיננסית, ועוד. סוכם בין השניים כי "לאחר הקמת הממשלה תוקם ועדה שתבחן דרכים לקידום התחרות באשראי למשקי בית ולעסקים קטנים, ובכלל זה את הפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים".
חברת דונה זכתה במכרז לבניית 240 דירות בעפולה; חברת הנדל"ן זכתה במכרז של רשות מקרקעי ישראל תמורת 25.3 מיליון שקל – כ-105 אלף שקל ליח"ד כולל הוצאות פיתוח
חברת דונה זכתה במכרז של רשות מקרקעי ישראל במורדות עפולה הצעירה. החברה זכתה בשני מגרשים להקמת 240 יח"ד בשכונת עפולה הצעירה תמורת 25.3 מיליון שקל, כך שהמחיר ליחידת קרקע כולל הוצאות פיתוח הסתכם בכ-105 אלף שקל. המגרש שבו דונה זכתה משתרע על פני 41,912 מ"ר, ועלות הוצאות פיתוח הקרקע עומדת על 22.2 מיליון שקל.
הקרקע נמצאת בעפולה הצעירה, שכונה חדשה, שנבנית ונגישה לנתיבי תחבורה משמעותיים כמו כביש 65 ורכבת העמק שצפויה להיפתח בשנה הבאה ולקצר את זמני הנסיעה למתחמי התעסוקה באזור חיפה (17 דקות נסיעה). השכונה החדשה נמצאת בחלקה הצפוני של העיר עפולה ובסמוך לבית החולים העמק ויש לה נוף פתוח להרי הגלבוע.
חברת דונה פתחה לשיווק את השלב הרביעי בפרויקט "דונה באגמים" באשקלון
לדברי אוהד סבן, סמנכ"ל של חברת דונה, "אנחנו שמחים לצרף את עפולה למגוון שכונות המגורים שאנחנו בונים בערים השונות בישראל. בשנים האחרונות עפולה נמצאת בתנופת בנייה אדירה, ואנחנו חושבים שהיא תהפוך לאחד מהיעדים האטרקטיביים לזוגות ומשפחות צעירות המחפשות לרכוש דירה במחיר שפוי וליהנות מאיכות חיים גבוהה. בשנה הקרובה תגיע רכבת העמק לעפולה, ובסמוך מתוכנן להיבנות פארק היי טק חדשני שיספק אלפי מקומות עבודה לתושבים. על פי התכנון, הפרויקט יכלול בניינים נמוכים של 6-7 קומות וישמר את המרקם הכפרי של האזור".
ממוצע התחלות הבנייה בעפולה בשנים 2005-2011 עמד על 116 יח"ד בשנה, אלא שבשלוש השנים האחרונות ישנו זינוק חד ל-432 יח"ד בממוצע רב שנתי. העיר שמתפקדת כמוקד שירותים אזורי נהנית כיום מהגירה חיובית וצפויה להכפיל את גודלה תוך 15 שנה. לעפולה עתודות קרקע נרחבות וקיים תכנון לתוספת של כ-9,000 יח"ד, מתוכן כ-4,600 ברובע יזרעאל.
מנהל קרן אימפקט 10/90 דיווח על התקשרותו בהסכם פיקוח הלכתי עם ועד הפקוח ההלכתי לפיננסים ולתשמישי קדושה שע"י בד"צ העדה החרדית ירושלים בע"מ .
בהתאם להוראות ההסכם, יעניק הועד למנהל הקרן שירותי פיקוח הלכתי עבור הקרן שלעיל, באופן שהועד יעביר למנהל הקרן, מעת לעת, כללי מסגרת להשקעה בניירות ערך, אשר לדעת הועד לא קיים בהם חשש איסור תורה כגון איסור ריבית, חילול שבת, חמץ בפסח וכו' ובנוסף, יעביר הועד רשימה של ניירות ערך המומלצים על ידו שעומדים בכללי המסגרת.
מנהל הקרן יתחייב במסגרת דיווח אודות שינוי מדיניות ההשקעות של הקרן בהתאם להסכם, כאמור לעיל, כי נכסי הקרן יהיו חשופים רק לנירות ערך אשר מתאימים להשקעה בהתאם לכללי המסגרת, אך יובהר כי למנהל הקרן שיקול דעת בלעדי בנוגע לקבלת החלטות הנוגעות למכירה או קניה של ניירות ערך או לניהול תיק ההשקעות של הקרן ומנהל הקרן ינהל את תיק ההשקעות של הקרן באופן בלעדי ועצמאי לרבות ההחלטה האם להשקיע בנייר ערך הכלול ברשימה המומלצת.
