שוק ההון    

ידיעות אחרונות ירכוש חזרה את מניות פישמן מבנק הפועלים, סכום העסקה 215 מ' שקל

 נוני מוזס ובעלי המניות הנוכחיים של "ידיעות"  ירכשו את מניות בנק הפועלים (34%) בידיעות

לאחר השלמת העסקה בנק הפועלים יישאר עם תספורת של כ-700 מיליון שקל בגין האשראי שניתן לאליעזר פישמן לרכישת מניות אלה

ושג הסכם למכירת מניות "ידיעות אחרונות" שהיו שייכות לאליעזר פישמןו שהועברו לבעלות בנק הפועלים, לבעלי ידיעות אחרונות.  סכום העסקה 215 מיליון שקל.

הכונסים למניות פישמן שכיום בידי בנק הפועלים הגישו בקשה לאישור העסקה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, לאחר שרשות התחרות כבר נתנה את אישורה למהלך. אם בית המשפט יאשר העסקה תצא אל הפועל.

העסקה מבוצעת באמצעות מנגנון של Buy-beck – כלומר, רוכשות המניות הן שלוש חברות בקבוצת ידיעות, והמשמעות היא שכל בעלי המניות אמורים להגדיל את חלקם באופן פרופורציונלי לחלקם הנוכחי. עם זאת, צפויות להיחתם עסקות נוספות שבמסגרתן בעלי המניות שיישארו בעיתון הם רק נוני מוזס, אחותו ג'ודי שלום ניר מוזס ובת הדודה שלהם מרים נופך מוזס.

המניות ש"ידיעות אחרונות"  מעוניינים בהן נרכשו לפני כשני עשורים על-ידי אליעזר פישמן, שבסופה של סדרת רכישות של מניות בקבוצת "ידיעות אחרונות" מידי משפחת מוזס, הגיע להחזקה של כ-34% מהקבוצה במונחי זכויות לקבלת דיבידנד.

המניות שנמכרות עתה על-ידי הפועלים  הוחזקו במישרין ובעקיפין דרך חברת פולן שהייתה שותפה של פישמן ושל מוזס, שמחזיק בה בשליטה. האשראי ניתן לפישמן על-ידי הפועלים כבר ב-1999. העסקאות ההיסטוריות של פישמן נעשו לפי שווי גבוה מאוד של 700-800 מיליון דולר ומומנו על-ידי בנק הפועלים.

עם הסתכויותיו הכלכליות של פישמן הוא ניסה למכור את המניות באופן עצמאי ללא הצלחה. ב-2016 בנק הפועלים מימש את השיעבוד שהיה לו על המניות, ומונו הכונסים. מאז היו ניסיונות של הכונסים למצוא קונה, גם כן ללא הצלחה.

עתה בנק הפועלים ימכור באמצעות הכונסים את המניות לפי שווי חברה נמוך בהרבה. לאחרונה נחתמה עסקה, שלפיה הכונסים מוכרים את המניות ששועבדו לבנק ב"ידיעות אחרונות", שבשליטת מוזס, בתמורה לסך של כ-215 מיליון שקל בניכוי דיבידנדים בתנאי שיש כאלה מאז נובמבר האחרון, שמשקפים ל"ידיעות אחרונות" שווי של כ-620 מיליון שקל במונחי זכויות לקבלת דיבידנד מקבוצת התקשורת.

כיוון שב"ידיעות" יש מספר סוגי מניות, שווי החברה נע בטווח רחב, שאף עשוי להיות גבוה יותר מהסך המדובר".

כך או כך הסכום נמוך בהרבה מיתרת החוב שהמניות שועבדו אליו מלכתחילה, ושעומדת על רמה של 1.2 מיליארד שקל. את המחיר הנמוך יחסית עבור המניות מסבירים בנחיתות של חלק מהמניות.

בכל מקרה, התמורה בעסקה מעלה כי בנק הפועלים, שכבר מימש רכוש של פישמן שמוערך בכ-300 מיליון שקל, ירשום עתה הכנסה נוספת של כ-200 מיליון שקל. מכאן שמתוך חוב של 1.2 מיליארד שקל, יוחזרו כ-500 מיליון שקל, כך שהבנק עדיין נותר עם החוב לכאורה של כ-700 מיליון שקל.

עם זאת, לאורך השנים הבנק כבר מחק את החוב, רובו ככולו ככל הנראה, כך שהוא לא צפוי למחוק מחדש.  יתר על כן, ואף בהשלמת העסקה צפוי לבנק סכום יפה שדווקא יתרום לתוצאות הבנק.

בכל אופן, בשל החוב  הכונסים מטעם הפועלים צפויים לתבוע את הנאמן לנכסי פישמן כך שאם ייוותרו כספים בסוף ההליך, הבנק יהיה אחד מהנושים הלא מובטחים ואולי יקבל החזרים נוספים, נוסף לעוד זכויות של פישמן שבידי הפועלים, בסכומים לא משמעותיים.

לאחר העסקה יהפוך נוני מוזס לבעל המניות הגדול ביותר בעיתון. בימים אלה נערך מוזס לשימוע לפני הגשת כתב אישום בעניינו במסגרת תיק 2000. בשל מודל העסקה, שבו שלוש חברות בקבוצת ידיעות רוכשות את המניות, כל בעלי המניות אמורים להגדיל את חלקם. ואולם, מרים נופך מוזס צפויה למכור חלק ממניותיה כך שחלקה לא יגדל בהתאם בעסקה.

בבקשה מפרטים כונסי נכנסים כי נמנעו מלקיים הליך מכרזי למכירת המניות משם "אתגרים לא שגרתיים, שנובעים בין היתר מכך שמדובר בהחזקת מיעוט בחברה פרטית, בעלת מאפיינים ייחודיים, הוראת זכות סירוב אנכרוניסטית, מניות מסוגים שונים ועוד". לפי הכונסים, נעשו פניות שונות לרוכשים פוטנציאליים ונערכו פגישות עם ברוקרים בחו"ל "שלא יצא מהן דבר". גם לא היו מתעניינים שפנו מיוזמתם לכונסי הנכסים.

הכונסים מעירים בבקשה כי קיימות מחלוקות רבות בין בעלי מניות המקשים על ביצוע "עסקת החבילה", אך לפי הכונסים הם משוכנעים כי בסופו של דבר בעלי המניות יאשרו את העסקה. בבקשה מצוין כי כבר בדצמבר 2018 נחתם ההסכם העקרוני בין הכונסים לבין ידיעות. באותו מועד הוגשה בקשה לרשות התחרות לאישורה העסקה – והיא אכן אישרה אותה.

אורי אריאל לידיעות אחרונות – ";נבטל את המע"מ על דירה ראשונה לזוגות צעירים";

פיטורים במעריב – העיתון היומי ייסגר