זכויות עובדים    קריירה    

העובדים שלך נשארו לעבוד מהבית – איך עושים את זה נכון ומאילו תופעות כדאי להיזהר?

מתחם עבודה Regus צילום עודד סמדר

רחוקים אבל קרובים: מגפת הקורונה שכפתה על כולנו הסגר וריחוק, הוכיחה לעובדים שלא הכול יותר נוח כשהם בפיג'מה, וגרמה למעסיקים להשקיע מאמצים כבירים בניסיוןרחוקים אבל קרובים: להישאר מעודכנים ולשמור על קשר איתם הכתבה שלפניכם תעזור לכם להכיר את המלכודות שעבודה מהבית טומנת בחובה וגם כמה טיפים שיעזרו לכם לא ליפול בהן

עבודה מהבית נחשבה פעם להטבה נחשקת שרק מעטים זוכים לה, אבל בדיעבד מסתבר שלנסות לנהל שיחת זום מהמטבח תוך טיגון שניצלים, כשהילדים רבים ברקע בסלון – יכול להיות קצת פחות זוהר ממה שדמיינתם. העובדים התאכזבו לגלות שתחושת החופש הייתה מדומה ובעצם הם משועבדים לעבודה עכשיו יותר מתמיד, המעסיקים מתוסכלים מכך שלמרות שהפקקים נחסכו הפרודוקטיביות לא בהכרח עלתה, ואם לא די בכך, אווירת הצוותא המשרדית נעלמה ובמקומה התגלעו פערים חברתיים ותחושת ניתוק.

מה הם הקשיים המרכזיים בעבודה מרחוק וכיצד מתמודדים עימם? 

מנהלי חברות, מעסיקים ועובדים מעידים כיום, לאור הניסיון של החודשים האחרונים, שהמציאות שטפחה על פניהם הוכיחה להם שהדברים מורכבים משתיארו. לשינוי בהיקף העבודה מהבית, שמסתמן שיישאר איתנו גם אחרי הקורונה, עלולות להתלוות גם תופעות נעימות פחות.

ריחוק וניכור

אנשים הם יצורים חברתיים, ורבים אוהבים להגיע לעבודה כדי לפגוש אנשים. גם עניינים עסקיים טהורים מבוססים על אמון ועל כימיה בינאישית, שבהרבה מקרים יכולה להכריע את הכף בין חתימת עסקה או ביטולה. אמנם העולם השתנה מאוד בעשור האחרון ואמצעים טכנולוגיים שונים מתיימרים להחליף את המגע הפיזי, אבל אלה תהליכים שייקחו הרבה זמן ועדיין יישאר פער לעומת המגע הבלתי אמצעי. הניסיון הוכיח שקשר בינאישי רלוונטי במיוחד לסגירת עסקאות, למשל בתחומים כמו נדל"ן, שם עוסקים בימים אלה בניסיון להבין את ההשלכות.

אחד הדברים המפתיעים אולי שהתגלו בתקופת הסגר הוא שאנשים מתגעגעים למשרד, לפגישות הצוות, לפטפוטים ליד מכונת הקפה. מעסיקים דיווחו כי בתקופה שבה היה צריך להגביל את הנוכחות במשרדים לשליש מהעובדים, הם הופתעו לגלות שכולם רוצים לבוא למשרד.

גם מהצד של המעסיק, ניהול מרחוק מצריך סוג אחר של מנהיגות, הנשענת על פרקטיקות ניהוליות ומנהיגותיות אחרות, היכולת להניע אנשים תלויה בקשר עין, במחוות גוף. קשה מאוד להעביר דברים כאלה דרך הזום, הוואטסאפ או הטלפון. לדברי מנהלים, אין להמעיט בחשיבותו של הקשר האישי. כשיש צורך להעביר מילה טובה או ביקורת בונה, אם האדם לא נמצא מולך זה כמעט בלתי אפשרי.

כבלים וירטואליים

המסקנה המעניינת שאוששה בעיקר בתקופת הסגר הקורונה, שבה עובדים רבים עברו לעבוד מהבית לראשונה בחייהם המקצועיים, היא שהיציאה מהגבולות הפיזיים של מקום העבודה דווקא הגבירה את תחושת השעבוד של העובד. האמצעים הטכנולוגיים כיום מאפשרים מעקב בלתי פוסק והשליטה של הארגון על העובד הופכת להיות טוטאלית יותר. חברות רבות נוהגות לחלק לעובדים לפטופ וטלפון, אך בעצם מדובר באמצעים לשליטה על זמנם, אם אדם עובד מהבית, השליטה הזאת הופכת למתמשכת ואינסופית. בעבודה מרחוק – אין משמרת שנגמרת והעובד לעולם לא "הולך הביתה".

העבודה מהבית מעצימה גם את אי השוויון החברתי. בין מי שיש לו בית מרווח, עם חדר עבודה ייעודי שניתן לסגור, ובין מי שאין לו חדר ואולי גם לא בית משלו. ליד העמדות בעבודה כולם שווים, אבל בזום כולם רואים מי חי ברווחה ומי בצפיפות.

