זכויות עובדים    רכב ותחבורה    

החזר הוצאות רכב – איך עובד, למי מגיע

מעודכן ל-10/2022

אתם נוסעים לעבודה ברכבכם הפרטי, לעתים זה לוקח שעות רבות וכרוך בעמידה בפקקים, והוצאות הרכב מרובות – אגרה, ביטוחים ועוד. אם הרכב משמש גם לצורך העבודה עצמה ולא רק לצורך נסיעה ממנה וחזרה, מגיע לכם החזר על החזקת הרכב נוסף להחזר הרגיל על הנסיעות.

על מה מקבלים החזר הוצאות רכב

ניתן לחלק את ההוצאות לקבועות ומשתנות. ההוצאות הקבועות הן סכומים קבועים שאנו נאלצים לשלם עבור החזקת הרכב, וההוצאות המשתנות הן הוצאות של צורך ואינן מהוות סכום קבוע, כמו דלק ותיקונים.

הוצאות קבועות:

הוצאת החזר הון

אגרה שנתית (טסט)

ביטוח חובה וביטוח מקיף

הוצאות משתנות:

תיקונים

חלפים

דלק

צמיגים

שונות

מי זכאי להחזר הוצאות רכב

עובד הנדרש לנסיעות בתפקיד ברכבו הפרטי והנהלת משרדו אישרה לו תקן רכב שירות או אישי זכאי לקבלת החזרי הוצאות רכב, בכפוף לקיומם של התנאים שלהלן:
  • הרכב רשום על שם העובד או בן זוגו במשרד הרישוי.
  • הרכב נמצא בבעלותו המלאה של העובד או בן זוגו.
  • הרכב כשיר ומורשה (רישיון רכב וטסט תקפים).
  • לעובד רישיון נהיגה בר תוקף ברכב זה.

מה כוללות הוצאות הרכב

ב-1 בינואר 2008 חלו שינויים משמעותיים בתקנות מס הכנסה הנוגעות לניכוי הוצאות רכב לכלי רכב שמשקלם הכולל אינו עולה על 3.5 טון, כלי רכב שסווגו בתקנות התעבורה התשכ"א כ-1M או N1, כלי רכב שאינם רכבי עבודה על פי המשמעות בפקודת התעבורה, ועל אופנועים שסיווגם L3.

על פי התקנות הללו, הוצאות הרכב המוכרות כוללות מילוי דלק, שמן, ביטוח חובה ומקיף, תיקונים שוטפים, אגרת רישוי, פחת, דמי שכירות עבור רכב שהושכר, לרבות ליסינג תפעולי וליסינג מימוני, חניה שאינה בסמוך לבית העסק ונסיעה בכביש אגרה.

על פי התקנות הללו, הוצאות חניה הנובעות מחניה בחניון הסמוך לבית העסק תוכרנה לצורך מס במלואן, וללא צורך בתיאום ההוצאות.

אלו הסיטואציות שבהן הוצאות רכב מוכרות במלואן לצורך ניכוי מס: בנסיבות שבהן רכב משמש לפעילות ביטחונית או מבצעית, הרכב משמש את המעסיק בלבד ונותר במקום העבודה, רכב עבודה שעליו מורכב דרך קבע ציוד עבודה ושאינו מיועד להסעת נוסעים, ורכב של מעסיק המעמיד את הרכב לרשות העובד.

בכמה מסתכם ההחזר

החזר הוצאות הרכב שהמעסיק נדרש לשלם לעובד עבור השימוש ברכבו הפרטי לצורך עבודתו עומד, נכון לשנת 2022, על 3.84 שקלים לק"מ עבור מכונית בעלת נפח של 1,600 סמ"ק, כשתשלום ההוצאות מגולם לפי 50% מס שולי. כלומר, 50% מההוצאות הקבועות.

העלויות כוללות הוצאות נוספות עבור בלאי וירידת ערך, וכן תשלומי ביטוח ואגרות רישוי. באופן כללי התעריף תלוי במספר פרמטרים בהתאם לסוג הרכב, נפח המנוע ומשתנים נוספים.

על פי תקנות החשב הכללי, עובד משרד ממשלתי הנדרש לנסיעות בתפקיד ברכבו האישי זכאי להחזר הוצאות רכב על פי רמת הניידות שאושרה לו, בתנאי שהוכיח כי הוא נושא רישיון נהיגה בר תוקף, הרכב בבעלותו המלאה והוא רשום במשרד הרישוי, כשיר ומורשה.

שיטות חישוב שונות

בישראל קיימות כמה שיטות לתשלום הוצאות רכב לעובד:

שיטת החשב הכללי לעובדי מדינה. לחישוב על פי שיטה זו זכאים עובדי מדינה הנדרשים לנסיעות מטעם תפקידם והחישוב נעשה לפי הנסיעות הנדרשות מהם.

העובד מקבל החזר נסיעות על פי מכסה לק"מ. הוא מקבל את הוצאות הביטוחים והאגרה השנתית המגולמות במס וכן הוצאות משתנות המגולמות במס.

כך למשל עובד מקבל עבור כל ק"מ 2 שקלים נטו, שהם קצת מעל 3 שקלים לק"מ ברוטו.

שיטת עובדי ההסתדרות –  גם בשיטת החישוב של ההסתדרות העובד מקבל החזר לכל ק"מ לפי מכסת הקילומטרים המותרת לו כולל הוצאות הביטוח בהתאם לפוליסה והוצאות משתנות לכל ק"מ, לפי המכסה המותרת.

שיטת חברת חשב רכב – בחשב, להבדיל מהשיטות האחרות, התחשיב הוא לא לפי מכסת קילומטרים חודשית קבועה ואין צורך להציג את פוליסת הביטוח.

התחשיב הוא היקף הקילומטרים המאושר כפול תעריף ברוטו. התעריף לכל ק"מ מגולם במס השולי.

וכן גופים פרטיים נוספים.

רמת ניידות ומכסת קילומטרים

רמת נייד​​ות מכסת הקילומטרים השנתית – 100% חובת דיווח בסיסית שנתית "מכסת מינימום" – 60%
א 4,500​ 2,700
ב 6,000 3,600
ג 8,000 4,800
ד 10,000 6,000

מכסת הקילומטרים השנתית על פי רמת הניידות לבעל רכב אישי:

רמת ניידות מכסת הקילומטרים השנתית
1 1,000
2 1,500
3 2,000
4 2,500
5 3,000

חובת הדיווח

עובד רשאי לדווח על נסיעותיו בתפקיד בעיר במקום עבודתו, ללא פירוט עד לתקרה של 500 קילומטר בחודש. במקרה שבו היקף הנסיעות בעיר עולה על 500 קילומטר בחודש, ידווח העובד בפירוט מלא על כל נסיעה באותו החודש החל מהקילומטר הראשון.

 

עלות שנתית לרכב טיפוסי 2020

תיאור ההוצאה עלויות לשנת 2020
החזר הון- פחת וריבית 9,318 ₪
רישוי 1.604 ₪
ביטוח חובה + מקיף / צד ג' 4,205 ₪
סה"כ הוצאות קבועות 15,127 ₪
תיקונים טיפולים וצמיגים 5,054 ₪
דלק 7,736 ₪
הוצאות שונות 464 ₪
סה"כ הוצאות משתנות 13,254 ₪
סה"כ עלות החזקת רכב לשנה 28,926 ₪
סה"כ עלות החזקת רכב לחודש 2,411 ₪
סה"כ עלות לק"מ 1.93 ₪

 

החזר הוצאות נסיעה – כמה מגיע?

רכב צמוד מהעבודה – טוב או רע?