זכויות עובדים    חדשות    

ההסתדרות הכריזה סכסוך עבודה כללי במשק על רקע המחלוקת בנושא תשלום ימי הבידוד לעובדים

לאחר שלא נמצא פתרון לנושא התשלום לעובדים הנדרשים להיכנס לבידוד, מוסדות ההסתדרות אישרו היום (א') את בקשת יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד להכריז סכסוך עבודה כללי במשק.

ברקע ההכרזה על הסכסוך עומדת דרישת ההסתדרות להסדיר את התשלום לעובדים הנדרשים לשהות בבידוד נוכח מגיפת הקורונה. כזכור, בסוף יולי פסל בג"צ את ההסדר שלפיו ימי הבידוד של העובדים נחשבו לימי מחלה על בסיס תעודת מחלה גורפת שהנפיק משרד הבריאות, אך נעתר והסכים להאריך זמנית את תקופת ההסדר. בסוף ספטמבר הגיעו ההסתדרות, האוצר והמעסיקים להסכמות בנוגע לאופן חלוקת נטל התשלומים על ימי הבידוד, אולם בסופו של דבר המתווה לא הועלה להצבעה בכנסת.

חרף מאמצי ההסתדרות להסדיר את הסוגייה מול כלל הגורמים הרלוונטיים במשק, בשלב זה לא נמצא פתרון, דבר המותיר את כלל ציבור העובדים במדינה בסיטואציה בלתי אפשרית תוך פגיעה קשה ביכולת הקיום היום-יומית שלהם. מחד, העובדים נדרשים לשהות בבידוד בשל הוראות המדינה, ומנגד תשלום שכרם בתקופת הבידוד אינו מוסדר כלל החל מתאריך 28 באוקטובר.

ההסתדרות דורשת כי עד שתוסדר הסוגייה סופית, לא יפגע שכרם של העובדים הנדרשים לשהות בבידוד.

נזכיר כי בשבוע שעבר העביר יו"ר ההסתדרות בר-דוד מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר ישראל כ"ץ, בדרישה למצוא פתרון מיידי להסדרת התשלום על ימי הבידוד. בשבוע שחלף, למרות הצעות ופתרונות שהוצעו על ידי יו"ר ההסתדרות, לא נפתרו המחלוקות.

המשמעות של סיכסוך העבודה היא שאם בתוך שבועיים לא יימצא פתרון, ההסתדרות רשאית להשבית את המשק, ולמרות שרק יצאנו מסגר שני- להשבית שוב את המשק.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד אמר: "המאבק הוא למען כל העובדים בכל רחבי מדינת ישראל, ובפרט למען העובדים המוחלשים. זהו אינו מאבק רק של העובדים המאוגדים. המתווה לתשלום ימי הבידוד אליו הגענו הוא מאוזן ולא נותן פתח לניצול, וחבל שהוא הפך לפארסה על גב העובדים שנותרו חשופים. מטרת הסכסוך היא לאפשר לנו לפעול תחילה מול מקומות עבודה שינצלו את הכאוס ואכן יורידו שכר לעובדים. אם נראה שהדבר הופך לתופעה רחבה, לא נהסס להשבית את המשק"

 "סוגיית ימי הבידוד היא נושא חוצה מגזרים – ונוגעת לכלל העובדים במדינה, גם במגזר הציבורי וגם בפרטי. לא יעלה על הדעת שכל הנטל ייפול על צד אחד בלבד, זה של העובדים, ולכן צריך שכל הצדדים יתחלקו בו בצורה מאוזנת", אמר יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד במהלך ישיבת בית נבחרי ההסתדרות שהסתיימה לפני דקות אחדות ונערכה בצורה מקוונת ב"זום".

"הצעת החוק בנוגע לימי הבידוד, שעליה עבדה ההסתדרות עם האוצר בשיתוף המעסיקים, היא הוגנת ולא נותנת פתח לניצול. חבל שהיא הפכה לפארסה על גב העובדים. אני קורא לכולם להתעשת ולגמור את הסיפור הזה כי אי אפשר להשאיר את העובדים חשופים. אני כיו"ר הסתדרות לא אתן לפגוע בעובדים במדינת ישראל ולהשאיר אותם חשופים לכל גחמה. מתחילת משבר הקורונה ההסתדרות התנהלה באחריות ובממלכתיות ואפשרה לכל ממשלה כזאת או אחרת את השקט להתנהל ולפעול תחת הנגיף ובמשבר הכלכלי שנוצר. האיזון נמצא גם עכשיו, בהצעת החוק שהעברנו".

בר-דוד הדגיש כי "מטרת סכסוך העבודה שהכרזנו היום היא לא להשבית את המדינה אלא להגן על העובדים. אני קורא למעסיקים, גם במקומות העבודה הלא-מאוגדים שאין בהם הסכמי עבודה מיטיבים, להכיר בימי הבידוד כימי מחלה ולא לפגוע בעובדיהם. אני פונה גם לעובדים שלא מאוגדים ומדגיש – סכסוך העבודה נוגע גם לכם ונועד לשמור עליכם. ההסתדרות היא הבית של כל העובדים בישראל – אלה שמאוגדים וגם אלה שלא, רק יחד בסולידריות נוכל להגן על זכויות הציבור".

יו"ר ההסתדרות ציין: "נפעל תחילה מול מקומות עבודה שינצלו את הכאוס ואכן יורידו ימי עבודה ושכר לעובדים, אך אם העניין הזה יתרחב ויהפוך לתופעה, לא אהסס להשבית את המשק, כולל מקומות גדולים וחיוניים. אני קורא למעסיקים לגלות אחריות, לנשוך שפתיים עד שיימצא פתרון, ולא לנצל את הוואקום שנוצר מאי החקיקה".

הושגה הסכמה: המדינה והמעסיקים יישאו במשותף בעלות ימי הבידוד