מה זה השטויות האלו? מדובר כנראה בגימיק כדי להגדיל את היקף הקרן הזו, ואם לא – אז עוד יותר גרוע – מה, באימפקט מעוניינים לפעול תחת קווים נוקשים של הועד הפיקוח ההלכתי לפיננסים – האם הוא יגיד להם באיזה מניות להשקיע ובאילו מניות לא להשקיע. ומה אם כל המשקיעים האחרים שמחפשים תשואה ולא כשרות , למה שהם יהיו מוגבלים בסוגי ומגוון ההשקעות – בקיצור, עוד תרגיל שיווקי של מנהל קרנות!
מנהל קרן הנאמנות מודלים 10/90 וקרן KZI אג"ח מודיע כי ועדת דירקטוריון מנהל הקרן, אשר הוסמכה לצורך קביעת שווי נכסי הקרנות במקרים מיוחדים (להלן: "הוועדה"), החליטה בישיבתה מיום 30.04.2015, לשנות את אופן השערוך של ההכנסות שעתידות להתקבל בחלק מהקרנות אשר בניהול מנהל הקרן, כתוצאה מהסדר נושים של מחזיקי אגרות החוב אשר הונפקו על ידי חברת אי.די.בי, וזאת מכיוון שלהערכת הוועדה, חל שינוי בשוויין הכלכלי של הכנסות לקבל אלו, לאור התארכות הזמן בהשלמת הסדר הנושים בעניינו, מקביעתו לראשונה ועד מועד דיווח זה. בעקבות שינוי אופן שערוך ההכנסות לקבל, נקבע מחירן כדלקמן :
המחיר שנקבע המחיר שנקבע שיעור השינוי
לפני השערוך לעיל ביום 30.04.2015 בשווי
8 אגורות 5.06 אגורות 36.75%-
שיעור השפעת שערוך ההכנסות לקבל ,על שוויין של הקרנות ליום 30.04.2015, הינו כדלקמן :
1. מודלים (1A)(!)י 10/90 – 0.5%- מהשווי הנקי של נכסי הקרן.
2. KZI אג"ח (1B)(!)י – 1.05%- מהשווי הנקי של נכסי הקרן.
כמו כן, הוחלט על ידי הוועדה, לשנות את אופן השערוך של ניירות הערך המפורטים להלן (ולהלן : "האג"ח"), המוחזק בחלק מן הקרנות אשר בניהולו של מנהל הקרן, וזאת מכיוון שלהערכת הוועדה, אופן השערוך הקודם לא שיקף את שוויו הכלכלי של האג"ח, לאור התפתחויות שארעו ביחס לאג"ח ולהסדר הנושים בעניינו, מקביעתו לראשונה ועד מועד דיווח זה. בעקבות שינוי אופן שערוך האג"ח, נקבע מחירו של האג"ח כדלקמן :
שם האג"ח מספר ני"ע המחיר שנקבע מחיר שנקבע לאג"ח שיעור השינוי
לאג"ח לפני השערוך ביום 30.04.2015 באחוזים
אמפל אמריקה א' 11/15 1100833 8.22 4 51.30%-
מדד 1790.931 5.75%
אמפל אמריקן ב' 12/16 1110378 4.16 4 3.80%-
מדד 6.6% 1849.971
אמפלאמ ב חש 1/12י 1125624 4.09 4 2.2%-
אמפלאמ ב חש 1/13י 1127679 4.29 4 6.8%-
אמפלאמ ב חש 1/14י 1131184 4.08 4 2.0%-
אמפל אמריקן חש 2/15י 1134394 4.16 4 3.8%-
שיעור השפעת שערוך האג"ח, על שווי נכסיה של הקרן KZI אג"ח (1B)(!)י נכון ליום 30.04.2015 הינו 0.24%- מהשווי הנקי של נכסי הקרן, ושיעור ההשפעה המצרפית של ההכנסות לקבל והאג"ח על שוויה הינו 1.29%-.
מובהר בזה, כי דוח זה אינו כולל התייחסות לקרנות אחרות המנוהלות על ידי מנהל הקרן בהן ההשפעה של השינויים האמורים על השווי הנקי של נכסי הקרנות לא עלתה על 0.2%
קרן הנאמנות אילים (2B) תיק אג"ח + 15% (מספר קרן: 5105366) וקרן הנאמנות אילים (1A) שקלית מנוהלת (מספר קרן: 5126941) מתמזגות.
מיזוג נעשה בהתאם להחלטת דירקטוריון מנהל הקרן מיום 16/04/2015 ובכפוף לאישור הנאמן "חברה לנאמנות של בנק אגוד בע"מ" לביצוע המיזוג שלהלן, אשר התקבל ביום 16/04/2015, לאחר שבחן כי אין חשש לפגיעה בטובתם של בעלי היחידות.
