מדריכי דירה ומשכנתא    

למה יש יותר מתווכים למרות מספר קטן של עסקאות?

כ-21 אלף מתווכי נדל"ן רשומים למרות האטה בשוק הדיור וירידת מחירים

מצד אחד האטה בשוק הדיור וירידת מחירי דירות, מצד שני זינוק במספר המתווכים.אם בשנת 2015 היה מספר המתווכים  למעלה מ-17 אלף,בסוף שנת 2018 המספר צמח והגיע לשיא של למעלה מ-21 אלף מתווכי נדל"ן רשומים.

בתוך עשור מספר המתווכים המורשים בישראל עלה בכ-70%. בעוד שמספר המתווכים בשנת 2009 עמד על 12,533, הרי שבשנת 2018 היה מספר המתווכים המורשים  21,331. בשנת המחאה החברתית הייתה הקפיצה הגדולה ביותר, ובין 2010 לבין 2011 עלה מספר המתווכים בישראל בלא פחות מ-2,686. .

 

יותר מתווכים על פחות עסקאות

המתווכים עוסקים בעיקר במכירה והשכרה של דירות יד שנייה. נציין כי ב-2018,  דווקא חלה ירידה של 12.5% במספר עסקאות הנדל"ן בשוק היד שנייה. .

איך אפשר להסביר שיש יותר מתווכים עם עסקאות סגורות? וזה בלי לספור כמה אלפי מתווכים ללא רישיון,  וכן תדמית שלילית יחסית של המקצוע, וצמיחת אתרי האינטרנט בתחום. אחת הסיבות היא כמובן הפעילות המואצת של תוכנית מחיר למשתכן בערים מסויימות שבהן שיווקה המדינה מסה של קרקעות שמרבית הבנייה החדשה בה מיועדת לדירות במסלול מחיר למשתכן. גם אם העסקה תצדיק בסופו של יום את המהלך מבחינתם של הזכאים שהחליטו לנצל את ההטבה הממשלתית וגם אם לא, שבערים שבהן אין שיווקים של מחיר למשתכן, הפעילות המרכזית היא של שוק היד שנייה.

בערים  כמו תל אביב כמות משרדי המכירות באתרי בנייה של קבלנים המציעים דירות חדשות בטלה בשישים, אבל כמות משרדי התיווך המציעים דירות יד שנייה בעיר רק הולכת וגדלה.

לא כל המתווכים עוסקים במקצוע

בענף מוסרים כי אין בהכרח קשר בין היקף העסקאות למספר המתווכים. מאחר שבמיוחד בתקופה של ירידה בהיקף העסקאות, יש הרבה אנשים שניגשים לבחינות של רשם המתווכים, אך הם לא מתכוונים לעסוק בענף, ובהם עורכי דין ואנשי ביטוח. לכך נוסיף את הנושרים. סף הכניסה לתחום הוא מאוד נמוך, ולא דורש הכשרה או לימודים, לכן מה שקובע הוא ההצלחה להישאר בתחום לאורך זמן. אומנם כשיש פריחה בשוק הנדל"ן, גדל הביקוש אל התחום. אבל גם כשיש ירידה בהיקף העסקאות, הביקוש למתווכים טובים רב,  וזה כי קשה יותר למכור דירה ולוקח זמן רב יותר למכור דירה. המתווך המנוסה באזור גיאוגרפי מכיר את כל הנכסים שמוצעים למכירה, את כל התוכניות שחלות באזור, את המחירים של הדירות שנמכרו, את התשואה על דירות להשקעה באזור, ולכן לוח אינטרנטי אינו תחליף.

מדריך לדירה: המתווך

מתן בלעדיות למתווך בעת מכירת דירה – מה זה אומר? האם כדאי? ולמה לא צריך לפחד?