קריירה    

חוזה עבודה – למה לשים לב

מעודכן ל-04/2019

הגדרת תפקיד, זמן העבודה, שעות, תחרות וסודיות – דברים שחשוב לשים לב אליהם בחוזה עבודה

זהו, נגמרו החיפושים ומצאתם עבודה. כמובן לא תתחילו לעבוד בלי חוזה בכתב או לפחות הודעת מייל או מכתב חתום שמפרט את כל התנאים. אז לפני שחותמים על חוזה או מאשרים את התנאים, למה צריך לשים לב?

לפני הכול יש כמה סעיפים החייבים להיות בכל חוזה,  הכוללים את הגדרת התפקיד, הממונה, תחילת העבודה, האם היא לזמן מוגבל או לא, כמובן מה השכר, ימי העבודה ואורך ימי העבודה.

שימו לב שאלו צריכים להיות מתואמים לראיון ולשיחה בעל פה. האם השכר כולל בונוסים?  באילו תנאים? האם הגדרת התפיד היא מה שדיברתם עליו או שפתאום מתגלים תחומי אחריות נוספים? האם מועד התשלום הוא המועד המסוכם? שימו לב שההוראות וההגדרות ברורות ולא פתוחות לפרשנות. גם תאריך תחילת העבודה והסיום חשוב מאוד. הוא משפיע על זכויותיכם, למשל בפנסיה או בפיצויים. גם בשעות העבודה שימו לב שההגדרות אינן עמומות, כמו "בהתאם ליעדים".

לצדם יש כמה דברים אופציונליים, כמו רכיב שעות נוספות בשכר גלובלי וכן ויתור על  חוק שעות  עבודה ומנוחה, המאפשר למעסיקים להעסיק אתכם בשבת ובחגים.

יש כמה סעיפיי שהם על פי חוק, צריך לשים לב אם החוזה אינו מנוגד לחוק או נהפוך הוא, כולל הטבות שאינן כלולות בחוק: אלו כוללים דמי נסיעה, ימי חופשה, ימי מחלה, הודעה מוקדמת על פיטורים, פיצויי פיטורים, פנסיה.

שימו לב לסעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, אומנם הוא מאפשר לכם לקבל כסף במקרה שתתפטרו, אבל לעתים פחות מהאופציה הרגילה. שימו לב שלחוזה שלכם צריך להצטרף עותק מאישור כללי שהוציא שר הכלכלה להסדר, ציון של גובה ההפרשות לפנסיה וגם ויתור של המעביד על זכותו למשוך כספים מגובה ההפרשות לפנסיה

אלמנטים נוספים הם מקורות הכנסה נוספים, האם מותר לעבוד בעבודה נוספת, באיזה היקף? האם יש סעיף מניעת תחרות, המונע מכם לעבוד אצל המתחרים? בענפים ריכוזיים, הרבים בישראל, סעיף כזה יכול להשפיע על חופש העיסוק, ולכן אפשר לבקש שסעיף זה יחול רק במקרה שהעובד פוטר. האם יש סעיפי סודיות? אם כן, מה הפיצויים שתיאלצו לשלם. אותו דבר לגבי קנסות על פרישה מהעבודה לפני תום ההסכם. אין מניעה חוקית שהמעסיק ינכה שכר מהעובד על פרישה מהעבודה לפני תום החוזה, אם כי לעתים בתי המשפט מפחיתים את גובה הפיצוי.

אם יש תקופת הכשרה, מה תקופתה? כמה המעסיק רשאי לנכות בגינה? האם ישלמו לכם גם אם לא סיימתם את תקופת ההכשרה?

ניוד: המעסיק יכול לדרוש מכם לעבור מקום עבודה או לשלוח אתכם למשימות, כדאי לשים לב כאן מה הטווח ואם מקבלים פיצוי על שעות נסיעה רבות. סעיף זה גם חשוב למעסיק, כדי ששינוי מיקום לא ייחשב הרעת תנעים.

נוהל הנהלים. מעסיקים רבים מוסיפים סעיף בשם נוהל הנהלים. סעיף זה מאפשר למעסיק לעדכן את תנאי ההעסקה מפעם לפעם. לעובד מומלץ להתנגד לסעיף כזה, ההופף את כל התנאים המסוכמים על פיהם.

בכל מקרה, כל אלו חלים על חוזה אישי. בחוזה קיבוצי יש לשים לב שהחוזה הוא סטנדרטי ומותאם לחוזים של העובדים האחרים, ויש להתעדכן בחוקי העבודה באתרים כמו הון.

התעמרות בעבודה – איך מתמודדים

עבודה ביום הבחירות – כמה משלמים

עבודה ביום מנוחה – בעד ונגד