משפט    

כמה מזונות משלמים על ילד אחד?

גירושין - איך מחלקים את ההון

מעודכן ל-06/2019

החוק בישראל מחייב הורה לדאוג לצורכי ילדיו הקטינים (מזונות). במשפחות שבהן ההורים חיים בנפרד, מזונות הילדים משולמים על ידי ההורה האחד להורה השני.

סכום המזונות יכול להיקבע בהסכמה בין ההורים. במקרה שאין הסכמה, ניתן להגיש תביעה למזונות ילדים ובית המשפט יכריע בשאלת סכום המזונות.

חשוב לציין כי המזונות הם זכותו של הילד ולא של ההורה, ולכן כל הסכמה בין ההורים ואף כל החלטה שיפוטית בעניין המזונות, צריכה להתחשב בטובת הילד ובצרכיו בכדי שתהיה תקפה ומחייבת.

חישוב דמי מזונות נעשה בכל מקרה על פי נסיבותיו, ואין מדובר בנוסחה מתמטית קבועה. בין אם ההכרעה מונחת לפתחו של בית המשפט, ובין אם היא נדונה בין הצדדים בניסיון להגיע להסכם גירושין.

הקריטריונים לקביעת גובה המזונות

בית המשפט קובע כמה פרמטרים יסודיים לצורך קביעת המזונות: הכנסות ההורים והיחסיות ביניהם, צרכי הילדים, גיל הילדים וזמני השהות.

הכנסות ההורים

ההכנסה אצל שכיר תחושב על פי תלוש השכר – שכר ברוטו בניכוי מס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות, בתוספת הטבות: ארוחות, רכב. אצל עצמאי לפי רווחיו בחברה ותלוש השכר.

בית המשפט מתחשב בכושר ההשתכרות הפוטנציאלי של האב/אם ולא רק בהשתכרות בפועל. כלומר, בודק אם ההורה מיצה את האפשרויות להגדיל הכנסותיו על פי מקצועו וכישוריו.

בית המשפט יבדוק את יחסיות הכנסות ההורים מכלל המקורות ויפחית את הוצאות המדור הראוי של ההורה על מנת להגיע להכנסה פנויה.

גיל הילדים

קיים הבדל בחיוב המשתנה לפי קבוצות גיל (עד גיל 6, בטווח הגילים 15-6, בטווח הגילים 18-15 וכשמדובר ביהודים, אשר ילדיהם צפויים להתגייס לצבא או לשירות לאומי, ישנה גם התייחסות בדרך כלל למזונות עד גיל 21).

צרכי הילדים

צרכי הילדים מתחלקים למזונות הכרחיים ומזונות מדין צדקה, ובהתאם לדין האישי שחל על ההורים (בהתאמה לגיל הילדים). תביעת מזונות היא תביעה כספית וככזו יש להביא ראיות על צרכי הילדים. הראיות הן חוזה שכירות, משכנתה, קבלות ופירוט כרטיס אשראי, שם ניתן לראות מה הם צרכי הילדים.

בהיעדר ראיות על צרכי קטינים רשאי השופט לאמוד את צורכיהם לפי ניסיון החיים שלו, כשופט היושב בתוך עמו. בגין ילד מחונן – למשל: כישרון מוזיקלי מיוחד – לימוד המחייב הוצאה גבוהה.

מעל גיל 6 יש לקבוע כמה הם הצרכים תלויי השהות, אשר יחולקו לפי יחס ההכנסות ובהתאם ליחס זמני השהות וכן ייקבעו בנפרד הצרכים שאינם תלויי שהות, אשר יחולקו בין ההורים בהתאם ליחס ההכנסות בלבד.

הסדרי המשמורת

בשנים האחרונות אנו רואים השפעה הולכת וגוברת של הסדרי המשמורת וזמני השהייה על חישוב מזונות הילדים. בעיקר במקרים של משמורת משותפת, אך לעיתים גם במצבים אחרים.

כמה זה יוצא בפועל?

למרות שכאמור כל מקרה לגופו, קיים כלל אצבע שנקבע בפסיקה ועל פיו, סכום המזונות המינימלי לילד אחד הינו 1,500 שקל – ללא הוצאות מדור וגן. מדובר ברף תחתון למזונות קטינים. אין צורך בראיות כדי להוכיח צרכים אלו משום שהם בידיעה השיפוטית. הסכום מתייחס גם לקטין שאביו מובטל וחסר כל רכוש. בתי המשפט לא יפסקו (אלא במקרים חריגים) מזונות אשר יהיו נמוכים מרף זה.

