מדריכי דירה ומשכנתא    

רוכשים דירה? ככה תמנעו עיכובים במסירת הדירה

 

מעודכן ל-05/2019

מתי לקבלן מותר לאחר? כמה זמן מותר לו לאחר? מה גובה הפיצויים שתקבלו? ואיך להקטין את הסיכוי לאיחורים?

החלטתם לקנות דירה מקבלן, יש לכך יתרונות, של דירה חדשה לפי בחירתכם ובסטדנרטים גבוהים לעומת דירה מיד שנייה. אבל אחד החסרונות הגדולים הוא האיחורים של הקבלן. בחוזה כתוב שמותר לו לאחר מכוח עליון או מסיבות מוצדקות. אבל מה מוצדק ואיך ניתן לצמצמם את האיחורים?

מהן סיבות מוצדקות?

סעיף סיבות מוצדקות או כוח עליון מאפשר לקבלן לאחר במסירת הדירה אם מדובר בסיבה אשר אינה בשליטת הקבלן כמו אסון טבע, צונאמי, הוריקן, רעידות אדמה וכד'. איחורים אלו אינם מוגדרים בזמן, ובעצם מאפשרים לאחר ללא הגבלה.

מה אתם יכולים לעשות? ודאו כי סעיף זה יצומצם בחוזה ככל האפשר, עם פחות אופציות ככל הניתן.  אל תיתנו לקבלן להכניס לחוזה שלל סיבות לא מוצדקות. יש להתעקש שהסעיף בחוזה שלכם יהיה מצומצם עם סיבות סבירות בלבד.

נוסף על כך שימו לב לניסוחים. אם כתוב שביתה, זה מכסה אופציות רחבות מדיות, הרחיבו לשביתה כללית במשק. כך גם לגבי מחסור חומרים, מחסור כללי במשק.

כמו כן גם אם אירעו הסיבות המוצדקות, יש להתייחס לזמן האיחור, שהאיחור המוצדק היחיד הוא איחור שאינו בשליטת הקבלן. אפשר גם להוסיף לסעיף זה שגם במקרה של כוח עליון או סיבות מוצדקות תהיו זכאים לפיצוי.

חדש באתר הון – מידע מעודכן על מחירי הדירות בעסקאות האחרונות

מועד מסירת המפתחות

בחוזה מועד מסירת המפתחות יכול להיות בטווח מצוצמם או בתאריך ספציפי או בטווח רחב. יש להתעקש שהטווח יהיה מצומצם ככל הניתן וכמה שיותר חד-משמעי. כמו כן חשוב לשים לב שהתאריכים זהים למה שהובטח לכם מלכתחילה.

איחור בעקבות בקשות של הקונים

הרבה חוזים מתירים לקבלנים לאחר עם בקשות הדיירים לשינויים. שימו לב שאם מדובר בבקשה של מהנדס, לא מגיע פיצוי.

מה אתם יכולים לעשות? בקשו מהקבלן מועד לסיום השיפוצים או השינויים בדירה. והיערכו מראש לכך אם מתאים לכם, או ותרו אם המועד ארוך מדי. כמו כן, לפני שהקבלן בונה את הקומה שלכם אפשר לקבוע את תקופת השינויים. בכל מקרה, הוסיפו את הזכות לערער על התקופה שקובע הקבלן. אם כלום לא עוזר, טיפול משפטי הוא אופציה.

מהו איחור סביר

שימו לב שלא משנה מה הסיבה לאיחור, סיבות מוצדקות, כוח עליון, או שינויים בדירה, ההוכחה על זמן סביר מוטלת על הקבלן ולא עליכם. ככה שאם אתם סבורים שהאיחור אינו סביר, על הקבלן יהיה להוכיח כי האיחור מתבקש ועשה ככל שביכולתו לצמצו.

מה תקופת האיחור המותרת

אם פעם הקבלן היה יכול לפעול על פי דעתו. על פי חוק המכר, לקבלן אסור לאחר ביותר מ-60 יום ללא סיבה מוצדקת בלי לשלם פיצוי.  (מהיום הראשון לאיחור).

החוק מאפשר קבלת פיצוי עבור סכום השווה לדמי שכירות של דירה דומה בגודלה ובמיקומה, כשהם מוכפלים ב–150% עבור איחור של עד שמונה חודשים (החל מהמועד הקבוע בחוזה).

במקרה של איחור מעל שמונה חודשים, כלומר, בעבור תקופה שתחילתה תשעה חודשים לאחר המועד החוזי ואילך. יש להכפיל את דמי השכירות בדירה דומה באזור ב 125%, הפיצוי קטן מעט כדי לא לפגוע בקבלן

מה אתם יכולים לעשות? אל תקבלו את סכום הפיצוי בחוזה המוצע, או אפילו בחוק, כתורה מסיני, נהלו משא ומתן כדי להגיע לתוצאה הרצויה לכם.

האם הקבלן יכול להוסיף סעיף בחוזה המתיר לו לאחר מעבר ל- 60 יום?

כל עוד הסיבה אינה כלולה בכוח עליון או בסיבות מוצדקות, מדובר בעבירה על חוק המכר.

מתי מקבלים את הפיצוי?

פיצוי שנקבע ישולם לכם בתום כל חודש בעד אותו חודש איחור. הפיצוי על 60 ימי האיחור הראשונים החל מהמועד למסירת הדירה הקבוע בחוזה, ישולם לאחר שישים ימים אלו.

מה גובה הפיצוי?

סכום שנקבע ביניכם בחוזה או  הסכום המוגדר בחוק שהינו פיצוי בשיעור של פי 1.5-1.25 מגובה שכר הדירה החודשי של דירה בגודל ובמיקום של הדירה שרכשתם.

כמו כן, במקרים מסוימים, ניתן להגיש לבית המשפט תביעה לפיצוי גדול יותר בשל נזק שנגרם לכם כתוצאה מהאיחור.

בכל מקרה, אם יש מחלוקת לגבי מהו גובה הפיצוי על פי דירה דומה בגודלה ובמיקומה, כדאי להיוועץ עם מומחה בתחום, מתווך או שמאי ואף לערוך בדיקה עצמית ברשת

חוק המכר – איך להבטיח את כספי רוכשי הדירות.

דירה מקבלן או דירה יד שנייה – מה עדיף?

התאחדות קבלני השיפוצים מזהירה: כך תזהו קבלן חאפר – חוסר מקצועיות, איחורים ותחלופת עובדים