המיזוג יבוצע , כך מוסר מנהל הקרנות באופן הבא –
"1. קרן הנאמנות "אילים (2B) תיק אג"ח + 15" (מספר קרן: 5105366) (הקרן הנקלטת) מוזגה לתוך קרן הנאמנות "אילים (1A) שקלית מנוהלת" (מספר קרן: 5126941) (הקרן הקולטת).
- למען הסר ספק יובהר, כי לאחר מועד המיזוג הקרן הנקלטת אינה קיימת עוד.
- מנהל הקרן העביר את נכסי הקרן הנקלטת לחשבון הקרן הקולטת, והמיר את היחידות בקרן הנקלטת ליחידות בקרן הקולטת.
- כתוצאה מהמיזוג, לא חל שינוי במספר היחידות ובשוויין של היחידות בידי מי שהחזיק ביחידות הקרן הקולטת.
- כל מחזיק ביחידות בקרן הנקלטת קיבל, במועד המיזוג, יחידות בקרן הקולטת ששוויין הכספי כשווי היחידות שהחזיק ערב המיזוג בקרן הנקלטת.
- במועד המיזוג פקע הסכם הקרן של הקרן הנקלטת ואין לו תוקף עוד. היחידות בקרן הנקלטת בוטלו במועד המיזוג, ולא ניתן עוד לפדותן.
- בהתאם לאישור שהתקבל מרשות המיסים בישראל בדבר תוכנית המיזוג, המרת יחידות הקרן הנקלטת ביחידות הקרן הקולטת פטורה ממס רווחי הון.
- להלן מחירי הפדיון ליום 03/05/2015 של כל אחת מהקרנות שהתמזגו:
שם הקרן מחיר הפדיון ערב המיזוג
"אילים (2B) תיק אג"ח + 15%" 84.73
"אילים (1A) שקלית מנוהלת" 447.34
מכאן, יחס ההמרה הינו כדלקמן:
כל יחידה בקרן "אילים (2B) תיק אג"ח + 15%" מקנה למחזיק בה 0.1894085036 יחידות בקרן "אילים (1A) שקלית מנוהלת".
- למען הסדר הטוב, להלן עיקרי מדיניות ההשקעות של הקרן הקולטת נכון למועד פרסום דיווח מיידי זה:
– לפחות 75% מהשווי הנקי של נכסי הקרן יהיו חשופים לאגרות חוב לא צמודות שהונפקו ע"י המדינה ו/או בערבותה ו/או לפיקדונות שקליים ו/או למזומנים.
– חשיפת נכסי הקרן לנכסים שאינם שקליים לא תעלה על 10% מהשווי הנקי של נכסי הקרן.
– חשיפת נכסי הקרן למניות לא תעלה, בערכה המוחלט, על 10% מהשווי הנקי של נכסי הקרן.
– חשיפת נכסי הקרן למט"ח לא תעלה, בערכה המוחלט, על 10% מהשווי הנקי של נכסי הקרן.
– שיעור החשיפה האפשרי של הקרן לאג"ח שאינן בדירוג השקעה^ לא יעלה על 10% מהשווי הנקי של נכסי הקרן.
– השווי הכולל של ניירות ערך חוץ, יחידות של קרנות חוץ ומטבע חוץ, שיוחזקו בקרן, בתוספת החשיפה לנכס בסיס הנסחר בחו"ל באמצעות פעילות בנגזרים בבורסות בחו"ל לא יעלה על 10% מהשווי הנקי של נכסיה.
– מנהל הקרן יבחן באופן תדיר שינויים בתנאי השוק ,שעשויים ליצור כדאיות של מעבר מאפיק השקעה אחד למשנהו של נכסים שקליים, לרבות נכסים בעלי מועדי פדיון שונים וסוגי תשלומי ריבית שונים, וינהל את הקרן בהתאם לתוצאות בחינתו כאמור ^^.
– יתרת נכסי הקרן תושקע לפי שיקול דעתו הבלעדי של מנהל הקרן.
– למען הסדר הטוב, להלן שכר מנהל הקרן בקרן הקולטת נכון למועד פרסום דיווח מיידי זה: 0.49%"
דמי הניהול של הקרן הנקלטת הם 0.9% בשנה כך שיש כאן דווקא הפחתה בדמי הניהול.
עפר קליין, , ראש אגף כלכלה ומחקר של הראל פיננסים: "נתוני הצריכה הפרטית החזקים צפויים להימשך ומקטינים את הסבירות לצעדים מרחיבים נוספים של בנק ישראל"
עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר של הראל ביטוח ופיננסים, מפרסם היום סקירת מקרו כלכלית שבועית בה הוא מציין כי הצריכה הפרטית בישראל ממשיכה להתרחב.
