מדריכי בנקאות    מיסים    

חוק הגבלת שימוש במזומן – האם יעיל?

החוק להגבלת השימוש במזומן צפוי להיכנס לתוקפו. אך ניסיונות דומים בעולם לא הניבו שיפורים חדים. מה החלופות?

למרות הביקורת הרבה שנשמעה על  החלת החוק להגבלת שימוש במזומן וחוסר ההכנה של הציבור, לא צפוי לחול שינוי בחוק וגם לא במועד כניסתו לתוקף.

בעולם לא צומצמה הפשיעה

מטרת החוק היא להילחם בעסקאות בשוק השחור, בהעלמות מס, בפשיעה ועוד. אך לא בטוח שהוא יצליח בכך. כרגע מסתובבים בינינו 74 מיליארד שקל בשטרות במזומן. איש אינו יודע היכן הם בדיוק. ההערכה ברשויות היא שלא מעט מהכסף הזה משמש להלבנת הון, סחר בסמים, פרוטקשן ועוד שלל גורמים פליליים, ללא כל תיעוד. וגם אובדן ההכנסות ממסים נאמד ב-30 מיליארד שקל בשנה עקב עסקאות במזומן.

אם בוחנים מדינות שנקטו צעד זה, כמו איטליה, ספרד, צרפת ובלגיה, נראה שרמת הפשיעה לא ירדה, העלמות המס לא קטנו מאוד ובחלקן מצב הכלכלה אף החמיר, כמו בצרפת הסובלת מיוקר מחיה גבוה.

במקום להגביל מזומן להקטין שטרות

הצעות חלופיות למיגור הפשיעה והעלמות המס כוללות ביטול שטרות גדולים. לא נדמיין ברון סמים מתחיל לספור שטרות של עשרים עבור עסקה של מיליונים. על פי התומכים בגישה, צמצום השטרות יהפוךאת העסקאות במזומן ואת הפשיעה לקשה יותר. הרבה מהבנקים המרכזיים תומכים בגישה זו

מעבר לאמצעים דיגיטליים

בשבדיה הממשלה בשיתוף הבנקים מעודדת תשלום אמצעים דיגיטליים ובמקומות רבים אי אפשר לשלם יותר במזומן, למשל באוטובוסים (גם בארץ החל מהחדש יהיה אפשר לשלם רק באמצעות כרטיס רב-קו), בכמה איגרות ממשלתיות ובכמה רשתות מסחר. היקף השימוש במזומן במדינה  יורד מדי שנה בין 6% ל-9%. לטענת הרשויות, המהלך הצליח להוריד את שיעור הפשיעה, העלמות המס וההונאות אלא שלקשישים למשל קשה להסתגל לכלים הטכנולוגיים במקום הכלים שאליהם מורגלים זה שנים רבות. השבדים גם שוכחים לספר שפשיעת הסייבר בתחום הכלכלי דווקא עולה

החוק להגבלת שימוש במזומן – כל מה שצריך לדעת

כרטיסים נטענים – האם חוק להגבלת השימוש במזומן יעודד את הכרטיסים הנטענים?

רשות המיסים נערכת לאיסוף מידע על מבצעי עסקאות במזומן לקראת החוק בתחילת 2019