אישים בפיננסים    מדריכי השקעות    

כך הפך לארי אליסון את אורקל לאחת החברות המובילות בעולם

מעודכן ל-07/2020

לארי אליסון (1944) הוא יזם יהודי-אמריקני, ומייסד שותף של חברת אורקל, שהיא מחברות התוכנה הגדולות בעולם. אליסון הוא אחד מעשרת עשירי העולם לפי "פורבס", והונו נאמד ב-74.5 מיליארד דולר.

אליסון התחיל ללמוד באוניברסיטת אילינוי, אך לאחר מות אמו המאמצת עזב את הלימודים. לאחר מכן חזר ללמוד באוניברסיטת שיקגו, אותה עזב בתום סמסטר אחד, אבל הספיק ללמוד שם את יסודות תכנות המחשבים. לאחר שעזב את הלימודים פנה לעבוד בחברת אמפקס, שם שימש כמתכנת בפרויקט של יצירת מודל נתונים ל-CIA שנקרא אורקל.

אליסון הושפע ממאמר על מסדי נתונים בבנקים, וזמן קצר לאחר מכן הקים את החברה  Software Development Laboratories ששינתה את שמה לאחר מכן ל-Relational Software , ולבסוף בעקבות הצלחת התוכנה שינתה את שמה לאורקל.

ב-2003 רכש אליסון את חברת התעופה איילנד אייר, אך זו ספגה הפסדים מאז רכישתה.

ב-2014 הודיע על פרישתו מתפקיד מנכ"ל אורקל, תפקיד שמילא מהקמת החברה ב-1977. אך הוא עדיין משמש יו"ר החברה ומנהל טכנולוגיות ראשי. ב-2018 הצטרף למועצת המנהלים של חברת הרכב האוטונומי טסלה, חברת המכוניות. עוד ב-2018 השקיע עם רופאו של סטיב ג'ובס במיזם ענק לגידול פירות אורגניים באי שקנה ב-2012 תוך חיסכון אדיר במים.

חברת התוכנה המובילה בעולם

אורקל היא חברת התכנות הגדולה בעולם, בשל שני פיתוחים המשמשים מתכנתים ואנשי נתונים בכל העולם: mySQL וג'אווה. ב-2009 קנתה את סאן מיקרוסיסיטמס והפכה לשחקנית משמעותית בתחום הג'אווה ולמתחרה עיקרית של מיקרוסופט בתחום זה.

לאורקל גם הקשר ישראלי, כאשר החברה בישראל היא למעשה חטיבת השיווק והתמיכה של החברה. ב-2016 רכשה את חברת הענן ראבלו תמורת 430 מיליון דולר והפכה לשחקנית משמעותית בתחום הענן, עם זאת ב-2019 החלה בגל פיטורים בחברה. עוד רכשה החברה את קרוססייד הישראלית, שעסקה בניתוח נתוני משתמשים ברשת, ב-50 מיליון דולר.

בראיון ל"ביזנס אינסיידר" מנה אליסון את חמשת עקרונות הניהול שלו:

  1.   התעסקות בלתי פוסקת במוצר: אליסון סיפר שהוא כל הזמן בודק מה מקשה על הלקוחות, מה נוח להם ומה הם רוצים, וכל הזמן מתבצעת התאמה ללקוח.

2. קשר מתמיד עם המהנדסים המומחים: אליסון סיפר שהוא שומר על קשר קרוב ועם המהנדסים גם בכמה רמות ניהול מתחתיו.

3. עידוד עובדים מחוץ לתלם: לא מעט מהעובדים שאליסון עודד היו עובדים שמרדו בקו הניהולי של החברה. חלק מעובדיו גם עזבו את החברה ואף התחרו בה, אבל הקו הניהולי של אליסון היה לומר את האמת גם אם היא לא נעימה לאוזן.

4. חיסול מתחרים: בדומה לשאר הטייקונים המיליארדרים מחברות הטכנולוגיה, כמו ביל גייטס וג'ף בזוס, גם אליסון לא אוהב תחרות ועשה הכול כדי למחוק מתחרים, אם זה בתביעות משפטיות, אם זה ברכישות והשתלטויות ואם זה סתם בהתגרויות פומביות.

5. שינוי דעה: אליסון הסביר שהוא היה מוכן לשנות את דעתו כל הזמן גם אם הצהיר עליה בתקשורת, וכי גמישות היא תכונה חשובה למנהל.

הכירו את האיש השלישי בעולם ששווה לפחות 100 מיליארד דולר

באפט על אורקל: "אני לא חושב שאני מבין לאן הענן מתקדם";

הטעויות של וורן באפט: קראפט היינץ, אלפאבית, וולס פארגו