זכויות עובדים    

הורים לילדים קטנים? מגיעות לכם הטבות במס

מעודכן ל-02/2020

הורים עובדים שלהם ילדים קטנים זכאים להקלות במס הכנסה באמצעות נקודות זיכוי שמפחיתות את סכום המס

בינואר 2017 נוספו הטבות בתשלום מס הכנסה על מנת לסייע להורים להגדיל את הכנסתכם הפנויה ולהקל בהוצאה בגידול הילדים. ההקלות הנוספות ניתנות להורים לילדים עד גיל חמש, כשערכה של כל נקודת זיכוי 219 שקל לחודש (נכון לינואר 2020). שווי ההטבה הוא 3,942 שקל לשנה ו-328.5 שקל לחודש.

הורים לילדים זכאים החל משנת 2012 לנקודת זיכוי ממס הכנסה במשך 5 שנים בגין כל ילד – החל משנת המס שלאחר הלידה ועד שנת המס שבה ימלאו לילד 5 (כולל), וזאת בנוסף לנקודות הזיכוי בגין ילדים עד גיל 18 (שאחת מהן ניתן לבחור אם לקבל בשנת המס שבה נולד הילד או בשנת המס שלאחריה).

עד שנת 2016 (כולל) היה ההורה זכאי לנקודת זיכוי אחת בכל שנה. החל משנת 2017 ההורה זכאי ל-1.5 נקודות זיכוי בכל שנה. ההטבה ניתנת רק לאחד ההורים, בהתאם למצבם המשפחתי ולשאלה מי מהם מקבל את קצבת הילדים.

לנוחותכם תוכלו לחשב את גובה ההנחה המגיעה לכם בסימולטור לחישוב נקודות הזיכוי (בגין מצב משפחתי) ובסימולטור לחישוב המס שינוכה על פיהן בשנת המס הנוכחית – באתר רשות המסים.

מי יכול לקבל את ההטבה?

ההטבה ניתנת למי שהוא תושב ישראל שמשכרו מנוכה מס הכנסה והוא הורה לילד, החל משנת המס שלאחר הלידה ועד שנת המס שבה ימלאו לילד 5 שנים.

ההטבה ניתנת להורה אחד בלבד.

אם ההורים חיים יחד, כלומר נשואים, או מגדלים יחד את הילד ללא נישואים (ידועים בציבור), תינתן ההטבה לאישה בלבד.

במקרה שההורים חיים בנפרד או גרושים:

אם האם מקבלת את קצבת הילדים – נקודות הזיכוי יינתנו לה.

אם האב מקבל את קצבת הילדים – יינתנו לו נקודות הזיכוי, בתנאי שאינו נשוי ואינו מנהל משק בית משותף עם בן/בת זוג אחר (במקרה שהוא מנהל משק בית עם בן/בת זוג אחר, אף אחד מההורים לא יקבל את נקודות הזיכוי הנ"ל).

אם מדובר בהורה יחיד (כלומר כאשר ההורה השני אינו בין החיים או שזהותו אינה ידועה), יקבל הוא את ההטבה (בנוסף לנקודות הזיכוי שהוא מקבל כהורה יחיד ובנוסף לנקודות הזיכוי שהוא עשוי לקבל כהורה לילד מתחת לגיל 6). עם זאת, החל משנת 2016, במקרה שאב אלמן נישא שוב, אשתו תהיה זכאית במקומו לנקודות הזיכוי בגין ילדיו.

כשמדובר בהורים בני אותו מין, ההטבה תינתן לבן/בת הזוג שמקבל/ת את קצבת הילדים.

ההורה שאינו מקבל הטבה זו עשוי להיות זכאי לנקודות זיכוי כהורה לילד מתחת לגיל 6.

שימו לב:

היות שלהורה אחד מוענקות נקודות זיכוי בגין ילדים עד גיל 18 ובנוסף נקודת זיכוי בגין ילדים עד גיל 5, ולהורה השני מוענקות נקודות זיכוי בגין ילדים מתחת לגיל 6, התוצאה היא שב-6 השנים הראשונות סך כל נקודות הזיכוי שכל אחד משני ההורים יקבל בגין הילדים יהיה זהה.

איך מקבלים את ההטבה?

לשם מימוש ההטבה, יש למלא טופס 101 ולמסור אותו לידי המעסיק, לפני תום שנת המס (כלומר לפני סוף חודש דצמבר).

לטופס יש לצרף צילום של ספח תעודת הזהות.

אישה שנישאה לאלמן ומבקשת את נקודות הזיכוי בגין ילדיו, תצרף צילום של תעודת הזהות שלו עם פרטי הילדים.

מה קורה כשנולד ילד נוסף?

אם לאחר הגשת טופס 101 נולד לעובד ילד נוסף, יש למלא מחדש טופס זה ולעדכן את פרטי הילד.

עצמאים ימלאו בסוף השנה טופס 1301 – דין וחשבון שנתי ויצרפו לו צילום של ספח תעודת הזהות.

אם שנת המס חלפה, העובד יכול להגיש בקשה להחזר מס בלשכת פקיד השומה שהוא משתייך אליה (לאיתור משרדי פקיד השומה). ניתן לקבל החזרים עד 6 שנים אחורה.

לא קיבלתם את ההטבה? כך תפעלו:

עובד/ת הזכאי/ת לנקודות זיכוי ולא קיבל אותן צריך לפנות אל המעסיק בדרישה לקבלן, כל עוד לא הסתיימה שנת המס. אם שנת המס הסתיימה, יש להגיש לרשות המסים בקשה להחזר מס הכנסה.

נקודות הזיכוי בגין ילד עד גיל 5 ניתנות להורה הזכאי בנוסף לנקודות הזיכוי בגין ילדים עד גיל 18 (שאחת מהן ניתן לבחור אם לקבל בשנת המס שבה נולד הילד או בשנת המס שלאחריה).

כל נקודות הזיכוי ניתנות לעובדים שהם תושבי ישראל בלבד, והן מתווספות ל-2.25 נקודות הזיכוי שניתנות להם בגין היותם תושבי ישראל.

אם העובד עומד בקריטריונים נוספים המזכים בנקודות זיכוי, הוא עשוי לקבל במצטבר את כל נקודות הזיכוי, בהתאם לכל אחד מקריטריונים אלו (אלא אם כן צוין אחרת).

מי נהנה מההטבה בפועל?

נקודות זיכוי מקטינות את גובה מס ההכנסה שהעובד צריך לשלם (בהתאם למדרגות המס), ולכל היותר עד למצב שבו גובה המס שיידרש לשלם הוא אפס. לכן הנקודות מועילות רק למי שגובה החיוב שלו במס מגיע לערך נקודות הזיכוי שלהן הוא זכאי.

אם לפי גובה הכנסתו של ההורה הוא אינו צריך לשלם מס הכנסה כלל (למשל אם גובה מס ההכנסה שלו מתקזז עם נקודות זיכוי אחרות שלהן הוא זכאי), הוא לא יוכל ליהנות מנקודות הזיכוי הנוספות הניתנות לו עבור ילדיו.

אם לפי גובה הכנסתו של ההורה הוא נדרש לשלם מס הכנסה, אך בשיעור נמוך מערכן של נקודות הזיכוי, הוא יוכל לנצל רק חלק מנקודות הזיכוי, וזאת עד למצב שבו גובה המס שיהיה עליו לשלם יהיה אפס.

הטבות מס לחיילים משוחררים 2019

שיעור בכלכלה: טיפים להורים בנושא חינוך פיננסי