קריירה    

העמיתים שלכם לעבודה משתכרים יותר מכם – למה זה קורה ומה אפשר לעשות?

עובדים בבורסה ליהלומים
מעודכן ל-02/2020

פערי שכר במקום העבודה יכולים להיות עניין מתסכל מאוד, אבל לא כדאי לכם לנהוג באימפולסיביות אם גיליתם שהעובד שיושב לצדכם מרוויח יותר מכם איך כן כדאי לפעול? הכתבה שלפניכם תסייע לכם לכלכל את מעשיכם בתבונה ולהשיג את המטרה

נושא השכר בארגונים שפעם נחשב לטאבו, עולה בימינו יותר מאי פעם, כאשר עוד ועוד עובדים   מוכנים לחשוף את משכורתם באתרים שונים ואף במקום העבודה – והדבר הופך את נושא השכר ההוגן והשוויוני עבור אנשים שונים שעושים את אותה העבודה – לרלוונטי מתמיד.

אין ספק שחשוב לדעת אם אתם מקבלים שכר הוגן על העבודה שלכם, וזה נכון בעיקר עבור נשים ומיעוטים. בישראל אישה משתכרת בממוצע פחות מ-70% משכרו של גבר באותו התפקיד ובאותו היקף משרה. החדשות הטובות הן שמעסיקים בכל הענפים מתמקדים כיום בצמצום פערי השכר המגדריים.

מסיבות אלה ונוספות, ניכר כי אנשים מרגישים כיום מעט יותר בנוח לדון במשכורתם, בהשוואה למה שהיו מקובל לפני שנים אחדות. לטענת בעלי המקצועות החופשיים, הם דנים בשכר מכיוון ש"אפילו אם הדבר מעורר בהם מעט אי נוחות, חשוב לעשות זאת".

כדרך להדגיש ולאמוד פערים בשכר, עובדים בחברות שבהן קיים חלל עבודה (WeWork) הפיצו גיליונות אקסל המאפשרים לאנשים לחלוק באופן אנונימי את שכרם, בתוספת ציון מגדרם וגזעם. גם ענקיות הטכנולוגיה בחנו אם קיימים אצלם פערי שכר מגדריים והשקיעו משאבים רבים כדי לצמצמם. חברת Salesforce למשל, ביצעה בשנת 2016 את הערכת השוויון הראשונה שלה; בשלוש השנים הבאות הוציאה החברה כ-8.7 מיליון דולר כדי לסגור את פער השכר המגדרי שלה.

כיצד כדאי לנהוג אם גיליתם שאתם מרוויחים פחות מעמיתכם לעבודה?

– תוכנית עבודה בשלבים:

ערכו "מחקר עצמי"

אם אתם חושדים שהשכר שלכם נמוך משל עמיתיכם, התחילו לעשות שיעורי בית. התחנה הראשונה תהיה לעשות קצת מחקר (במחשב האישי שלכם, לא בזמן העבודה).

האתרים Glassdoor.com או The Worker יכולים לשמש מקורות טובים להתחלת החיפוש, אך אין להסתפק בהם, מכיוון שהנתונים שאנשים מדווחים בהם אינם מדויקים תמיד. לכן כדאי לשאול שלוש נשים ושלושה גברים שיש להם ניסיון דומה לשלכם, מה לדעתם טווח השכר שלכם צריך להיות.

דרך אחרת לגלות את ה"שווי שלכם בשוק", שמתבררת לעיתים כמוצלחת ביותר, היא להתראיין לעבודה אחרת.

בקשו באופן אלגנטי את פרטי השכר של עובדים בענף שלכם

אם אתם מעוניינים לדעת כמה העמיתים שלכם מרוויחים, אל תיגשו אליהם באופן ישיר ותבקשו מהם לשתף אתכם במידע. במקום זאת, הציגו זאת כאילו אתם אוספים מידע. אם אין לכם קשרים רבים בתעשייה, כדאי למצוא בלינקדאין אנשי קשר בעלי תפקידים דומים, כדי להעביר להם שאלה על טווחי השכר בדרגת הבכירות והניסיון שלהם.

בררו במחלקת משאבי האנוש מהם הקריטריונים לקביעת המשכורות

אם אתם מרגישים מתוסכלים מעניין השכר, אל תתפתו לשבור את הכלים. פנו ברוגע ובנועם למנהל משאבי האנוש בחברה, הדגישו את שביעות הרצון שלכם מתפקידכם והעלו את נושא המשכורת שלכם באופן מתעניין ולא מאשים, לדוגמה: האם תוכלו לעזור לי להבין כיצד נקבע השכר בחברה? על ידי מי ומתי?

אם מחלקת משאבי האנוש אינה מתנהלת בשקיפות באשר לדרך קביעת המשכורות, זה יכול להעיד על כך שהחברה אינה פועלת לפי מדיניות שכר הוגנת.

