זכויות עובדים    

בחירות 2019: האם תקבלו שבתון או יום חופש ומה ההבדל?

מעודכן ל-09/2019

כמו בכל מערכת בחירות, גם ה-17.9.19, יום ההצבעה לכנסת ה-22, יהיה יום שבתון עבור חלקים נרחבים מהמועסקים במשק. מהו "שבתון"? אילו מגזרים ייאלצו לוותר עליו ולמה הם זכאים ומה בנוגע למי שבחר לעבוד בבחירות עצמן?

יום הבחירות לכנסת במדינת ישראל הוא יום שבתון שבו אין חובה לעבוד. הסיבה לכך היא הרצון לאפשר לכל אזרח לממש את זכותו להצביע – ללא קשר למרחק בן הקלפי למקום מגוריו או לשעות עבודתו. אם אתם כמו מרבית העובדים זכאים ליום שבתון והתחלתם לתכנן יום חופש לכבוד סיום הקיץ, אל תשכחו לעבור קודם בקלפי – הקול שלכם חשוב. זה היום היחיד שבו אתם יכולים לעזור לנבחרי הציבור שמייצגים אתכם, להתברג בכנסת ואולי אפילו בממשלת ישראל ולהשפיע על החיים של כולנו.

מהו יום שבתון?

יום שבתון הוא יום שבו אין חובה לעבוד, ולא מנוכה על כך יום חופש מהמכסה שעומדת לזכות העובד. מרבית עובדי המשק, מי שיש להם זכות הצבעה לכנסת, וגם עובדים שאינם זכאים לבחור כמו עובדים זרים ובני נוער, זכאים ליום שבתון.

שימו לב, כל עובד שעבד לפחות 14 ימים רצופים לפני יום הבחירות באותו מקום (כן, גם עובדים זרים בסיעוד), יקבל שכר רגיל עבור יום השבתון.

עובדים ביום הבחירות? אתם זכאים לתשלום כפול!

אלה הענפים שיעבדו גם ביום השבתון:

  • כוחות הביטחון וההצלה
  • בתי חולים (במתכונת מיוחדת)
  • שירותי קבורה
  • שירותי תחבורה
  • מפעלי החשמל והמים
  • עובדים בבחירות עצמן, בין אם במפלגות או בוועדת הבחירות המרכזית או בין ספקיה
  • חניונים ותחנות דלק וספקיהם
  • בתי קפה, מסעדות ומלונות
  • מפעלים שעובדים ברציפות (תעשייה, חקלאות, יצור מזון וכד')
  • עובדי תקשורת
  • עיתונאים
  • תיאטרון, קולנוע ומקומות בילוי
  • מובילי מזון (עד 11:00)

אם אתם לא בטוחים, ודאו במקום עבודתכם אם אתם עובדים ביום הבחירות ובאיזה שעות בדיוק.

אם אתם עובדים ביום הזה, תשמחו לדעת שעבור יום זה אתם זכאים לשכר של 200% מערכו של יום עבודה רגיל או לשכר רגיל ויום חופש נוסף במועד אחר.

מכיוון שהתשלום המוגדל (בגובה 200%) עבור עבודה ביום הבחירות מורכב מתשלום של 100% בגין שעות העבודה הרגילות שהעובד עבד בפועל ותמורה נוספת של 100%, שאותה זכאי היה העובד לקבל גם אלמלא עבד, הפרשנות המקובלת היא כי רק עובדים הזכאים ליום שבתון ביום הבחירות, שהתבקשו על-ידי מעסיקיהם לעבוד ביום הבחירות לכנסת והסכימו, זכאים לתגמול בגובה של 200% עבור שעות עבודתם ביום הבחירות.

עובד שאינו זכאי ליום שבתון והועסק ביום הבחירות יהיה זכאי לשכרו הרגיל בלבד.

נוהג זה של תשלום 200% עבור שעות עבודה ביום הבחירות לכנסת חל גם על עובדים בשירותי התחבורה והשירותים הציבוריים שוועדת הבחירות המרכזית לכנסת קבעה כי יפעלו כסדרם ביום הבחירות, למרות שהם אינם זכאים לשבתון.

