משפט    

בית המשפט קבע: האפוטרופוס לא יקבל דירה למרות הסכם

בית משפט; צילום דוברות
מעודכן ל-02/2020

לאחרונה ביטל בית המשפט הסכם בין אישה, שבינתיים נפטרה, לבין אחיה שמונה לאפוטרופוס לגופה, ולפיו יקבל את דירתה. השופטים קבעו שכל אפוטרופוס מחויב לפעול למען האינטרסים של האדם שעליו מונה ולהימנע מניגוד עניינים, ולכן אסור לו לקבל טובות הנאה ללא אישור מבית משפט.

כמו כן המנוחה אובחנה כסובלת מפיגור שכלי קל וסכיזופרניה. אחיה מונה לשמש לה כאפוטרופוס לגוף כשהייתה מאושפזת במרכז גריאטרי כמה חודשים לפני מותה. לא  זמן רב אחר כך חתמה על הסכם המתיר לאחיה לקבל את דירתה לאחר מותה.

לדברי האח, האיסור לקבל מתנות חל על אפוטרופוס לרכוש ואילו הוא מונה לאפוטרופוס לגוף. עוד הוסיף שהפסיכיאטר שמונה בהליך הקודם קבע שאחותו הייתה כשירה לבצע פעולות משפטיות, ולכן אין כל עילה להתערב בממצאי בית המשפט למשפחה.

השופט לא קיבל את ההנחה שיש הבדל בין סוגי האפוטרופסות. לפיו כל סוגי האפוטרופוסים מחויבים לפעול לטובת האדם שעליו הם ממונים ולהימנע ממצב של ניגוד עניינים, ובהקשר זה אין הבדל בין אפוטרופוס לגוף או לרכוש.

השופט הוסיף שאין ספק שקבלת דירתה של המנוחה הציבה את אחיה בניגוד ענייניים – שהרי היה לו אינטרס מובהק שלא תחזור אליה לאחר האשפוז (ואכן הוא העביר אותה למוסד). בנסיבות אלה, האח היה מחויב לקבל את אישורו של בית המשפט למהלך.

מה שכרו של אפוטרופוס ומי משלמו

מה זה אפוטרופוס – מה הוא חייב, למה הוא זכאי

כל הזכויות שלכם שחייבים לממש עד תום שנת המס