זכויות עובדים    

יושבים שבעה, מקבלים משכורת – על זכויות עובדים בימי אבל

מעודכן ל-07/2019

מתי מגיעה משכורת וחופשה על ימי אבל? האם רק  על קרובים מדרגה ראשונה? ומה לגבי בני מיעוטים ועובדי קבלן?

לא משנה  אם אתם יושבים  שבעה ומה הדת שלכם, אתם זכאים לשבעה ימי חופשה בתשלום על שבעה ימים קלנדריים (כולל שבת) מקסימום בגין פטירת קרוב משפחה מדרגה ראשונה – אב, אם, אח, אחות, ילד, בן זוג – כולל ידוע בציבור. עם זאת, הזכאות מותנית בשלושה חודשי עבודה לפחות במקום העבודה, אלא אם כן אתם עובדי חברות כוח אדם או ניקיון, ואז מתן המשכורת אינו תלוי ותק. עם זאת, עובדי קבלן במגזר הציבורי יזכו למשכורת בימי אבל רק אחרי שלושה חודשי עבודה, אלא אם צוין אחרת מכורח הסכם קיבוצי. עבור עובדי תחזוקה וניקיון לא קיימת התניה בוותק כלל.

כמו כן, בעדות מסוימות מקובלים ימי אבל גם על קרוב שלא מדרגה ראשונה, למשל סבא ודוד או בן דוד. במקרה כזה המעסיק אינו חייב בתשלום משכורת על ימי האבל, אלא שבמגזר הציבורי ובענפי תעסוקה מסוימים ניתנת משכורת גם על ימי אבל על קרוב שאינו מדרגה ראשונה.

לעובדי מדינה מוסלמים, נוצרים ודרוזים נקבעו זכאויות נוספות להיעדרות בתשלום במקרה של מוות של קרובי משפחה מעבר לדרגה הראשונה. עבור נוצרים ומוסלמים התירה הפסיקה חופשה בתשלום גם לסבא, סבתא, דוד או דודה, נכד או נכדה מקשר דם. לדרוזים הותר גם חותנים, בני דודים, גיסים ואחיינים. יש לציין שהכללים חלים גם על יום ההלוויה עצמו.

ימי מחלה וצבירת חופשות

ימי אבל לא מנוכים ממכסת ימי החופשה השנתית, גם אם תקופת האבל חלה במהלך החופשה .במהלך ימי האבל ממשיכים להיצבר לעובד ימי מחלה כאילו המשיך לעבוד ולא נעדר לרגל האבל.

איך מקבלים קצבת שאירים במקרה מוות

איך נערכים כלכלית למוות

תעודת פטירה – מה זה, ואיך מקבלים דרך האינטרנט?

בעלי חשבון משותף אחרי פטירה – מה עושים?