הוראות אלה חלות הן על עובדים חודשיים והן על עובדים שעתיים או יומיים.

עובד שהועסק ביום הבחירות ושולם לו שכר בגובה 200% עבור יום זה, יהיה זכאי לתשלום זכויות סוציאליות עבור שעות העבודה הרגילות (100%) בלבד, ולא עבור 100% התמורה הנוספת.

למי מגיע?

עובדים בשירותי התחבורה והשירותים הציבוריים, אשר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת קבעה כי יפעלו כסדרם ביום הבחירות (לפירוט השירותים).

עובדים הזכאים ליום שבתון ביום הבחירות, שהתבקשו ע"י מעסיקיהם לעבוד ביום הבחירות לכנסת והסכימו, למרות שאינם משתייכים לנותני השירותים הציבוריים שקבעה ועדת הבחירות. במקרים אלו ייתכן שהעובד והמעסיק יסכימו על שכר הגבוה מ-200%.

חשוב לדעת:

החוק אינו מבחין בין סוגים שונים של עובדים או מעסיקים, לכן הזכות לשכר כפול בגין עבודה ביום הבחירות (או שכר רגיל ויום מנוחה חלופי) יכולה להיות נתונה לכל עובד, גם אם אין לו זכות לבחור, כולל עובדים זרים ובני נוער.

שירות מילואים ביום הבחירות

שכיר ששירת במילואים ביום הבחירות זכאי לקבל את תשלום המילואים, ובנוסף לקבל מהמעסיק את שכרו הרגיל עבור יום השבתון.

ולמה זכאי מי שעובד במערכת הבחירות עצמה?

אם אתם עובדים ביום הבחירות עצמו, בשירות סיעה/מפלגה כלשהי (חברי ועדת קלפי, משקיפים וכו'), מטעם מועמד מסוים או מטעם ועדת הבחירות המרכזית לכנסת (מזכירי ועדת קלפי, מזכירי ועדת קבלה וכו'), אתם זכאים לשכר של לפחות 200% משכר המינימום וגם לתמורת חופשה שנתית בגובה של לפחות 4% מהשכר ששולם לכם. מהשכר ינוכה מס הכנסה בשיעור של 25%.

יום הבחירות – תשלום על שעות נוספות

עובדים שעבדו שעות נוספות ביום הבחירות זכאים לתשלום נוסף.

הגמול מחושב מתוך שכר הבסיס ליום עבודה ביום הבחירות (שהנו בשיעור 200% משכר עבודה ביום רגיל), באופן הבא:

בשעתיים הנוספות הראשונות – תוספת של 25% על שכר הבסיס ביום הבחירות (שהנו בשיעור של 200% מהשכר הרגיל) עבור שעת עבודה, כלומר שכרו של העובד בכל אחת מהשעתיים הנוספות הראשונות יהיה 250% משכר עבודתו הרגיל.

בכל שעה נוספת מעבר לשעתיים הנוספות הראשונות – תוספת של 50% על שכר הבסיס ביום הבחירות (שהנו בשיעור של 200% מהשכר הרגיל), כלומר שכרו של העובד בכל אחת מהשעות הנוספות הללו יהיה 300% משכר עבודתו הרגיל.

שימו לב: מקובל להתייחס לשבתון ככזה שמתחיל בשעה 07:00 ומסתיים בשעה 22:00.

מתשלומים המשולמים לעובד המועסק בתקופת הבחירות באופן זמני על ידי מפלגה או ועדת הבחירות המרכזית, ינוכו במקור מס מיוחד בשיעור של 25% ודמי ביטוח לאומי מופחתים וזאת עד גובה תשלום כולל של 8,800 שקל.

מי שעבד אצל המעסיק לפחות 14 ימים רצופים לפני יום הבחירות זכאי להיעדר מעבודתו ביום הבחירות ולקבל את השכר הרגיל שהיה משתכר אילו עבד באותו יום, מבלי שינוכה לו יום חופש.

כמה עולה יום הבחירות למשק וכמה עולות הבחירות בכלל

הולכים לבחירות – מה יהיה עם תוכנית מחיר למשתכן?