חדשות    

היד שנתנה לוקחת: רשות המסים דורשת מאלפי עצמאים להחזיר את המענק הכספי

pixabay
מעודכן ל-06/2020

בעקבות בדיקה חוזרת של הנתונים עודכנו אלפי עצמאים כי עליהם להחזיר את המענק ששולם להם במסגרת הפעימות הראשונות מאחר שלא עמדו בתנאי הסף אם העצמאים לא יחזירו את מענקי היתר מרצונם, סביר להניח שבהמשך יינקטו צעדי אכיפה

אלפי עצמאים נדהמו אתמול לגלות כי בעקבות בדיקה חוזרת של הנתונים, עליהם להחזיר את המענק ששולם להם במסגרת הפעימות הראשונות, לאחר שלא עמדו בתנאי הסף. הבשורה המרה נמסרה להם בדיוק ביום שבו הוכרז על פעימה רביעית של מענקים לעצמאים.

המענקים שהוענקו החל מחודש אפריל, הראשון עד לסכום של 6,000 שקל והשני עד לסכום של 10,500 שקל, ניתנו על ידי רשות המסים באופן אוטומטי כמעט. התנאי לזכאות היה ירידה של 25% במחזור ההכנסות, אולם מאחר ונתון זה לא קיים עדיין בידי רשות המסים, ובמטרה להקל קביעת הזכאות ולחלק את המענקים במהירות, הוחלט כי מי שעומד בתנאי הסף (תקרת הכנסות של עד 340 אלף שקל למשק בית במענק הראשון ותקרה של מיליון שקל במענק השני והגשת דוחות מס הכנסה ב-2018) יהיה זכאי אוטומטית, על סמך חישוב שלו של ירידה בהכנסות בהיקף של 25% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה.

גורמים ברשות המסים ציינו מלכתחילה כי מאחר שהמענקים מתבססים על הצהרה (ולא על דיווחי מע"מ למשל, כפי שנעשה החל מהמענק השלישי) אם יתברר כי הכנסותיו של עצמאי לא הצטמצמו ב-25% הוא יידרש להחזיר את המענק, אך ללא ריבית או קנסות. בפועל הדבר הופך את המענק למעין הלוואה בתנאים נוחים מאוד. זאת כמובן בתנאי שלא נעשתה הונאה מכוונת (למשל כשעסק שהרוויח באותם חודשים דיווח על הפסדים), שבמקרה כזה תוכל הרשות לדרוש ריבית וקנסות על המענק שנתנה.

ברשות מסבירים כי נכון לעכשיו לא תתקיים גבייה של המענקים ששולמו ביתר, אלא יסתפקו בהודעה לאותם עצמאים, בציפייה שאלו יחזירו מרצונם סכומים שקיבלו בניגוד למתווה המענקים. אולם סביר להניח שבהמשך גם תיעשה אכיפה, כפי נעשה בנוגע לסיוע שניתן במסגרת קרן הפיצויים של מס רכוש, למשל עבור מי שקיבל פיצוי שלא בצדק בתקופת "צוק איתן".

מרשות המסים נמסר: "בעקבות עדכון של מערכת המענקים בדוחות שהוגשו ותיקונים שערכו עצמאים בשומות עצמיות, עודכנה זכאותם של אלפי עצמאים כך שמעתה הוכרו כזכאים או שגדל הסכום לו הם זכאים. במקביל היו מקרים בהם התוצאה הייתה הקטנה או שלילת זכאות. בתוצאה הסופית הועברו לתשלום כ-17 מיליון שקל נוספים כתוצאה מהמהלך. כמקובל בכל שינוי בסטטוס המענקים, נשלחה הודעה בעניין. יובהר כי בכל מקרה הרשות לא תפעל בשלב זה לגביית המענק ששולם ביתר. כמו כן, ככל שתהיה טענה לפיה עדכון הזכאות אינו משקף את הדוח שהוגש, היא תטופל בהקדם".

מחשבון מענק סיוע לעצמאים

קיבלו ארכה: הגשת בקשות למענק הפעימה הראשונה לעצמאים תתאפשר עד 1 ביולי 2020

מענק הסיוע לעצמאים בעקבות הקורונה: כ-80 אלף איש נמצאו זכאים