מדריכי דירה ומשכנתא    

זוגות חרדיים רבים הם בעלי דירות לפני גיל שלושים. איך הם עושים זאת?

 מעודכן ל-05/2019

דירות זולות יותר,  צפיפות גדולה יותר, השתתפות של ההורים, צריכה מתונה וזהירה – מה עוד אפשר ללמוד מהחרדים על רכישת דירה?

שערו בנפשכם משפחה מרובת ילדים ששני מפרנסיה מרוויחים שכר מינימום וצריכים לדאוג להון עצמי עבור רכישת  דירה לילדים. זה אפשרי באמצעות תרבות צריכה שונה, אורח חיים שונה ותפיסה שונה לגבי קונספט של דירה. זהו המצב אצל רוכשי הדירה במגזר החרדי.

המספר הממוצע לילדים במשפחה חרדית הוא 6.9 ובכ-40% מהמשפחות החרדיות יש ארבעה ילדים ומעלה. הפתרון החלקי שלהם הוא צפיפות גדולה מאוד יחסית בחדר,  מדובר ב-1.4  נפשות השווה רק למגזר הערבי.  אצל היהודים הלא חרדים  הוא רק 0.8 נפשות לחדר.

חדש באתר הון – מידע מעודכן על מחירי הדירות בעסקאות האחרונות

כמעט חצי מהרוכשים, 45%, הם בגילים 25-19 במגזר החרדי, לעומת  9% מבין כלל האוכלוסייה. בטווח הגילאים 26-30  השיער דומה באוכלוסייה החרדית והכללית ועומד על 23% . המשמעות היא שעד גיל 30 הרבה מבני המגזר החרדי הם בעלי בתים.

עוד דרך שהם עושים זאת היא קניית דירות זולות משמעותית  מבמגזר החילוני.  כך למשל ממוצע המשכנתאות במגזר החרדי יכול להיות 400 אלף שקל, עם תמיכה של שתי המשפחות, לעומת  670 אלף שקל בממוצע במגזר החילוני..

אבל עלות מ"ר בקרב רוכשי דירה ראשונה במגזר החרדי עומדת על 14,340 שקל, 5% יותר לדירה ראשונה מהמגזר הכללי.  עלות ממוצעת לדירה ראשונה במגזר החרדי היא כ-1.195 מיליון שקל בממוצע לעומת דירה ראשונה במגזר הכללי אשר מחירה 1.321 מיליון שקל.

אם הזוג הצעיר לא מצליח להחזיר את המשכנתה, ההורים נכנסים לתמונה, ומשלמים 19%   מהמשכנתאות לרכישת דירה ראשונה. במגזר החרדי ההורים משלמים גם חלק מהוראת הקבע. לעומת זאת, במגזר הכללי השתתפות ההורים היא בשיעור 7% מהאוכלוסייה הכללית.

החרדים גם לא צופים לעצמם גידול בשכר ולכן דואגים לצריכה בשיעור נמוך ונחשבים בעלי מוסר החזרת הלוואות גבוה, לכן גם מגיעים להסדרי חוב עם הבנקים, ושיעור חדלות הפירעון אצלם כמעט אפסי. מה שכן דומה למגזר הכללי הם  שיעור רוכשי דירה של 68% והון עצמי דומה של 43% לעומת 41% בכללי.

אבל בתוכנית מחיר למשתכן הם מתקשים, משום שהתוכנית לא מעודדת רכישה קבוצתית, הסותרות חלק מהותי ממאפייני הקהילה. אחוז החרדים הרוכשים במסגרת מחיר למשתכן נמוך יחסית למשכנתאות "רגילות" ועומד על 15% מכלל הרוכשים.

משרד הבינוי מקים אגף מיוחד לאוכלוסייה החרדית;  הצפי – 200 אלף דירות לחרדים בעשרים השנים הבאות

קרן נאמנות לחרדים – אימפקט 10/90; גימיק או אמיתי

תוספת משכנתא על שירות חובה או שירות לאומי