חדשות    

היקף הפעילות השנתי בצ'קים בישראל צפוי להסתכם ב- 2014 בכ- 905 מיליארד ₪; גידול של כ- 6.5%

שי פרמינגר, מנכ"ל חברת ERN, החברה הגדולה בישראל לסליקת צ'קים, השתתף אתמול, יום ב', בוועידה השנתית ה- 9 של ענף הקניונים ורשתות המסחר בישראל שנערכת בימים אלו באילת. במסגרת הוועידה, חשף פרמינגר נתונים מעניינים על היקף שימוש הצ'קים בישראל ובענף הקמעונאות בפרט. מתוך הנתונים עולה כי, היקף הפעילות השנתי בצ'קים בישראל צפוי להסתכם בשנת 2014 בכ- 905 מיליארד ₪, ומציג גידול כ- 6.5% מהיקף הפעילות בשנת 2013. כ- 105 מיליארד ש"ח מהיקף פעילות זו מתבצע בענף הקמעונאות. בשנת 2013 עמד היקף השימוש בצ'קים בענף הקמעונאות על כ- 99 מיליארד ₪ כאשר היקף השימוש בכרטיסי אשראי עמד על כ-228 מיליארד ₪ והיקף השימוש במזומן עמד על כ- 218 מיליארד ₪.

סכום העסקה הממוצעת בצ'ק גדל משנת 2012 בכ- 6% ועמד ב- 2013 על סך של 7,288 ₪. נתונים מעניינים נוספים מפלחים את היקף השימוש בצ'קים מכלל התשלומים בענפים השונים. כך לדוגמא בענף רכישת מוצרי החשמל עומד אחוז השימוש בצ'קים בשנת 2013 על כ- 18%, בענף המזון הוא עומד על כ- 10%, בענף המחשוב עומד על כ- 9% ובענף הביגוד וההנעלה אחוז השימוש בצ'קים בשנת 2013 עומד על כ- 4%.

לדברי שי פרמינגר, "הגידול בהיקף הפעילות השנתי בצ'קים בישראל מעיד על מיתון במשק אשר מוביל למעבר לתשלום באמצעות צ'קים על חשבון תשלום באמצעים אחרים כגון כרטיסי אשראי ומזומן .היכולת של הצרכן הסופי לבצע תשלומים בבתי עסק באמצעות צ'קים, יוצרת עבורו מסגרת אשראי חוץ בנקאית ומאפשרת לו להתגבר על מסגרת האשראי שנקבעה לו בבנק וע"י חברות כרטיסי האשראי. בעת שימוש בצ'קים, התשלום אינו מחושב במסגרת האשראי הקבועה בבנק ומאפשר גמישות בסכומים ובתאריכים של השימוש בהם. אפשרות זו מקלה על אוכלוסיות שונות שמתקשות בעמידה במסגרת האשראי, להמשיך להתקיים ולהיות חלק מכוח הקנייה במדינה. בכך בעצם, מצטמצם הפער החברתי בין המעמדות".

בנוסף, ציין פרמינגר כי, קיימים יתרונות רבים גם לבעלי העסקים במתן אפשרות לצרכן לשלם בצ'קים, החל מהגדלת מחזור המכירות, הגדלת חוג הלקוחות והעמקת המכירה מלקוחות קיימים. "חברת ERN פיתחה מודל ניהול סיכונים פיננסי ייחודי המאפשר לבתי עסק שהתקשרו עמה לקבל צ'קים מלקוחות ללא חשש פיננסי שמא הצ'קים לא יכובדו. מערכת הסליקה של ERN משווה עבור בעל העסק את המעמד של השימוש בצ'קים למעמד של שימוש בכרטיסי אשראי מבחינת רמת ביטחון התשלום, כל זאת בתהליך פשוט שאורך פחות מ- 5 שניות ומבוסס על המידע האיכותי שעומד ברשותה. בנוסף, ERN מייתרת את הצורך של בית העסק להעסיק כוח אדם שיטפל בצ'קים חוזרים."

בהקשר זה, חשף פרמינגר נתונים מעניינים אודות הגידול המשמעותי שחל בחשבונות המוגבלים ע"י בנק ישראל. נראה כי בשנת 2003 עמד מספר החשבונות המוגבלים על כ- 169,000 חשבונות. בשנת 2013 עומד מספר החשבונות המוגבלים על כ- 537,000 חשבונות ומציג עליה של 318%.