קריירה    

איך משפיע הלבוש שלכם על היחס שתקבלו בעבודה?

מעודכן ל-01/2020

מסתבר שהבחירה שתעשו בבוקר מול ארון הבגדים יכולה לקבוע איך יתייחסו אליכם בעבודה ואפילו להשפיע על סיכויי הקבלה שלכם אליה למה זה קורה? איך להשתלב בקוד הלבוש של הארגון ועדיין לתת ביטוי לעצמכם, וגם – כמה טיפים שיעזרו לכם לשדר את המסר הנכון

חכמינו אמרו כבר מזמן – הבגד עושה את האדם. ואכן, לאופן הלבוש שלנו יש אפקט משמעותי על האופן שבו הסביבה תופסת אותנו וגם על האופן שבו אנחנו תופסים את עצמנו. בין אם אנחנו נפגשים לראשונה עם לקוח בפגישת עבודה, או נכנסים למשרד הומה בבוקר – האופן שבו אנחנו מתלבשים משדר לסביבה מי אנחנו. כל אחד יודע, לבגדים יש השפעה גדולה על ההרגשה הפנימית שלכם וגם על האופן שבו הסביבה מתרשמת מכם.

הלבוש היומיומי שלנו מושפע מסוג העבודה, התפקיד שאותו אנו ממלאים, קוד הלבוש בחברה או בסביבת העבודה, מזג האוויר וכמובן, האישיות שלנו. התמהיל הזה מורכב ולא תמיד אנחנו מקפידים על חשיבותו, שכן הלבוש שלנו אינו קשור רק לנוחות או לצו האופנה, אלא גם למשרה ולמעמד המקצועי.

מחקר חדש של מכללת פרינסטון מוסיף עוד נתון מעניין למשוואה הזו: מסתבר שכאשר אנחנו מגייסים עובדים, הבגדים שלהם משפיעים עלינו ועל האופן שבו אנחנו שופטים את המסוגלות של האדם. הרושם הזה נוצר בתוך חלקיקי שנייה.

הבגד כן קובע

אז נכון שבישראל לא מקובל ללבוש חליפות, אלא אם אתם מועמדים למשרה בחברת עו"ד, אבל הבגד שאתם לובשים בכל זאת מכריע. כל עוד תגיעו לריאיון עבודה כשאתם לבושים באופן מכובד, הסיכוי שלכם להתקבל בהחלט גבוה יותר.

במחקר שבוצע במכללת פרינסטון בארצות הברית, נחשפו מעסיקים לתמונות של אנשים הלבושים בבגדים שונים – אבל הפנים שלהם לא השתנו. הממצאים הראו בבירור שכאשר מועמד היה לבוש בבגדים יוקרתיים יותר, הוא נתפס כבעל יכולות גבוהות יותר. יתרה מכך, כאשר הבגדים נתפסו יקרים יותר, גם במצב שבו האדם לבש חולצה פשוטה יחסית, המעסיקים הניחו שיש לו ביטחון עצמי גבוה יותר.

גם כשהחוקרים ביקשו במפורש מהמעסיקים להתעלם מהבגדים שהאדם לובש, גם כאשר הבהירו שלאנשים בבגדים הזולים יותר הרוויחו יותר מאלה שלבושים היטב, ואפילו כאשר תמונות המועמדים נחשפו ל-130 מילי-שניות בלבד, המועמדים בבגדים היקרים יותר ניצחו.

האם זה הוגן?

לא ממש. בשורה התחתונה, יש בממצאים האלה כדי לפגוע במורל של מועמדים שאין להם כסף להשקיע בבגדים יקרים לראיונות עבודה. זוהי מציאות מתסכלת שמאירה בזרקור את האתגרים שניצבים בפני אנשים בעלי יכולת כלכלית מוגבלת: "הם מתמודדים לא רק עם קושי כלכלי, אלא עם חוסר כבוד ויחס בלתי הוגן מצד החברה", הסביר אחד החוקרים.

מצד שני, המחקר מספק גם נקודת אור מסוימת, לפחות מבחינתם של מחפשי העבודה. לפני שאתם מגיעים אל הריאיון, אולי כדאי להצטייד בבגד אחד לפחות, שיעלה קצת יותר אבל יתרום משמעותית לתפישה של המעסיק אתכם.

איך תתלבשו נכון לעבודה, באופן שיתאים לאופי שלכם ולמה שתרצו לשדר לסביבה?

התחשבו בסביבת העבודה

למקום העבודה שלכם יש קוד לבוש מסוים. עורכי דין מתלבשים למשרד אחרת מעובדי סטארט-אפ ומנהלי מכירות יתלבשו אחרת ממוקדני שירות לקוחות טלפוני או עובדי הייטק, שלהם אינטראקציה עם הקולגות בלבד.

חשוב להתאים את קוד הלבוש לארגון ולסביבה –  אל תגיעו בחליפת שלושה חלקים למשרד שבו כולם בג'ינס, אך גם אל תופיעו במשרד בלבוש קרוע ומוזנח, כאשר הקולגות שם מתלבשים באופן יותר רשמי. לבוש מכבד יוצר תחושה של מחויבות ורצינות, גם למי שלובש את הבגד.