חישבו מדוע אתם מרוויחים פחות מאשר עמיתכם לעבודה

לעיתים לפערי השכר בינכם לבין חברי הצוות שלכם יש סיבה טובה: למשל, אולי לאחד מהם יש הסמכה נוספת שלכם אין או שהם לקחו על עצמם כמה פרויקטים נוספים. כמו כן, אל תתעלמו מהגורמים האחרים המרכיבים את חבילת השכר שלכם, כמו הטבות וחופשות. ייתכן שבאופן כללי הפיצוי שאתם מקבלים שווה לזה שמקבלים חבריכם לעבודה או אפילו טוב יותר.

כיצד תבקשו תוספת שכר?

לאחר שערכתם השוואה ובדיקה מסודרת לפי השלבים הקודמים, והגעתם למסקנה שפערי השכר אינם מוצדקים, תוכלו לנסות להשוות את שכרכם לזה של עמיתיכם, אולם גם עבור מטרה זו יש לחתור בצורה שקולה ומתוכננת.

הכינו טיעונים רציונליים ומשכנעים

מומחים בתחום משאבי האנוש מסכימים פה אחד שעל מנת לבקש העלאה עליכם לוודא שהביצועים שלכם היו טובים, ושיש בידיכם סימוכין לכך.

לכן כדאי לכם לשאול את עצמכם: מה התרומה הייחודית שלכם לצוות או לארגון? כדאי לכם לעשות זאת, גם אם תחליטו לבסוף שלא לבקש העלאה. מה שנחוץ לכם הוא נתונים כמותיים על האופן שבו השפעתם על החברה. למשל, אם העבודה שלכם הגדילה את המכירות באחוזים מסוימים, או שהובלתם פרויקט ששווה סכום כסף משמעותי.

התאמנו על השיחה עם המנהל שלכם

לאחר שעשיתם מעט מחקר וגיבשתם מושג על טווח השכר שבו אתם צריכים להיות, חשבו על המספרים שלכם:

  • תוצאת החלום – זהו הסכום שאליו אתם שואפים, וזה המספר שהראשון שבו תנקבו בשיחתכם עם הבוס שלכם – למשל, העלאה של 10%.
  • התוצאה המבוקשת – זהו היעד שלכם. זה המספר הריאליסטי שאתם לוקחים בחשבון שתקבלו – מדובר בהעלאה של 8%.
  • תוצאת העזיבה – זהו המספר הנמוך ביותר שאתם מוכנים לקבל, או הנקודה שמתחתיה "העסקה הזו כבר לא טובה עבורך – זו יכולה להיות העלאה של 5% למשל.

את השיחה עם הבוס כדאי לסיים במילים: "אני רוצה העלאה של X אחוזים". אל תשתמשו במילים "אני צריך" או "מגיע לי", שיכולות ליצור רושם נזקק מדי או תובעני מדי; ואל תאמרו "קיוויתי", מה שמרמז על חוסר ביטחון. תרגול השיחה הוא קריטי, לכן לפני שאתם ניגשים לבוס התאמנו עם חברים או בני משפחה.

גשו לבוס שלכם בזמן מתאים

אל תחכו לחודש לפני הענקת הבונוסים או להערכת העובדים כדי לבקש העלאה.

לרוב כדאי להתחיל לדון בפיתוח מקצועי עם הבוס שלכם חודשים לפני שתיגשו לבקש העלאה. בדרך זו הישגיכם יהיו "טריים" בזיכרונו של הבוס שלכם, והדיונים על שכר ותגמול ייראו טבעיים יותר.

לאחר השיחה עם הבוס –  תעדו את הדברים בכתב

קבלת העלאה עשויה לארוך מספר חודשים, במיוחד בארגונים גדולים. זו הסיבה שדיקינסון טוענת שחשוב לתעד בכתב שביקשתם. שלחו לבוס שלכם אימייל מעקב המסכם את השיחה וכולל את המספר עליו הסכמתם. וודאו שהבוס שלכם אכן מגיב למייל המתעד את בקשת ההעלאה.

אל תנהגו בפזיזות – חשבו מסלול מחדש

אם אינכם מקבלים מיד את המשכורת שאתם רוצים, אל תתפטרו מיד!

אם אתם מגלים שאתם לא מתוגמלים כראוי ושאינכם יכולים להרוויח יותר בחברה שבה אתם עובדים – זה לא בהכרח אומר שעליכם להתפטר לאלתר. במקום זאת, עליכם לחשב מחדש את הצעדים שלכם. שקלו מה תצטרכו לעשות כדי לקבל את ההעלאה הרצויה ושאלו את עצמכם אם שווה לחכות לכך ואיזו עבודה נוספת נדרשת מכם.

בסופו של דבר, ההחלטה אם להישאר בחברה הנוכחית שלכם או לחפש מקום אחר היא מאוד אישית. זה תלוי בגורמים כמו מצבכם הכלכלי הנוכחי, הנסיבות משפחתיות שלכם וקיומה – או אי קיומה – של רשת מקצועית חזקה, שתוכל לסייע לכם למצוא עבודה חדשה במהירות.

כך, אם תחליטו להתפטר, לפחות תדעו שלא פעלתם באובססיביות, וכשתתחילו לחפש עבודה חדשה, לא תצטרכו להקדיש זמן רב לחישוב המשכורת הרצויה לכם.

מה ציפיות השכר שלך? התשובות הנכונות

מהו אי שוויון בהכנסות (משכר)