זכויות עובדים    

הודעת פיטורין/התפטרות מוקדמת של עובד זר – מה צריך לדעת

לא משנה אם אתם מתפטרים או מפטרים, אתם חייבים  להודיע על כך בהודעה מוקדמת על פי התקופה שנקבעה בחוק ועל פי תקופת ההעסקה של העובד. ריכזנו עבורכם שאלות ותשובות.

מה התקופה שבה צריך להודיע הודעה מוקדמת כשמתפטרים?

 זמנים להודעה מוקדמת מצד העובד (כאשר העובד מתפטר) לפי ותק עבודה:

 מתחילת העבודה ועד תום 3 חודשי עבודה –  שבוע ימים לפחות
 החל מהחודש הרביעי ועד לתום שישה חודשי עבודה  –  14 ימים לפחות
 החל מהחודש השביעי ועד לתום שנת עבודה אחת –  21 ימים לפחות
 החל לאחר שנת עבודה ראשונה  –  חודש ימים לפחות

?כמה זמן להודיע על פיטורין

לעובד במשכורת שעבד במשך ששה חודשים, הודעת הפיטורים תימסר בהתראה של יום אחד, על כל חודש שעבד. כלומר, אם הוא עבד שלושה חודשים, הוא יקבל את ההודעה שלושה ימים לפני הפיטורים.

אם הוא עבד שבעה חודשים ומעלה, הוא מחויב לקבל התראה בת 6 ימים ותוספת של יומיים וחצי, על כל חודש שעבד.
לאחר שנת עבודה ראשונה, המעביד נדרש לתת לו התראה של חודש ימים.

במהלך השנה הראשונה לעבודה מחויב העובד בשכר  יומי או שעתי לקבל הודעה מוקדמת על פיטורים, יום אחד על כל חודש שהוא עבד. כלומר, אם עבד שבעה חודשים, המעסיק צריך לתת לו הודעה על פיטורים שבעה ימים לפני יום הפיטורים.
עובד בשכר שעבד שנתיים ברציפות, מחויב לקבל הודעה 14 ימים לפני מועד הפיטורים, ועוד יום אחד על כל שני חודשי עבודה.

לאחר שלוש שנות עבודה, ההודעה המוקדמת תבוא חודש ימים לפני הפיטורים.

מה קורה אם המעסיק פיטר ללא הודעה מוקדמת?

 מעסיק  שפיטר עובד ולא נתן לו הודעה מוקדמת ישלם לעובדו פיצוי בסכום השווה לשכרו הרגיל בעד התקופה שלגביה לא ניתנה ההודעה המוקדמת.

*במקרה של פיטורי עובד עקב "הפרת משמעת חמורה" או "הפרת אמון המעביד" – החוק יכול לאפשר פיטורין ללא הודעה מוקדמת, אם כי לבית המשפט הסמכות להחליט אם התקיימה הפרת משמעת כזו.

מה קורה אם העובד לא נתן הודעה מוקדמת?

 עובד שחדל לעבוד ולא נתן למעבידו הודעה מוקדמת להתפטרות כאמור בחוק זה, ישלם למעבידו פיצוי בסכום השווה לשכרו הרגיל בעד התקופה שלגביה לא ניתנה ההודעה המוקדמת.

המעסיק נפטר. יורשיו או המעסיק החלופי מחויבים בהודעה מוקדמת?

 לא תמיד עובד זר זכאי לתשלום הודעה מוקדמת בעת פטירת המעסיק.  העובד מחויב לקבל פיצויי פיטורים, עם זאת אין התייחסות בחוק להודעה מוקדמות. ובפסיקה כל מקרה נבחן לגופו ולנסיבותיו, עם העדפה לתת דמי הודעה מוקדמתכדי להבטיח כלכלית את העתיד הקרוב של העובד שמקור פרנסתו נקטע ולא באשמתו. עם זאת נפסק כי במקרים בהם העובד מסרב לעבוד בזמן השבעה ואם מצא עבודה אחרת, מתייתרת הזכות ליתן דמי הודעה מוקדמת. במקרה של פטירת מעסיק כאשר יבקשו היורשים שלא לחשב דמי הודעה מוקדמת, עליהם לקחת בחשבון ששלילה זו , אם תועמד במבחן בית משפט, השופט
הוא שיחליט על שלילה מלאה , חלקית , או כלל לא.

אפשר לחפוף בין ימי החופשה להודעה המוקדמת?

מותר לחפוף בין ימי חופשה לבין ימי הודעה מוקדמת בתנאי שלאחר הימים החופפים עדיין תיוותר יתרה של לפחות 14 יום של הודעה מוקדמת לא בחפיפה. לדוגמא העובד זכאי ל – 30 יום הודעה מוקדמת ויש לו יתרת חופשה לניצול של 14 יום יכול להוציא את העובד לחופשה בימי ההודעה המוקדמת. במקרים בהם סיבת הפסקת העבודה הינה פטירת המעסיק לא תינתן אפשרות חפיפה בין חופשה להודעה מוקדמת.

העובד מצא עבודה מיד עם פטירת המטופל? עדיין צריך לשלם על ההודעה המוקדמת?

יש פסיקות לכאן לכאן ובית המשפט יחליט בהתאם לנסיבות

אני מחויב לשלם על העובד גם אם כבר מצאתי עובד אחר?

אפשר לוותר על נוכחות העובד אבל צריך לשלם פיצוי בגובה השכר המלא.

חברת הסיעוד השתתפה בתשלום לעובדת, אך אני פיטרתי אותה. היא משתתפת איתי בתשלום על תקופת ההודעה המוקדמת?

חברת הסיעוד לא חייבת לשלם דמי הודעה מוקדמת לעובדת. העובדת יכולה להמשיך לעבוד בחברה ולמצוא לה מעסיק חדש ולכן לא חלה על חב' הסיעוד החובה לתשלום הודעה מוקדמת.

האם צריך לשלם תנאים סוציאליים ודמי כיס לעובדת בסך 100 שקל?

 לאחר סיום יחסי עובד מעביד אינך מחוייב בתשלומים מעבר לזכויות שצברה העובדת במהלך העסקה כשחלפה הודעה מוקדמת. בזמן ההודעה המוקדמת, בהנחה כי לא מועסקת בפועל, אינה צוברת תנאים סוציאליית, אלא מקבלת הודעה מוקדמת כלומר שכר חודשי מלא כאילו ועבדה במהלך חודש זה, דמי הכיס, או יותר נכון מקדמות לשכר, מהוות חלק מהשכר ולכן משולמות גם במקרה זה.

יוכפל מספר העובדים בחברות הזרות בענף הבניה