משפט    

איך מוציאים דרכון פולני?

מעודכן ל-06/2019

כיצד תוכלו לקבל אזרחות פולנית? מהם המסמכים הנחוצים ולמה זה בעצם כדאי? – כל הפרטים במדריך שלפניכם

חושקים בכרטיס כניסה למדינות האיחוד האירופי? הצטרפות פולין לאיחוד האירופי לפני כ-15 שנה, פתחה בפני ישראלים רבים בעלי שורשים פולניים, את האפשרות להיות אזרח אירופי ולהשתייך לשוק האירופי המשותף, על כל היתרונות הגלומים בכך. הישראלים שמתעניינים בתהליך השגת דרכון פולני מעלים שאלות רבות בדבר תנאי הסף לקבלת האזרחות הפולנית והמסמכים הנדרשים כדי להתחיל את התהליך.

כיצד ניתן להוציא דרכון פולני (אירופי) ומהם יתרונותיו?

הדרכון הפולני נחשב לדרכון אירופי, וככזה גלומות בו זכויות והטבות רבות, כגון: לימודים אקדמיים חינם או בתנאים מועדפים, ויזות ורישיונות עבודה במדינות האיחוד האירופי, רכישת נכסים ונדל"ן, חופש תנועה והגירה ועוד ועוד. כמו כן, דרכון אירופי מאפשר לקבל ויזת עבודה מיוחדת בארצות הברית, בזכות אמנות הקיימות בין פולין לארצות הברית.

יש לציין, כי הדרכון מונפק למבקש בשגרירות פולין בתל אביב, רק לאחר שאושרה בקשת האזרחות. תוקפו של הדרכון ניתן בדרך כלל לעשר שנים ולקטינים לחמש שנים.

בקשת האזרחות – שלבי התהליך

התהליך מורכב משלושה שלבים עבור הרוצים בדרכון, אולם ניתן לדלג על כל הדורות שאינם מעוניינים בו ולהגיש בקשה רק עבור המעוניין.

  • שלב ראשון – אישור אזרחות
  • שלב שני – תעתוק מסמכים ישראליים לפולניים
  • שלב שלישי – הוצאת דרכון פולני בשגרירות בתל-אביב על ידי המבקש עצמו

איך תדעו אם אתם זכאים לאזרחות פולנית?

באופן כללי, החוק הפולני מגדיר מי זכאי להשבת אזרחותו הפולנית שפקעה עם חלוף הזמן ובאילו נסיבות מאבד אזרח פולני את אזרחותו לצמיתות.

אזרחות פולנית תאושר לכל אדם (וצאצאיו לדורותיהם) המוכיח כי נולד בפולין או שהוא צאצא של אדם שנולד בפולין (או בשטחים שהיו בחזקתה עד למלחמת העולם השנייה) אלא אם כן הוא איבד את אזרחותו הפולנית בנסיבות הקבועות בחוק הפולני.

גם צאצאיו של אדם יליד פולין שאינו עוד בין החיים זכאים להגיש בקשה לאזרחות פולנית, על סמך הוכחת היותו של ההורה, הסבא או הסבתא אזרחים פולנים.

כיצד מוכיחים? על סמך הגשת מסמכים פולניים מקוריים של קרוב המשפחה שנולד בפולין. אם לא קיימים מסמכים מקוריים,  ניתן לחפש מסמכים בארכיונים בארץ או בפולין וכן בארכיונים בינלאומיים כגון ארכיון הצלב האדום בגרמניה.

מיהו אזרח פולני בעיני מדינת פולין?

חוקי האזרחות הפולנית משנים 1920, 1951 ו-1961 קובעים את הדין בדבר הזכאות לאזרחות פולנית ביחס לתקופות השונות. באופן כללי, יש מקרים שבהם על פי הדין הפולני, אזרח עלול לאבד את אזרחותו הפולנית לצמיתות. אחת הדוגמאות לכך היא שירות בצבא זר (לא פולני) לפני תאריך 19/01/1951 שהוא המועד שבו שונה החוק הפולני.  אזרחים אלה יאבדו את אזרחותם הפולנית. גם נשים שקיבלו אזרחות זרה לפני 19/1/51, בהיותן מעל גיל 18, איבדו את אזרחותן הפולנית. באופן כללי, לאזרחים שהיגרו מפולין לאחר 19/1/51 יהיה קל יותר לקבל אזרחות פולנית וכך גם לצאצאיהם.

שלב ההוכחות – אילו מסמכים יידרשו כדי לאשר את הזכאות לקבלת אזרחות פולנית?