נסו לדמיין לרגע שלחדר נכנסים שני אנשים, אחד לובש מכנסיים קצרים ונועל כפכפים והשני במכנסי בד וחולצת כפתורים ארוכה, מי נראה רציני יותר? כשאתם לבושים בסגנון מכבד המותאם לקוד הלבוש הקיים, המנהלים ויתר העובדים יתייחסו לכך בצורה חיובית, יהיו קשובים יותר לדבריכם ויקבלו מסר שאתם עובדים רציניים.

הקדישו תשומת לב לצבעים

שמלת מיני אדומה שמתאימה לבילוי בבר או חולצת הוואי שגורמת לכם להיראות כמו תוכי מהלך, הם לא רק פיגועי אופנה במקום העבודה, יש להם השפעה על מיקוד המסר שלכם. מי יכול להתרכז במה שאתם אומרים, כשאתם לובשים חולצה בצבעים זרחניים או שמלה צהובה שמתאימה לטקס האוסקר ופחות להעברת מצגת?

כדאי להקפיד על לבוש סולידי בצבעים רגועים ובהירים. כך המסר יעבור טוב יותר, אתם תרגישו ביטחון והקולגות והלקוחות יקבלו רושם חיובי. אם אתם מגיעים לפגישה בארגון מסוים, נניח חברת פרסום שבדרך כלל עובדיה מתלבשים בצורה אופנתית ושיקית, אפשר לבוא בלבוש קז'ואלי יותר. אם אינכם יודעים את מי תפגשו, התלבשו באופן סולידי.

התחשבו בתנאי מזג האוויר

הקיץ הישראלי, במילים עדינות, הוא לעיתים חם יותר מהגיהינום. אבל למרות הלחות והטמפרטורות הגבוהות, רוב הישראלים עובדים בסביבה ממוזגת, כך שאין באמת סיבה לבוא לבושים לעבודה בגופייה ובכפכפים.

אפשר לבוא למשרד או לפגישות בחוץ בצורה מאווררת ועדיין מכבדת – חצאית ארוכה לאישה, חולצת פולו קצרה, חולצת כפתורים קצרה, גופייה שעליה עליונית דקיקה, מכנסיים מחויטים ודקים – כל אלה הם חלק מפריטי לבוש שנוח ללבוש בימים חמים והם מעניקים לכם מראה מסודר ואופנתי.

אל תשכחו לתת ביטוי לעצמכם

קוד לבוש הוא אמנם מעין מוסכמה חברתית מסוימת באשר למקום עבודה או תפקיד מסוים, אך אין זה אומר שלא צריך לתת לאישיות שלנו אפשרות להביע את עצמה.

אפשר לשדר מסר של ייחודיות ושוני גם בצורה מכובדת – לדוגמה, חולצות מיוחדות שהצבעים שלהם סולידיים, אך יש בהם אלמנטים מיוחדים, כמו שרוכי קשירה, כפתורים וגזרות פחות שגרתיות. אתם יכולים ליצור מראה מיוחד בעזרת שימוש באקססוריז – תכשיטים בולטים ויפים, שעוני יד, צעיפים בחורף וכובעים בקיץ.

גברים בעלי זקן או שיער ארוך צריכים להקפיד על הופעה מסודרת ונקייה, שבה הזקן או השיער אמנם מבטאים את סגנונם, אך לא משדרים מסר מוטעה. "חשוב שהזקן יהיה גזוז ומסודר ולא ארוך מדי, לשים לב שלא נותרו בו שאריות מהארוחה לפני פגישה – ובעלי השיער הארוך יכולים לאסוף אותו, ולא להגיע בשיער פרוע לישיבה או לפגישה עם לקוח. גם אצל נשים שיער פזור יכול להיראות מסודר ולא פרוע.

אלה הטעויות שאסור לכם לעשות

לא משנה אם מדובר בחוסר הבנה לגבי סביבת העבודה או ברצון לביטוי עצמי, יש לא מעט טעויות שאנחנו עושים בכל הקשור ללבוש שלנו לעבודה. לא תמיד צו האופנה שאנחנו יכולים לאמץ בשעות הפנאי מתאים לסביבת העבודה, ולעתים הלבוש לא מכבד את התפקיד בשל חוסר תשומת לב.

גופיות או מכנסיים קצרים, חצאית קצרה מדי, חולצות לא מגוהצות או מוכתמות, בגדים מיוזעים – כל אלה הן טעויות שאפשר להימנע מהן. הקפדה על צבעים סולידיים, לבוש נוח ונקי והתאמת צבעים נכונה יסייעו להתלבש נכון למקום העבודה.

מה כדאי ללבוש לריאיון עבודה והאם זה באמת ישפיע על סיכויי הקבלה שלכם?

להתחדש בלי לקרוע את הכיס – איך אפשר לקנות בגדים בזול?