בנוסף, נשים רבות דיווחו בתקופת הקורונה על תחושה של חוסר שוויון מגדרי, כאילו חזרו באחת לשנות החמישים של המאה הקודמת. כשהבעל הסתגר בחדר העבודה והן מצאו את עצמן מנסות לנהל שיחת זום עם עמיתים במטבח או לעבוד מהספה בסלון עם הילדים על הברכיים.

אם הזכרנו את הבעיות שבהן נתקלים העובדים, יש לציין שגם עבור המעסיקים מדובר בשטח לא מוכר ומרובה מהמורות. חלק מהמנהלים שעברו לנהל מרחוק התלוננו על סרבול ועל החוסר בקשר בינאישי. לדבריהם, כל עניין קטן שהיה נפתר במהירות בשיחת מסדרון מצריך כעת פגישת זום מתוכננת. העבודה מרחוק מצריכה חישוב מסלול מחדש והטמעת תהליכי עבודה חדשים.

פלישה לפרטיות

כשהאינטראקציה המשמעותית עם הקולגות מתבצעת באמצעות אפליקציות הווידיאו, יש עובדים מסוימים שלא מרגישים נוח בשיחות הללו. מדובר בדרך כלל באנשים המופנמים שנוטים להיחבא אל הכלים. במשרד הם לא יכולים "להיעלם", אבל שיחות הווידיאו נתפסות אצלם כמשהו פולשני שמכניס אותם לחרדות ואז הם "נסגרים". בעצם העבודה מרחוק פוגעת בפרודוקטיביות שלהם, וכמובן, אם הם עולים לשיחה בלי וידיאו הם הופכים לחריגים.

ולמרות כל הקשיים, מסתבר כי המציאות החדשה שבה רובנו עברנו לעבוד מהבית גרמה לשינוי תפישה בקרב העובדים, ולמעלה מ-90% מהם מעוניינים להמשיך לעבוד מרחוק, לפחות חלקית, גם אחרי סיום המשבר. יתרה מכך, יותר משליש מהעובדים בווירטואל מוכנים להפחתה של 10% משכרם, כדי להמשיך לעבוד מהבית.

עבודה מהבית מתאימה לאותם עובדים שמסוגלים להתמודד עם הריחוק. היא אידיאלית לאנשים שגרים בפריפריה, ומאפשרת הזדמנות להעסיק אנשים שגרים רחוק מאוד מבחינה גאוגרפית, כשבעבר אופציה כזאת לא הייתה אפשרית. פורמט של עבודה מרחוק מתאים גם לאנשים אחרי חופשת הלידה ולאנשים עם מגבלות תנועה. ועבור כל אלה שעבודה מרחוק תיטיב עימם, ארגונים צריכים לפעול כדי לקדם סביבת עבודה אינקלוסיבית במרחב הוירטואלי.

כלים לשימור תחושת השייכות של העובדים בעת עבודה מרחוק:

  1. יצירת תרבות ארגונית הוגנת – תרבות ארגונית מכבדת תאפשר לשתף את הדעה האישית ללא הפרעות וללא התנגדויות, וכן תאפשר לעובדים לבוא לידי ביטוי במגוון אמצעים. כך תיווצר אווירה של הקשבה שתסייע לאנשים להגמיש את סגנון התקשורת, גם אל מעבר לאזור הנוחות שלהם.
  2. מינוף מגוון אמצעי הטכנולוגיה – כדאי לבדוק איזו פלטפורמה היא המתאימה והאפקטיבית ביותר לחברה שלכם ולתרגל את השימוש בה עם העובדים. עם זאת, צאו מנקודת הנחה שישנה שונות בין העובדים. כך למשל, חלק מהעובדים לא חשים בנוח בשיחות זום קבוצתיות, ויש לאפשר להם להתנהל בתקשורת כתובה.
  3. תכנון מפגשים וירטואליים מראש – פגישות פרטניות וצוותיות יתקיימו בתדירות גבוהה יותר ויהיו יעילות יותר אם הן יהיו קצרות וממוקדות. כדי לוודא שכולם מוכנים חשוב לשלוח לוחות זמנים מראש ולהקצות זמן להכנת הפגישה.
  4. סיכום הפגישה הווירטואלית – ודאו שכל חברי הצוות מבינים היטב את היעדים, התפקידים ותחומי האחריות. זה יסייע בעדם ויאפשר להם למקד את מרצם במטלות. בתום הפגישה הוירטואלית בקשו מאחד מחברי הצוות לשקף את ההמלצות והרעיונות של חבר צוות אחר, על מנת לוודא שהדברים מובנים לכולם באופן אחיד.
  5. אל תוותרו על "שיחות המסדרון – עודדו שיחות ושיתוף בעניינים שאינם קשורים בהכרח לעבודה. כך תשמרו את השילוב בין החיים האישיים והמקצועיים, שחשוב שיימשך גם לאחר המעבר לעבודה מהבית.

עבודה מהבית – המלצות לעובדים

כמה החברה חוסכת על ארוחת הצהריים שלכם כשאתם עובדים מהבית?