מדריכי דירה ומשכנתא    

"הבטחות הממשלה להורדת מחירי הדירות יוצרות אפקט הפוך"

הטקסט הזה אמנם נכתב (לראשונה) לפני שנים (ומאז עודכן), אבל המוטו שלו והכותרת שלו עדיין נכונים  - כאשר הממשלה מבטיחה להוריד את המחיר, יש סיכוי טוב, שההבטחה לא תתקיים - איך זה קורה? או - מעגל הקסמים של עליית מחירי הדיור

מחירי הדירות לאן – עדכונים שוטפים על הערכות כלכלנים, אנליסטים וגורמים בענף על מחירי הדירות

 

עדכון – הטקסט הזה אמנם נכתב (לראשונה) לפני שנים (ומאז עודכן), אבל המוטו שלו והכותרת שלו עדיין נכונים  – כאשר הממשלה מבטיחה להוריד את המחיר, יש סיכוי טוב, אפילו טוב מאוד שההבטחה שלה לא תתקיים. הבטחות הממשלה פשוט לא מתקיימות. הרעיון פשוט – כאשר היא מבטיחה דבר כזה, אז מצד אחד הקונים הפוטנציאלים יושבים על הגדר ומחכים…מצד שני המוכרים לא פועלים כמקשה אחת – יש את מוכרי הדירות יד שנייה, שככל הנראה ממשיכים לנסות למכור ואולי מורידים את המחירים, ויש את הקבלנים שבאופן אוטומטי שמים רגל על הברקס, ובמקרים מסוימים עוצרים לגמרי פרויקטים. כלומר, מקטינים את היצע הדירות – אי אפשר בלי לבנות, כי אז יהיה חוסר אמיתי , והתקופה שהקבלנים מאטים את הקצב יוצרים גירעון במס הדירות שיוצאות לשוק. כלומר היצע הדירות קטן, וכאשר היצע הדירות קטן, אזי על פי חוקי הכלכלה הפשוטה, מחירי הדירות עולים…

אז נכון, יש עכשיו את תוכנית הדגל – מחיר למשתכן, והאוצר הולך בכל הכח להוריד מחירים, אבל זה ממש לא פשוט, כי בחודשים האחורנים הקבלנים הם אלו שיושבים על הגדר, הם אלו שמקטינים את היצע הדירות, הם בעצם אלו שייקבעו את המחירים בעתיד.

וזה מה שהיה ב-2015 – (ואפשר כאמור ללמוד מזה גם להיום) – ערן רולס, יו"ר מרכז הבנייה הישראלי, התייחס לנתוני בנק ישראל וציין כי מפתיע שבנק ישראל בוחר לפרסם עכשיו מחקר המתייחס לנתוני עבר שכן מאז המחירים זינקו בעוד עשרות אחוזים והתמונה שמצייר בנק ישראל כבר אינה תואמת את המציאות שכן מצבם של אותם זוגות צעירים רק הלך והחמיר . הבעיה האמיתית של הזוגות הצעירים שהם עדיין מאמינים לממשלה – הבטחות הממשלה שמחירי הדירות ירדו לא באמת מתקיימות. ההבטחות האלו בפועל יוצרות בדיוק את האפקט ההפוך וההמתנה גורמת להם רק להפסיד עוד כסף ולהתרחק מחלום הדירה.

יש היום בישראל מגוון של דירות למכירה בכל רמות המחירים. גם דירות חדשות וגם דירות יד שניה , לכן במקום להמתין למימושן של הבטחות שווא, זוגות צעירים צריכים לצאת ולחפש דירה שמתאימה ליכולתם הכספית. אם קשה להם לקנות דירת 4 חדרים חדשה שיקנו דירת 2 חדרים , אם לא יכולים לרכוש במרכז שיחפשו דירה בפריפריה יש כיום באזורים רבים בארץ דירות בפחות ממיליון שקלים וגם בפחות מ – 700,000 שקלים . בשבוע הבא יערוך מרכז הבניה הישראלי בשיתוף עם יד2 פסטיבל דירות שבו יוצעו דירות חדשות החל ממחיר של 690,000 ₪.

אסף אנגל, מנכ"ל אנגל-שביט, צרכנות נדל"ן חכמה, הגיב אף הוא לדו"ח בנק ישראל ואמר כי הבעיה היא במלאי הדירות. "אני סבור שעיקר הבעיה בירידה במספר זוגות הצעירים שהם בעלי דירה, נעוצה במלאי הדירות שקיים בשוק שהוא לרוב מלאי שאינו מתאים לזוגות צעירים. הרבה מאוד יזמים מעדיפים לבנות יותר דירות פרימיום יקרות שאינן מתאימות לקהל זה ומשזה המצב באופן בלתי נמנע הרי שהרבה מאוד זוגות צעירים לא יכולים לרכוש דירות".