"היקף הרכישות בכרטיסי אשראי זינק ב-2.7 אחוזים במרץ (מנוכה עונתיות) בהמשך לעלייה של 1.1 אחוזים בפברואר, והוא גבוה ב-9 אחוזים בהשוואה לרמתו במרץ אשתקד. נתוני הפדיון ברשתות השיווק הצביעו גם הם על התרחבות עם עלייה של 1.1 אחוזים במרץ ו-6.5 אחוזים ב-12 החודשים האחרונים", כותב קליין בסקירתו השבועית.
משקלו של סעיף הדיור בסל הצריכה הממוצע של משק בית ירד ל-24.7% ב-2015
הראל מעריכים כי "במבט קדימה החוזקה בהתרחבות הצריכה הפרטית תימשך, בפרט נוכח הצפי להפחתת המע"מ על מוצרי יסוד, העלייה בשכר המינימום והגידול הצפוי בתשלומי ההעברה בהמשך השנה, הפועלים כולם על האוכלוסייה בעלת הנטייה השולית הגדולה ביותר לצרוך מההכנסה הפנויה". בנוסף מעריכים הראל פיננסים כי "המשך הגידול בצריכה הפרטית מקטין את הסבירות לצעדים מרחיבים נוספים של בנק ישראל".
בסקירת בית ההשקעות לידר שוקי הון שפורסמה הבוקר, מזהיר יונתן כץ כי התמתנות בגידול במספר המועסקים ברבעון א' עלולה להדאיג את בנק ישראל. בנוסף מציין כץ כי אין שינוי בתחזית האינפלציה: 0.4% בחודש אפריל, 0.1% בחודש מאי, 0.2% בחודש יוני, ו-0.7% ב- 12 החודשים הבאים. יונתן כץ מעריך כי ביטול המע"מ על מוצרי היסוד יתרום (0.3%-) לאינפלציה, אם יבוצע.
יתרת החוב של משקי הבית גדלה בפברואר בכ-1.6 מיליארדי ש"ח (0.4%) ועמדה בסוף החודש על כ-439 מיליארדים. כך עולה מנתוני התפתחות החוב במשק של בנק ישראל
יתרת החוב של המגזר העסקי ירדה בחודש פברואר בכ-0.1% לרמה של כ-826 מיליארדי ש"ח. יתרת החוב של משקי הבית גדלה בכ-1.6 מיליארדי ש"ח (0.4%) ועמדה בסוף החודש על כ-439 מיליארדים. כך עולה מנתוני התפתחות החוב במשק בחודשים פברואר-מרץ 2015 שמפרסם היום בנק ישראל.
מהחטיבה למידע וסטטיסטיקה של בנק ישראל נמסר הבוקר, כי בחודש פברואר ירדה יתרת החוב של המגזר העסקי בכמיליארד ש"ח (0.1%-) לרמה של כ-826 מיליארדים. לפי נתוני בנק ישראל, הירידה ביתרת החוב נבעה ברובה מפירעונות נטו של הלוואות בנקאיות בסכום של כ-5 מיליארדים וכן מירידת מדד המחירים לצרכן בכ-0.7% אשר הקטין את השווי השקלי של החוב הצמוד מדד.
לידר: "התמתנות בגידול במספר המועסקים ברבעון א' עלולה להדאיג את בנק ישראל"
בנוסף מדווח בנק ישראל כי הירידה ביתרה קוזזה ברובה כתוצאה מגיוס חוב נטו של אג"ח סחירות בישראל והלוואות חוץ בנקאיות, וכן מפיחות של כ-1.1% בשער החליפין של השקל מול הדולר.
בחודש מרץ הנפיק המגזר העסקי (ללא בנקים וביטוח) אג"ח בשווי של כ-2.9 מיליארדי ש"ח, רובן בהנפקות של אג"ח סחירות; גבוה במעט מממוצע הגיוסים של שנים עשר החודשים האחרונים העומד על כ-2.6 מיליארדים.
כזכור, יתרת החוב של משקי הבית גדלה בינואר בכ-1.8 מיליארדי ש"ח (0.4%) ועמדה בסוף החודש על כ-440 מיליארדים. יתרות החוב לדיור ושלא לדיור עלו בשיעור דומה של כ-0.4%. כך עולה מנתוני בנק ישראל בנושא התפתחות החוב במשק בחודשים ינואר-פברואר 2015. יתרת החוב של המגזר העסקי עלתה בחודש ינואר בכ-1.6% לרמה של כ-826 מיליארדי ש"ח, גידול חודשי משמעותי בהשוואה לשנים האחרונות.