זכויות עובדים    

החיים שאחרי החל"ת: כל מה שצריך לדעת על החזרה לעבודה בשגרת קורונה

מעודכן ל-09/2020

מהו "תו סגול"? למי מודיעים על סיום החל"ת ומה קורה כשהחופשה ללא תשלום הופכת לפיטורים?

אחרי כחודשיים של "שגרת קורונה" המשק מתחיל לחזור בהדרגה לשגרה, ולצורך כך פרסמה הממשלה הנחיות חדשות. על פי הנחיות אלה ההתנהלות במרחב הציבורי עדיין זהירה ומדודה, אבל יתאפשר חידוש הפעילות בחלק ממקומות העבודה, תחת מגבלות מסוימות – חלק מבתי העסק שנסגרו ייפתחו מחדש, יותר עובדים יורשו להגיע למקום העבודה, והקלות אחרות יונהגו בתחומי החינוך, הספורט, התחבורה, המסחר ועוד.

כתוצאה מחידוש הפעילות חוזרים למשק עובדים רבים שהוצאו לחופשה ללא תשלום (חל"ת). עבור אחרים, תקופת החל"ת שהוגדרה מלכתחילה על ידי המעסיק הסתיימה לכאורה, וכעת הם תוהים מה יעלה בגורלם.

לפניכם כמה מהשאלות הנפוצות ביותר בנושא זה – והתשובות עליהן:

בעת חזרתי לעבודה, האם עליי להודיע לגורם כלשהו שהחל"ת הסתיים?

אם נרשמתם בשירות התעסוקה לצורך קבלת דמי אבטלה, עם חזרתכם לעבודה עליכם להודיע על כך לשירות התעסוקה בטופס מיועד וכן באתר המוסד לביטוח לאומי. אם לא תימסר הודעה כזו על ידי המעסיק או העובד, יתכן שהעובד לא יהיה מכוסה בביטוח תאונת עבודה ואם ייפגע בתאונת עבודה, המעסיק יהיה חשוף לסיכון של תביעת פיצויים מהעובד.

האם מותר למעסיק לדרוש מהעובד להגיע לעבודה במשרד או שהעבודה תתבצע מהבית בלבד?

על פי ההנחיות, המספר המרבי של עובדים שרשאים לשהות במקום עבודה כיום הוא 10 עובדים או 30% ממספר העובדים (הגבוה מבין השניים). אולם להנחיה זו ישנם חריגים. כך למשל, באתרי בנייה ניתן להעסיק מספר גבוה יותר של עובדים, וכך גם במשרדים ממשלתיים מסוימים וגופים ציבוריים, בכפוף לאישור מנכ"לי הגופים הללו.

מהו "התו הסגול" ולמה הוא מיועד?

מעסיקים שרוצים להעסיק יותר מ-30% מכלל העובדים שלהם – יכולים לעשות זאת בתנאי שעמדו בתנאים מסוימים המכונים "התו הסגול" – הכוללים חבישת מסיכות במקום העבודה, הסדרת מדידת חום העובדים, שמירת מרחק ועוד. כדי לוודא שהתו הסגול נשמר, על המעסיק למנות מבין העובדים "ממונה על ענייני קורונה".

עובדים בני למעלה מ-67 שנה לא יוכלו לחזור לעבודה במקום עם תו סגול, אלא אם כן שהו במקום העבודה בין כה וכה, בתקופה שבין ה-22 במרץ ועד ה-18 באפריל, כולה או חלקה.

עובד נרשם בלשכת התעסוקה לקבל דמי אבטלה, אבל בטרם הכסף נכנס התבשר כי הוא חוזר לעבודה. האם הוא זכאי לקבל סכום כלשהו?

עובדים שיצאו לחל"ת של 30 יום קלנדריים לפחות, זכאים לדמי אבטלה אם הם עונים על שאר תנאי הזכאות. תקופת הזכאות מפסיקה להיספר עם חזרתם לעבודה, אך אין זה פוגע כמובן בדמי האבטלה המגיעים להם עבור הימים שבהם לא הועסקו. עובדים שחזרו לעבודה לפני שחלפו 30 ימי חל"ת רצופים – לא זכאים לדמי אבטלה, גם אם נרשמו.

החל מ-01.08.2020 גם עובדים שיצאו לחל"ת לתקופה רצופה של 14 ימים לפחות זכאים לדמי אבטלה בגובה מירבי של 422.04 ש"ח ליום.

במקרה שהמעסיק מאריך את החל"ת עד למועד לא ידוע. האם רשאי העובד להתחיל לחפש עבודה חדשה?

כמובן. אם העובד יתקבל לעבודה אחרת ויבחר להתפטר מהעבודה הנוכחית, הוא ייחשב למפוטר ויגיעו לו שכר מלא על תקופת ההודעה המוקדמת, פיצויי פיטורים ופדיון דמי הבראה ודמי חופשה.

מה הדין כאשר המעסיק הוציא עובד לחל"ת וכעת לא מעוניין שיחזור לעבודה כלל?

כאשר חופשה ללא תשלום הופכת לפיטורים, יש לנהל את הפיטורים על פי חוק – לקיים שימוע (במסגרת היכולות הנוכחיות) שבו יישמע הצד של העובד, ואף לתת לו הודעה מוקדמת לפיטורים. ניתן לטעון כי בתקופה הנוכחית הודעה מוקדמת אינה מציאותית, אבל חשוב לדעת – מי שפוטר ללא הודעה מוקדמת זכאי לתשלום השכר שהיה מקבל לו היה עובד בתקופת ההודעה המוקדמת. כמו כן, יש לשלם לעובד מפוטר שווי ימי חופשה, פדיון דמי הבראה ופיצויי פיטורים.

אם אתם רשומים לקבל דמי אבטלה על היותכם בחל"ת והחל"ת הופך לפיטורים קבועים – יש להודיע על כך לשירות התעסוקה.

עובד מצא עבודה חדשה בטרם החל"ת הסתיים. האם עליו להודיע למישהו?

אם העובד נרשם לצורך קבלת דמי אבטלה, עליו להודיע על העבודה החדשה במוקד שירות הלקוחות של שירות התעסוקה וכן לעדכן את המוסד לביטוח לאומי. אם יתחיל לעבוד במשרה מלאה, תיפסק זכאותו לדמי אבטלה, אך אם המשרה חלקית – יתכן שעדיין תהיה לו זכאות.

בעקבות המשבר החברה ביקשה מהעובדים לחזור מהחל"ת למשרה בהיקף קטן יותר, מה שיקטין את שכרם. מה הם יכולים לעשות?

הפחתת היקף המשרה או השכר עשויה להיחשב להרעה מוחשית בתנאי העבודה. במקרה כזה, אם העובד יתפטר הוא ייחשב למפוטר, ויגיעו לו הזכויות מהסעיפים הקודמים- שכר מלא על תקופת ההודעה המוקדמת.

 

 

איך לשמור על זכויות הפנסיה שלכם בחל"ת

זכויות עובדים בימי קורונה – בידוד ועוד