הוצאות מדור: סכום המזונות מצטרף בדרך כלל חלקו של הקטין במדור (מגוריו). החישוב לילד יחיד נעשה לרוב לפי 30% מעלות המדור. לדוגמה, אם הקטין ואמו מתגוררים בדירה שכורה שגובה דמי השכירות שלה הוא 6,000 שקלים לחודש, לסכום המזונות של הילד יש להוסיף סך של כ-1,800 שקל בגין חלקו במגורים.

הוצאות מיוחדות והוצאות חינוך: על הסכום המשולם עבור דמי מזונות ומדור נהוג להוסיף סכום של הוצאות מיוחדות והוצאות חינוך. הוצאות אלה אינן משוערכות מראש אלא נקבעות על פי הוצאתן בפועל וכפוף להמצאת הוכחה על הוצאתן.

הוצאות מיוחדות כוללות, בין היתר: טיפולי חירום רפואיים, תרופות, משקפיים, טיפולים פסיכולוגיים, טיפולים לילדים עם צרכים מיוחדים.

הוצאות חינוך כוללות בין היתר: תשלום עבור מעון, חוגים, צהרונים וקייטנות.

לרוב, הוצאות מיוחדות מתחלקות שווה בשווה בין ההורים, ללא קשר לרמת הכנסתם.

שימו לב:

  • בחישוב יכולתו של אדם לשאת בתשלום דמי מזונות יש לקחת בחשבון לא רק את הכנסתו מיגע כפיו אלא גם את הרכוש שיש לו.
  • על פי פסיקת בתי המשפט, החל מגיל 18 או סיום התיכון ועד סיום תקופת שירות החובה או שירות לאומי, האב ממשיך לשלם שליש מהמזונות ששולמו עד לאותו מועד.

מגמת שוויון במזונות ילדים

דיני המשפחה בישראל אינם מנותקים מהתמורות הכלכליות והחברתיות של האוכלוסייה במדינה. ראשית, אבות רבים מעוניינים להיות מעורבים באופן רחב בחיי ילדיהם גם לאחר הגירושין, ואינם מוכנים להסתפק בזמני שהות קצרים. נהפוך הוא. חלק ניכר מהם מבקש ואף מקבל משמורת משותפת.

שנית, הפערים הכלכליים בין גברים לנשים נמצאים במגמת צמצום. אימהות מפתחות קריירות מצליחות, אשר מצד אחד מפחיתות את תלותן הכלכלית באב, ומצד שני אינן מאפשרות להן לוותר על נוכחות בעבודה ובמשרה מלאה (ויוצרות מגמה שוויונית בזמני השהות).

בתי המשפט חיים בתוך עמם וחישוב מזונות ילדים ב-2019 נותן משקל רב גם להכנסות האם מכלל מקורותיה, וגם להסדרי המשמורת בין ההורים הגרושים. מגמת השוויון צריכה להילקח בחשבון בכל הליך של חישוב דמי מזונות. בין אם הצדדים עומדים להתדיין בערכאות ובין אם הם מבקשים להגיע לפשרות בהסכם גירושין.

האם ניתן לשנות את גובה המזונות?

מערכת המשפט מודעת לכך שבכל הנוגע לטובתם של קטינים, יש לאפשר דיון מחדש בסוגיות כגון משמורת ומזונות, כדי לשמור על רווחתם.

הדבר נכון גם במקרה שבו דמי המזונות נקבעו בהסכמה בין בני הזוג וגם כאשר בית המשפט הוא זה שהכריע בעניין. פירושו של דבר הוא כי ניתן לשנות את דמי המזונות שנקבעו, הן להפחיתם והן להגדילם, ובתנאי כי חל שינוי נסיבות מהותי. לרוב מדובר בשינוי משמעותי במצבו הכלכלי של מי מהצדדים, למשל עקב פיטורים, תאונה, מחלה או להבדיל – לידת ילד חדש, או שינוי בצרכי הילדים, אשר לא ניתן היה לצפות אותו מראש.

דמי מזונות – מה זה? כמה זה? כל מה שצריך לדעת

גירושין – איך מחלקים את ההון? כמה מזונות משלמים (מקבלים), וכל מה שצריך לדעת

הילדים מתנכרים? האב ישלם פחות מזונות