אישים בפיננסים    חדשות    

הא-ג'ון צ'אנג – הכלכלן שחושב שמכונת כביסה היא המצאה חשובה מהאינטרנט

מקור: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ha-Joon_Chang_profile.jpg

הא-ג'ון צ'אנג (1963) הוא כלכלן דרום קוריאני המתמחה בכלכלת פיתוח – העוסקת במעבר של חברות נחשלות לתיעוש ומודרניזציה. הוא למד באוניברסיטת קיימברידג'. צ'אנג מוכר בזכות ספרי מדיניות משפיעים ובהם "לבעוט בסולם: אסטרטגיית פיתוח בראייה היסטורית" ו-"23 דברים שלא מגלים לנו על קפיטליזם". הוא היה יועץ בבנק העולמי, בבנק האסיאתי לפיתוח ובבנק האירופאי להשקעות כמו גם יועץ בסוכנויות שונות של ארגון האומות המאוחדות.

ספרים

לבעוט בסולם

אחד מספריו המוכרים הוא "לבעוט בסולם" – כמשל למי שמצליח לטפס על החומה אך מונע מאחרים לעשות זאת. בספר טוען צ'אנג כי כל המדינות המפותחות הגדולות השתמשו במדיניות מעורבת בכלכלה כדי להפוך לעשירות אך מנעו זאת ממדינות אחרות.  עיקר האשמה בספר מופנית נגד ארגון הסחר העולמי, הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית. לפי צ'אנג, זה המכשול העיקרי שמונע הקלה של עוני במדינות העולם העניות. לאחר מכן יצא ספר  ההמשך  "השומרונים הרעים: המיתוס של הסחר החופשי וההיסטוריה הסודית של הקפיטליזם".

23 דברים שלא מגלים לנו על קפיטליזם

הספר הבא של צ'אנג היה "23 דברים שלא מגלים לנו על קפיטליזם, שיצא לאחר משבר 2008.

בספר מנסה צ'אנג לנפץ מיתוסים לגבי הכלכלה הקפיטליסטית המודרנית, ובהם

  • אין באמת דבר כזה שוק חופשי- נורמות, חוקים ומוסדות קובעים מה הם הגבולות בהם יכול השוק לעבוד. לדוגמה כיום קיימים חוקים נגד סחר חופשי בעבדים, נגד סחר חופשי באופיום ובסמים אחרים, ויש מגבלות נגד העסקת ילדים.
  • הגלובליזציה לא הופכת את העולם לעשיר יותר
  • מכונת הכביסה שינתה את חיינו יותר מאשר האינטרנט. מכונות כביסה שחררו המוני נשים משעבוד לעבודה קשה ומייגעת שנערכה לפחות פעם בשבוע. זהו אחת הטכנולוגיות המהותיות ביותר שמבדילה בין עולם שלישי לבין עולם מערבי.
  • משכורות עתק לא משפרות את הביצועים של המנהלים.
  • במדינות עניות יש יותר יזמים מאשר במדינות עשירות.

ציטוטים

"בשלושת העשורים האחרונים נקטו מדינות מדיניות של הפרטת חברות ממשלתיות, דה־רגולציה של השווקים הפיננסיים, זרימה חופשית של סחורות והשקעות, הפחתת מסים והקטנת תשלומי רווחה. אבל התוצאה של כל הצעדים האלה, כפי שגילינו בעקבות המשבר הפיננסי, היתה הפוכה מהמובטח: צמיחה אטית יותר, אי־שוויון גואה וחוסר יציבות גובר. ומה שהסווה את הבעיות האלה עד המשבר, בהרבה מדינות, היה חגיגה צרכנית שתודלקה בכמויות אשראי אדירות. כך שבשורה התחתונה מה שאמרו לנו חסידי השוק החופשי, הכלכלנים הניאו־ליברלים, היה נכון חלקית במקרה הטוב או שגוי לחלוטין במקרה הרע. ה'אמיתות' שמציעים האידאולוגים של השוק החופשי מבוססות על הנחות בלתי מבוססות ותפיסה חלקית של המציאות, שלא לומר על רעיונות אינטרסנטיים".

"הדרך הטובה ביותר לתאר אותי היא כפרגמטיסט. אני לא כבול לתיאוריה מסוימת, והמבחן של מדיניות כלכלית מבחינתי הוא האם היא עוזרת לרוב האנשים."

"יכול להיות שהכלכלה הנלמדת באקדמיה מנותקת מדי מהמציאות ולא ניתנת ליישום. אם זהו המצב, הממשלה תוכל להשיג אנשים מוכשרים יותר בקבלת החלטות כלכליות אם תגייס לשורותיה את אלה שלמדו את המקצוע היוקרתי ביותר במדינה (הנדסה, משפטים וגם כלכלה) ולא את המקצוע שבאופן היפותטי הוא הרלוונטי ביותר לקבלת "

הצרות של וליאנט

בורסת ת";א: ";הפרטה תעלה את שווי הבורסה לכ-2.1 מיליארד שקל";