פרק הזמן הממוצע לאשרור האזרחות נע בין מספר חודשים עד שנה ואף יותר, תלוי במידת המורכבות של המקרה הפרטי שלכם.

ראשית, יש להוכיח את אזרחותו הפולנית של קרוב המשפחה שנולד בפולין על סמך מסמכים פולניים מקוריים, בין אם במסמכים ישירים כמו תעודת לידה פולנית, דרכון פולני ישן , תעודת נישואין פולנית ועוד, או במסמכים עקיפים כמו: כתובת מגורים אחרונה בפולין, תעודות מבית הספר וכו'.

גם אם אין בהישג ידכם אף מסמך פולני מקורי, ניתן לחפש מסמכים בארכיונים כגון ארכיון ארגון הצלב האדום – ארגון אשר כולל מאגר עצום של מסמכים ומידע מתקופת מלחמת העולם השנייה. כמו כן, במידת הצורך יש אפשרות לחפש בארכיונים המקומיים השונים בפולין או במדינות ברית המועצות לשעבר אשר היו בשליטת פולין ערב מלחמת העולם השנייה.

לאחר שריכזתם את כל המסמכים הפולניים המקוריים עבור קרוב המשפחה, יש צורך גם בהמצאת מסמכים נוספים עבורם ועבור כל מי שמבקש אזרחות פולנית כגון: תעודת אזרחות ישראלית ממשרד הפנים, תמצית רישום ממרשם האוכלוסין, תעודת לידה וכיו"ב, בהתאם לנסיבות.

פירוט התהליך: מה עליכם לעשות כדי לקבל אזרחות פולנית?

  1. בדיקת זכאות ראשונית – בדיקה קצרה שנעשית באמצעות שיחה טלפון, כדי לבדוק עמידה בתנאי הסף לקבלת האזרחות.
  2. בדיקת זכאות מקיפה – זהו שלב שבו מומלץ להתחקות באופן מעמיק אחר ההיסטוריה המשפחתית. כל שביב מידע עשוי להיות מהותי להוכחת השורשים הפולניים. בשלב זה כדאי שתדעו להשיב על שאלות כמו: מתי והיכן נולדו ההורים שלכם והוריהם, היכן שהו בתקופת המלחמה ולאחריה, מתי וכיצד עלו לארץ, מתי נישאו ועוד. האינפורמציה הזו תקל עליכם בתהליך קבלת האזרחות. מומלץ להיוועץ בעורך דין המצוי בתחום כדי שיבדוק את זכאותכם וימליץ לכם כיצד להגיש את הבקשה.
  3. הגשת המסמכים הרלוונטיים המוכיחים את האזרחות הפולנית של קרוב המשפחה וכן מסמכים נוספים מגופים ממשלתיים בישראל.
  4. משך זמן ההליך – באופן כללי, הזמן הממוצע לאשרור האזרחות נע בין מספר חודשים עד שנה ואף יותר, תלוי במידת המורכבות בכל תיק.
  5. קבלת אישור האזרחות – לאחר קבלת האזרחות המיוחלת, ניתן להתחיל בהליך לצורך הוצאת דרכון פולני (אירופי).

פנייה לשגרירות

לאחר קבלת המסמכים הפולניים לדרכון, יש לגשת עמם לשגרירות הפולנית בתל אביב לצורך הגשתם לקונסול הפולני, על מנת שיונפק עבור המבקש הדרכון הפיזי. קביעת התור לשגרירות נעשית באמצעות אתר האינטרנט של השגרירות והרישום לתור באתר נפתח בדרך כלל אחת לחודש. עקב עומס פניות, זמן ההמתנה לתור פנוי הוא ממושך מאוד.

הליך הגשת המסמכים וקבלת הדרכון בשגרירות הפולנית בארץ

כאמור, יש להגיע לשגרירות מצוידים בכל המסמכים הפולניים המקוריים שהומצאו עבור המבקש. יש להגיש את המסמכים בשגרירות, לשלם אגרה במזומן ולחזור לאחר שבועיים-שלושה לקבלת הדרכון הפיזי. המועד לאיסוף הדרכון יימסר על ידי השגרירות. שימו לב: הגשת המסמכים הפולניים בשגרירות תיעשה בידי המבקש עצמו – ולא אדם אחר מטעמו – וכך גם איסוף הדרכון הפיזי.

עם איזה דרכון תיכנסו להכי הרבה מדינות בלי ויזה

מה עושים עם אזרחות כפולה? באיזה דרכון משתמשים?