חדשות    

יותר מדי חללי עבודה משותפים עלולים להוריד את ערך הנכס

WEWORK

ככל שהשטח המושכר לחלל משותף היה גדול יותר, גדל הפער בין שווי המכירה לבין העסקאות הדומות בשוק

חללי העבודה המשותפים אומנם פופולריים, אבל מחקר חדש מראה שמשיעור מסוים של חללים משותפים, ערך הבניין כולו מתחיל לרדת.

לפי המחקר, שנערך על השוק בארה"ב, אומנם החללים החדשים מהווים רק 1% מכלל המשרדים, אבל שיעורי הצמיחה שלהם גבוהים מאוד. יש ערים שבהן השיעור גבוה אפילו יותר.  כך במנהטן מדובר על 3%, בסן פרנסיסקו על 2.9% ובלוס אנג'לס על 2.2%.

ניתוח של 17 עסקאות מכירה מהשנתיים האחרונות, של בניינים שיש בהם חללי עבודה משותפים, מראה את הקשר בין שווי העסקה לבין שיעור החללים המשותפים בבניין. במקומות שבהם 40% או פחות מהשטחים הושכרו לחללי עבודה משותפים, השווי היה בטווח או קצת פחות מהמחיר של עסקאות דומות באזור. ככל שהשטח המושכר לחלל משותף היה גדול יותר, גדל הפער בין שווי המכירה לבין העסקאות הדומות בשוק. למעשה, התוצאות הראו שמשקיעים נוטים לדרוש הנחה על המחיר, ככל ששיעור החללים המשותפים גבוה יותר.

שווי הנכס, לפי המחקר – של קושמן את וויקפילד  – על ארה"ב הראה ששיעור אכלוס של כ-15%-30% על ידי חללי עבודה משותפים  חיובי ותורם לעליה בשווי של הנכס הנמכר. מצד שני צריך לזכור כי קיים אתגר גדול בהשכרה לגופי עבודה משותפת, משום שעלולה להיווצר תלות בלקוח עם חוזים קצרים הדורש השקעות גמר גבוהות. השאלה מה תהיה היכולת של גוף כזה לשלם את השכירות בתקופות פחות טובות, כשהביקוש למתחמים ירד,.

החסרונות המצוינים במחקר: עלויות גבוהות יותר בגלל השקעה רבה בעיצוב ובתכנון, בלאי ופחת מוגברים, וענייני אבטחה ואבטחת מידע. נושא אחר הוא חוסר יציבות, כלומר מצב שבו הרבה משרדים נשארים ריקים. בלי יכולת לשינוי

אבל יש לציין כי ממחקרים עולה כי למרות הצמיחה החזקה והסיקור האוהד, מדובר על שיעור חדירה נמוך מאוד של כ-1% ממלאי המטרים להשכרה בארה"ב נכון לאמצע 2018.בישראל לעומת זאת חסרים נתונים, אבל ההערכות הן שהמצב דומה

לפי הדוח, שיעור חברי ווי-וורק שעובדים עבור חברות שיש בהן יותר מ-100 עובדים הוכפל פי 4 מ-2010 והגיע ל-12%, ואילו שיעור העובדים שהם פרילנסרים או עצמאים צנח באותה תקופה מ-68% ל-39%.

חללי עבודה משותפים – עכשיו גם לתאגידים

חללי עבודה משותפים – מה זה? מה היתרונות? מה מקבלים ובאיזה מחיר?