קריירה    

כסף זו לא מילה גסה: כך תנהלו את שיחת תנאי ההעסקה

מעודכן ל-04/2021

האם כדאי לדבר על סוגית גובה השכר בראיון עבודה? איך מבקשים העלאה? מה עושים אם נתקלים בסירוב והאם יש בכלל טיימינג מוצלח לדבר על הנושא החשוב והרגיש הזה – כל הטיפים בכתבה שלפניכם

אם אתם שייכים לדור ה-X, ודאי גם אתם חונכתם על כך שכסף זה משהו ש"לא יפה" לדבר עליו, אבל גם אם אתם צעירים יותר, מדובר בנושא שרבים מתקשים לגשת אליו וכך מוותרים לעיתים קרובות על מה שמגיע להם בזכות. החדשות הטובות הן שמדובר בנושא שאפשר ללמוד, וככל שתתאמנו יותר, תצליחו להיות מדויקים ואסרטיביים יותר. בתור התחלה, אספנו לכם כמה טיפים שיכולים לעזור.

הגיעו מוכנים

לפני שמגיעים לשיחה על השכר חשבו עם עצמכם, התייעצו עם אנשים קרובים וקבעו לכם מה אתם רוצים להשיג. חשוב לעשות מחקר על מה שמקובל בשוק ולבסס את הבקשות שלכם על הישגים בשטח או על הערך שאתם מביאים.

אל תדברו במספרים מוקדם מדי

טיימינג היא מלת מפתח בכל הנוגע לניהול משא ומתן על גובה משכורות ותנאי שכר– השגיאה הכי נפוצה היא להעלות את הנושא לדיון בטרם עת. אבל, כאשר השעה כשרה – והנושא עולה לדיון היו ישירים וענו בכנות. אמונה רווחת בעולם העסקים היא שהצד הראשון שנוקב במספר מאבד את העליונות במשא ומתן. אולם לעיתים אתם ניצבים בסיטואציה שבה אתם נשאלים על ציפיותיכם בנושא ונאלצים להתייחס לכך.

אם מדובר בריאיון טלפוני, מטרת השאלה היא סינון ראשוני שנועד לחסוך לשני הצדדים את זמנם במקרה שציפיות השכר שלכם רחוקות מגובה הסכום שהוקצב למשרה. מאחר שייתכן שלא הספקתם לעשות את המחקר הנדרש, נסו להחזיר את השאלה למרואיין ולהתחמק עם תשובה כגון: "כמה חשבתם להקציב למשרה הזו?". תוכלו גם לנקוב בסכום הרצוי לכם ולציין שהציעו לכם לאחרונה משרות ששכרן דומה.

אם אתם כבר בשלב מתקדם של ראיונות ונושא השכר עלה, זהו סימן מעודד – המשמעות היא שהמעסיק כבר מעוניין להתקדם ולכן חשוב לו לדעת מה טווח המשכורת האפשרי מבחינתכם. אם השוק והמספרים הנהוגים בו מוכרים לכם, כדאי לכם דווקא לנקוב ראשונים במספר. באותם מקומות שבהם אתם מכירים את הגבולות, תוכלו לנקוב סכום ולכוון לאן שאתם רוצים. אולם במקומות שאין לכם ידע מוקדם, למשל, אם אתם מתראיינים למקום עבודה שהוא מומחיות חדשה בתחום חדש עם חברה חדשה, השאירו למראיין לתת את "מכת הפתיחה".

מה לעשות במקרה של סירוב?

ראשית חשוב לזכור ש'לא' היא תשובה לגיטימית ולא להתקפל או לכעוס אלא לעבור לשלב הבא ולשאול מה אפשר לעשות עכשיו.

צריך להסתכל על התמונה הכוללת, ולא לבוא לשיחת שכר כשיש לנו בראש איזשהו מספר ואנחנו הולכים למשחק של הכול או כלום – או שנקבל או שלא. כי במקרה כזה אם לא ייענו לבקשות שלנו נישאר מאוד מתוסכלים או שנעזוב את מקום העבודה.

לכן, אפשר להציע בשיחה כמה חלופות – למשל אפשרות של עבודה מהבית, לימודים תוך כדי עבודה, השתלמויות או קורסים, אחזקת רכב, תקשורת או השתתפות בהוצאות. כשאתם מראים נכונות וגמישות, לא סביר שהמעסיק יגיד 'לא' על הכל. ייתכן שיסכים לחלק מהדרישות ויסרב לאחרות, ואולי על חלק יגיד שיחשוב על הדברים, וכך מתנהל בעצם תהליך של משא ומתן. לפעמים במקום לקבל העלאה בשכר יהיה כדאי לנו לקבל השתתפות בשכר הלימוד שלנו או נסיעה לחופשה שמשלבת בתוכה השתלמות".

 

היו אסרטיביים והציגו "קבלות"

כל עוד אתם נצמדים לסטנדרטים המקובלים בתעשייה – ישירות ובהירות הן הדרך הטובה ביותר שלכם להציג את דרישותיכם. אם הטיימינג שלכם נכון – מעסיקים יאהבו את הגישה הזו. היא מונעת בזבוז זמן ומקצרת תהליכי קבלת החלטות.

דברו באופן אסרטיבי על טווחי השכר המקובלים בענף. בואו מוכנים עם מסמכים שתומכים בתביעת השכר שלכם. סקרי שוק, טבלאות שכר, עדויות כתובות ממשרדי השמה הפועלים בתחום – כל אלה יהפכו את הדיון לפשוט וענייני ונוטלים ממנו את הממד האמוציונלי עבור שני הצדדים.

שמרו על איפוק

המעסיק נותן לכם הצעה? המתינו. אל תגיבו מיד. גם אם הסכום מתאים לכם, חשבו עליה כמה דקות ורק לאחר מכן התחילו לנהל משא ומתן. פרק הזמן הזה מסייע לכם לארגן את המחשבות וגם מצייר אתכם בעיני המעסיק כמקצוענים ומעלה את ערככם בעיניו. בהשהיה הזו אתם משדרים קור רוח, שליטה עצמית  ומנהיגות – כל אלו תכונות מוערכות בעיני מעסיקים.

עד כמה משפיע מצב בשוק?

משבר הקורונה פגע קשות בשוק התעסוקה, וחלק מהמעסיקים משתמשים בתואנה הזאת כדי לשכנע עובדים להסכים לשכר נמוך יותר. במקרה של שיחת קבלה לעבודה, ניתן לשתף כי גם אתם נפגעתם מהמשבר. אין בכך פחיתות כבוד או פגיעה בערככם המקצועי, להיפך. כך תראו שאתם מודעים למצב ומעוניינים לתרום לחברה ולתפקיד, אך גם מודעים לאיכויות שלכם ולמה שאתם שווים.

חוסר בהירות – הטעות הכי גדולה בראיון עבודה

מוזמנים לריאיון עבודה – מה כדאי לכם לשאול?