משפט    

דייר מוגן לא יכול להוסיף תוספת בנייה

השופט חייבה את הנתבע לשלם 200,000 שקל תוספת בנייה, לאחר שהפחיתה מהסכום בשל המצב הרעוע של הדירה

דייר מוגן ישלם "דמי שימוש" על תוספות בנייה שהוסיף לדירתו. בעקבות תביעה של רשות הפיתוח. ובכל זאת ישלם פחות ממה שביקשה הרשות,  משום שהנכס היה במצב פיזי ירוד.

בעבר הכירה הרשות בזכויותיו של הנתבע כדייר מוגן בדירה בת שלושה חדרים הנמצאת בבית דו משפחתי. עם השנים הדייר הוסיף על דירתו תוספות שונות שבהן לא היה דייר מוגן.

לכן רשות הפיתוח הגישה נגדו תביעה לפינוי וסילוק מתוספות בנייה שבנה בקומה השנייה בבית. בית המשפט קיבל אז את תביעת הפינוי וקבע כי לנתבע זכויות רק בדירתו, ובכך דחה את טענת הנתב על זכויות בכל השטח כולל בתוספות הבנייה.

עם זאת הנתבע לא ציית להוראות הדין, והרשות פתחה נגדו תיק בהוצאה לפועל. לאחר מכן חברת נתיבי ישראל (נת"י) לקחה חלק מהשטח לצורך הרחבת כביש, ושילמה לנתבע פיצויי. .

רשות הפיתוח דרשה פיצויים – "דמי שימוש" –בגין   השנים שקדמו לפינוי, אז לפיה הנתבע השתמש בחלק מתוספות הבנייה שאותן היה עליו לפנות.

הנתבע טען, בין היתר כי בזמן אמת  לא דרשה הרשות את תביעתה לדמי שימוש בגין ההסכם עם נתיבי ישראל, ובכך למעשה ויתרה עליהם, או לכל הפחות לא נהגה בתום לב ואיבדה את זכותה

על הטענה של הנתבע שאינו יודע קרוא וכתוב ולא היה מיוצג על ידי עורך דין, כך שלא הבין את ההסכם שעליו חתם עם נתיבי ישראל, ציינה השופטת  בין היתר כי על ההסכם חתמו גם אשתו ובנותיו של הנתבע, ולפחות אחת מהן יודעת קרוא וכתוב, וראתה שבהסכם כתוב שסכום של למעלה מחצי מיליון שקלים לא יועבר אל הנתבע עד להסדרת תביעות כספיות.

"לא די שאין בהסכם ויתור מפורש על תביעותיה הכספיות של התובעת כלפי הנתבע, אלא שההסכם במפורש מייחד סכום כסף שיוחזק אצל נת"י עד להסדרת תביעות כספיות אלה", כתבה השופטת.

עם זאת, על גובה הפיצוי  השופטת פעלה לטובת הנבתע. השופטת התחשבה בכך שהשמאי מטעם הרשות לא ראה את הקרקע עצמה, אלא נתן חוות דעת לאחר שהנכס כבר נהרס.

השופטת הסכימה לטענת הנתבע שלפיה הוא השתמש בהרחבת דירת המגורים שלו, וכן במחסן ובנגרייה באזור, אך לא ביתר התוספות, בשל מצבן הרעוע, וכן כי החלקים שבהם השתמש היו במצב פיזי ירוד. טענות אלה, לדעתה, הצדיקו הפחתה של שליש בדמי השימוש לעומת שווי שכירות בשוק החופשי.

הנתבע חויב לשלם לרשות כ-200,000 שקל. בנוסף, הנתבע חויב לשלם 16,000 שקל בגין הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד.

דיור מוגן: תחום פרוץ

תוספת בנייה על הגג – איך עושים את זה? מה האפשרויות וכמה זה עולה?