זכויות עובדים    

הוצאות אש"ל: על מה וכמה – כל מה שצריך לדעת

מעודכן ל-05/2022

תשלום של קצבת אש"ל (אוכל, שתייה, לינה) לעובד אינו מחויב בחוק, אך מעסיקים רבים משלמים אותה לעובדיהם – מכוח הסכם קיבוצי, נוהג במקום העבודה, חוזה וכיוצא באלה באילו תנאים ניתן לקבל את התשלום, כיצד מבוצע החישוב ומה קורה כשהעובד נשלח לחו"ל? על כל אלה ועוד תוכלו לקרוא במדריך שלפניכם.

סעיף החזר הוצאות אש"ל – ראשי תיבות של אוכל, שתייה, לינה – נוצר עבור מקרים שבהם עובד נאלץ לשהות במקום מרוחק ממקום העבודה הקבוע שלו למשך פרקי זמן ארוכים, וזאת במסגרת עבודתו או לצורך יצירת הכנסה.

במשך תקופה זו יידרש העובד לשלם מכיסו על אוכל, שתייה ולינה. הרציונל העומד מאחורי החזר הוצאות אש"ל על ידי המעסיק הוא שעובד הנדרש במסגרת תפקידו לשהות במשך פרק זמן משמעותי במרחק ניכר ממקום מגוריו וממקום עבודתו הקבוע, נאלץ לרכוש אוכל ולינה מידי גורמים מסחריים, ומשכך על המעסיק לממן הוצאות אלו הקשורות במילוי תפקידו של העובד בייצור הכנסה בעבודה.

מי זכאי לקבל החזר הוצאות אש”ל ובאילו תנאים?

חשוב לציין כי אין חוק המחייב את המעסיק להחזיר הוצאות אש"ל לעובדים שכירים, אפילו לא במסגרת שהייה בחו"ל. החזר שכזה יתקיים רק אם בחוזה או בהסכם אחר הקיים בין העובד למעסיק, יצוין סעיף זכאות להחזר הוצאות אש"ל, כמו למשל הסעיף המתייחס להעסקת עובדי מדינה, אשר נקבע על פי הוראות החשב הכללי במשרד האוצר.

מכיוון שלא מדובר בנוסח סטנדרטי, קיימים הסכמים שונים הקובעים את התנאים לזכאות החזר הוצאות אש"ל, כמו גם את גובה ההחזר, ולכן מומלץ לבדוק את תנאי הזכאות עוד בטרם יוצאים לנסיעת עבודה.

בדרך כלל החזר עבור הוצאות אש"ל ייקבע לפי מספר השעות או החלק ביום שבו שהה העובד מחוץ לאזור עבודתו הקבועה ומחוץ לאזור מגוריו.

בתקנון שירות המדינה ההגדרה מחוץ לאזור, מציינת מקום הנמצא בתחום שיפוט של רשות מקומית אחרת מזו שהעובד מתגורר בה. כדי להיות זכאי להחזר עליו לשהות בתחום רשות מקומית שגבולותיה מרוחקים עשרה קילומטרים ויותר מגבולות הרשות המקומית בה הוא עובד בדרך כלל. החזר על לינה מתבצע על סמך הצגת קבלות על ידי העובד או על סמך טבלאות שמפרסם הממונה על השכר באוצר.

החזר הוצאות עבור עבודה בחו"ל

גם כאשר מדובר על נסיעה לחו"ל במסגרת העבודה לא קיימת הוראת חוק לגבי החזר הוצאות אש"ל. עם זאת, עובד אשר נשלח מטעם מעסיקו למדינה זרה, לא צריך לממן את נסיעת העבודה ועל כן תותאם חבילת שהייה – הכוללת טיסות, נסיעות לשדה התעופה, הסדרי לינה, ניידות, ארוחות ועוד.

החזר אש"ל עבור נסיעה לחו"ל יחושב בתור סכום מסוים הנקבע מבעוד מועד, אשר מהווה הקצבה יומית, כאשר גובה הסכום היומי תלוי בשערי המטבע, במספר ימי השהייה ובמדינה שבה שהה העובד.

איך מדווחים למעסיק על הוצאות אש"ל?

ההחזר עבור הוצאות אש"ל יתקבל כנגד קבלות שהעובד מציג, עד לתקרת הוצאות אשר נקבעה מראש, לכן מומלץ לשמור על קבלות כהוכחת תשלום – על מנת לוודא שיתקבל ההחזר.

ייתכנו מקרים שבהם ייקבע סכום גלובלי שיינתן גם ללא הצגת קבלות. הדיווח על הוצאות אש"ל ייעשה תוך מילוי טופס עבודה, שבו ירשום העובד את כל הפרטים הרלוונטיים הקשורים לזמנים ולמקומות שבהם שהה.

רצוי שהדיווח ייעשה תוך תקופה של עד שישה חודשים מרגע הזכאות – שכן דיווח שמגיע למעסיק במועד סביר יזרז ויקל את החזרת הוצאות האש"ל וימנע אי הבנות.

לסיכום: על אף היעדר הוראות חוק מפורשות בעניין הוצאות אש"ל, מן הראוי שעובד לא יממן מכיסו הפרטי נסיעות שמבוצעות במסגרת עבודתו.

מכיוון שתנאי ההחזר משתנים ממעסיק למעסיק, מומלץ לעיין בהסכמים עם מקום העבודה, על מנת לדעת מראש את החזר ההוצאות המדויק והמרבי שמגיע לך, כך תוכל לתכנן את נסיעתך והוצאותיך בהתאם.

מה הדברים שחשוב לבדוק כשמתחילים עבודה חדשה