חדשות    

הישראלים יותר פסימיים לגבי העתיד הכלכלי; מדד אמון הצרכנים ירד ממינוס 8% למינוס 13%

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מוסרת כי מדד אמון הצרכנים ירד בחודש אוגוסט לרמה של 13%-, לאחר שביולי עמד על 8%-.

מדד אמון הצרכנים מתבסס על סקר המתבצע בקרב אוכלוסיית בני 21 ומעלה. בסקר נאסף מידע על ההערכות של הפרטים לגבי השינויים הצפויים במצב הכלכלי,  לאסוף מידע על ציפיות לשינויים במדד המחירים לצרכן, לסייע לזהות תפניות במצב המשק לצורך מעקב אחר מחזור העסקים ולאסוף מידע לגבי ציפיות לרכישות גדולות ולשינויים ברמת החיסכון של האוכלוסייה.

מדד אמון הצרכנים תחום בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לפלוס100, הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הציבור, וככל שערך המדד קרוב יותר למינוס 100, הוא מעיד על פסימיות רבה יותר.

בקרב משקי הבית מעיד המאזן על פסימיות לגבי מה שקשור לציפיות לחיסכון והוא עומד על 22%-. לעומת מאזן הציפיות לשינוי במצב הכלכלי בשנה הקרובה הוא חיובי מאז נובמבר 2015, ומעיד על אופטימיות זהירה (2%) ירידה מיוי אז היו הישראלים אופטימים יותר (5%).

בקרב אלה שאינם מועסקים עומד ערך המדד על 19%- ומצביע על פסימיות רבה יותר לעומת המועסקים שאצלם ערך המדד הוא 10%-. בעלי השכלה נמוכה פסימיים יותר מאשר בעלי השכלה גבוהה.

בקרב האוכלוסייה הערבית עומד ערך המדד על 32%- ומצביע על פסימיות רבה יותר לעומת האוכלוסייה היהודית , שאצלה ערך המדד הוא 9%-.

במרבית מדינות אירופה ניתן להבחין בהתייצבות של ציפיות הצרכנים. בממלכה המאוחדת ערך מדד אמון הצרכנים הוא שלילי החל מקיץ 2016. במדינות סקנדינביה ערך המדד מוסיף להיות חיובי באוגוסט 2018 כמו בשנים הקודמות. באוגוסט 2018 ירד מדד אמון הצרכנים היחסי בישראל ל-116, לאחר שביולי עמד על 130.