חדשות    

בלי מחיר למשתכן – קיפאון בשוק הדירות

במרץ בלי עסקאות מחיר למשתכן יש קיפאון בשוק הדירות, שיא במכירת דירות מחיר למשתכן, זוגות צעירים רוכשים יותר, בתל אביב ובחדרה עלייה במכירת דירות חדשות

בחודש מרץ נרכשו  9,700 דירות, עלייה של 7% בהשוואה למרץ 2018 ועלייה בשיעור דומה בהשוואה לחודש שעבר .כך עולה מנתוני הכלכלן הראשי באוצר. עם זאת,  אם מורידים את מספר העסקאות של מחיר למשתכן, אשר הגיעו לשיא בחודש מרץ ועמדו על 1,500 דירות, מדובר בקיפאון  וזו אחת הרמות הנמוכות ביותר שנרשמו בחודש מרץ בעשור האחרון.

הרכישות של דירה ראשונה הסתכמו ב-5,200 דירות, מתוכן 1,500 דירות במחיר למשתכן – השיא של רכישות אלה מאז החלה התוכנית. בשוק החופשי כן לחה עלייה ברכישות הזוגות הצעירים בשיעור של 5% בהשוואה למרץ2018.

עם זאת, אצל משפרי הדיור חלה ירידה, אלו קנו 3,300 דירות, ירידה של 4% בהשוואה לתקופה המקבילה, ומספר החודשים שבהם דירה עומדת למכירה מרגע רכישת הדירה החדשה עמד על 16 חודשים, עלייה של חצי שנה בהשוואה למרץ אשתקד.

דירות חדשות נמכרו בשיעור 3,500 דירות, מהן כאמור 1,500 במחיר למשתכן, ובשוק החופשי היתר. בהשוואה למרץ 2018 מדובר בגידול של 29% במספר הדירות החדשות שנמכרו, אך מקורו בגידול בשיעור של כ-80% במכירת דירות מחיר למשתכן. בניכוי עסקאות מחיר למשתכן מדובר על ירידה של 5% במכירת דירות בשוק החופשי בהשוואה לחודש מרץ 2018, ובירידה של 10% בהשוואה לפברואר השנה.

רוב הדירות החדשות נמכרו באזור חדרה ובאזור ת"א בעוד ביתר האזורים נרשמה ירידה או יציבות במכירות. הסיבה לכך היא המשכו של מבצע המכירות בשכונת אור ים באור עקיבא אשר הובילה לגידול של 156% באזור זה.

בתל אביב הסיבה היא פרויקטים של התחדשות עירונית – תמ"א 38/פינוי בינוי. מדובר על גידול של 32% כאשר הגידול במכירות פרויקטים להתחדשות עירונית הוא בשיעור של 75% בעוד במכירת דירות "רגילות" הגידול עמד על 17% בלבד. פער המחירים בין פרויקטים להתחדשות עירונית לבין הפרויקטים הרגילים עומד על כ-18% (לטובת הפרויקטים "הרגילים").

באזור המרכז דירות בהתחדשות עירונית היוו 56% מסך העסקאות. עוד עולה מהסקירה, כי תזרים המזומנים של הקבלנים ממכירת דירות חדשות כולל מחיר למשתכן עמד בחודש זה על 5.6 מיליארד שקל, עלייה של 18% בהשוואה למרץ אשתקד.

אוהד דנוס – מחירי הדירות חזרו לעלות; עלייה של 0.7% ברבעון

כלכלני לאומי: רוב הדירות נמכרו במחיר למשתכן, ספק אם זה יימשך;