מדריכי השקעות    

גיטרה או כינור: מי יניב תשואה גבוהה יותר?

pixabay

מעודכן ל-07/2020

משבר הקורונה בפרץ בתחילת 2020 פגע קשות בכיסיהם של רבים ברחבי העולם והכניסה הרבה עצבנות ואי ודאות לשוקי ההון. לכן, מי שהפרוטה בכל זאת נותרה בכיסו עשוי לשקול השקעות אלטרנטיביות, השקעות שלא חשופות לשוק ההון, ובהן בעיקר השקעות נדל"ן, השקעות בזהב ואמנות וכן השקעות נוספות כמו רכבי אספנות ויין. אחת ההשקעות האלטרנטיביות היא בכלי מיתר עתיקים, או בעלי חשיבות היסטורית.

השקעה בכלי נגינה עתיקים, ובעיקר כלי מיתר, הפכה לפופולרית, כך שהיא לא מבוקשת רק בקרב בעלי הון אלא גם אצל מוסדות כמו בנקים ומדינות. הסיבה היא שכלי מיתר עתיק, שמור ונדיר, רק מעלה את ערכו.

הערך של כלי מיתר עתיק עולה ב-5%-10% בכל שנה, ואפילו בזמן משברים כלכליים הכלי כמעט שאינו מאבד מערכו. אבל השקעה בכינור עתיק למשל היא לא הוצאה זולה כלל. מחיר מינימלי לכינור עתיק הוא 60-50 אלף דולר. אחד הכינורות היקרים בעולם נמכר ב-5 מיליון אירו ב-2008 לאחר שנמכר קודם לכן ב-96 וב-200 אלף דולר. על פי האגדה, הכינור הזה הושלך לפח על ידי היורשים.

איך יודעים שמדובר בכלים עתיקים? לרבים מהכלים מצורפים מסמכים, אך לא תמיד אלו בנמצא. חלקם נושאים תוויות, אך יש לוודא שלא מדובר בזיופים. מומחים יכולים לזהות לפי איכות הבנייה והצליל שמדובר בכינור עתיק. כיום יש גם מומחים שיכולים לבדוק את הכלים באמצעות כלים טכנולוגיים. כינורות סטרדיווריוס שנבנו על ידי  בונה הכינורות האיטלקי אנטוניו סטרדיווארי במאה ה-18, נחשבים לכלים היוקרתיים ביותר, ולכן חשופים יותר לזיופים. הסיבה למחיר הגבוה של הכינורות העתיקים ולעלייה המתמדת בערכם היא שצליל הכינור משתבח עם השנים. בכל מקרה, היזהרו מזיופים: מחלקת ההונאות במחוז חוף במשטרה חשפה ב-2011 הונאה מתוחכמת בהיקף של כמיליון אירו, במסחר בכלי הנגינה.

כלי מודרני יותר שהפך לבעל פוטנציאל להשקעה הוא הגיטרות, כולל גיטרות חשמליות מודרניות יותר. מחירי הגיטרות מטפסים בעקביות בהתאם למותג, לפרסום של בונה הגיטרה, כשהעץ איכותי וכן כשהבעלים מפורסם. להבדיל מכינורות, גיטרה היא כלי מאוד פופולרי שלא מיועד רק לבנקים, אספנים ונגנים מקצועניים.

בעוד הצרכנים יכולים להסתפק בגיטרה זולה יותר ולחסוך המון כסף ועדיין לקבל עבודה טובה, המשקיעים מחפשים את הכלים האיכותיים יותר. התחום הכי צומח בשנים האחרונות הוא גיטרות של נגנים מפורסמים. כך דיוויד גילמור להקת פינק פלויד מכר את אוסף הגיטרות שלו במחיר שיא של 21 מיליון דולר. ג'ים אירסיי, הבעלים של קבוצת הפוטבול אינדיאנפוליס קולטס , הגיש את ההצעה הזוכה עבור הגיטרה. במגזין "וינטאג' גיטר" יצרו מדד של גיטרות נחשבות שיוצרו בשנות השלושים עד השבעים במחירים של 3,600-10,000 דולר.  בתקופה של 17 שנה השיג המדד תשואה ממוצעת של 12% עם סטגנציה במחירים בתקופות של ירידות.

אפשר להשקיע בגיטרות גם באמצעות קרנות כמו קרן גידור של חברת ההשקעות אנקורג' קפיטל פרטנרס, שהשיקה קרן גידור בהיקף של 100 מיליון דולר. הקרן, Guitar Fund, משקיעה בגיטרות לאספנות ובגיטרות של זמרים מפורסמים.

כמו הכינורות, גם גיטרות הן כלי מיתר מעץ, שעל פי מומחים הצליל שלהן משתבח עם השנים. אז גיטרה או כינור? מבחינת תשואה הגיטרות והכינורות מניבים תשואה דומה עם יתרון קטן לגיטרה, אלא שההשקעה בגיטרה יותר זולה וגם יש יותר היצע של גיטרות לעומת כינורות עתיקים. עם זאת, אם מראש יש לכם סכום כסף יפה, התשואה בכינור יכולה להניב סכומים גבוהים מאוד.

לימודי גיטרה – כמה עולה ואיפה עדיף

פריטי אספנות ועתיקות – כמה זה שווה והאם כדאי להשקיע?

כמה עולה אמן לאירוע – רוצים זמר, סטנדאפיסט, אומן חושים? הנה המחירים